Saknas det ett Forum?

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Saknas det ett Forum?

Inlägg av Robin Nilsson »

I tråden om vädring o.s.v så framfördes idén om ett forum för modellbyggare.
Skulle det kunna vara meningsfullt att ha ett forum avsett för teknikfrågor?
Frågor och svar av typen "Hur gör jag för att ...?"
Jag har ingen direkt åsikt, jag vill bara kasta in frågan för öppen diskussion ...
mvh / Robin
denstore
Inlägg: 939
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Saknas det ett Forum?

Inlägg av denstore »

Personligen tycker jag det går bra med sånt i allmänt. Det är ju trots så att teknikfrågor om modellbygge spänner över alla genrerna, ja, förutom oss lådsamlare och ickebyggare då...
Men vi kan ha ett visst akademiskt intresse i alla fall.;)
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Saknas det ett Forum?

Inlägg av Robin Nilsson »

"lådsamlare och ickebyggare" :-D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Saknas det ett Forum?

Inlägg av Janne.S »

Föedelen med att ha ett sådant forum är att man slipper leta bland allt annat som dyker upp i ett allmäntforum om man bara ska ha tips å trix, annars är det lätt hänt att samma frågor dyker upp otaliga gånger och till sist kanske folk ledsnar på att svara på dom för N:e gången. :D

Alltid lättare att ha rena fakta forum som är lättöverskådliga
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
denstore
Inlägg: 939
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Saknas det ett Forum?

Inlägg av denstore »

Janne.S skrev:Föedelen med att ha ett sådant forum är att man slipper leta bland allt annat som dyker upp i ett allmäntforum om man bara ska ha tips å trix, annars är det lätt hänt att samma frågor dyker upp otaliga gånger och till sist kanske folk ledsnar på att svara på dom för N:e gången. :D

Alltid lättare att ha rena fakta forum som är lättöverskådliga
Jag har egentligen inte något emot ett teknikforum per se, men jag tror att forumet håller sig mer levande om man har färre delforum.
Själv använder jag iofs "Visa nya inlägg"-funktionen hela tiden, så jag tror jag läser det mesta som bubblar upp, men många läser nog bara vissa delforum, vilket jag tror gör att folk missar roliga och intressanta trådar.
Just därför tycker jag att man ska försöka undvika all form av skott mellan de olika genrer och byggstilar.
AndersN

Re: Saknas det ett Forum?

Inlägg av AndersN »

Ett till forum som kanske saknas är en uppdelning av In the Works för pågående och nåt typ Ready for Inspection för färdiga alster.

Tips&Tricks-forum är definitivt en bra ide.
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Saknas det ett Forum?

Inlägg av 103driver »

Ett argument som att ett forum är mera levande med färre delforum är helt felaktigt. Då skulle vi i så fall ha allt i ett delforum så blir IPMSS ännu mera levande! Nej, att dela upp i olika delforum/sektioner gör att det blir lättare att hitta, ögna genom rubrikerna och söka. Jag kan förstå att du, Magnus, som "icke-byggare" inte har så stor nytta av att ett teknikforum. Risken att missa något intressant inlägg beror väl helt och hållet på den som läser och inte forumets uppbyggnad i delforum. Ett delforum för teknik skiljer sig lite från ett "allmänt delforum" så tillvida att det är en resurs för alla byggare och framförallt nybörjare och bör därmed inte slåss om utrymme med ett allmänt delforum. Ett teknik-tips-del bör ju vara ett måste i ett byggforum som IPMSS. Det är ju som att ha ett snickeriforum utan teknikdelen...

Lasse
Senast redigerad av 103driver den 27 apr 2012, 15:15, redigerad totalt 1 gånger.
denstore
Inlägg: 939
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Saknas det ett Forum?

Inlägg av denstore »

103driver skrev:Ett argument som att ett forum är mera levande med färre delforum är helt felaktigt. Då skulle vi i så fall ha allt i ett delforum så blir IPMSS ännu mera levande! Nej, att dela upp i olika delforum/sektioner gör att det blir lättare att hitta, ögna genom rubrikerna och söka. Ett teknik-tips-del bör ju vara ett måste i ett byggforum som IPMSS. Det är ju som att ha ett snickeriforum utan teknikdelen...

Lasse
Jag tror inte jag bara pratar för mig själv när jag säger att forum med inflation i underforum blir tråkiga i längden. Det behöver inte vara negativt med underforum, men då ska man ha så mycket fart och antal inlägg i forumet varje dag att det faktiskt händer något i vart och ett av dem. I nuläget är inte IPMSStockholm ett forum av den storleken. Kanske när gamla forumets deltagare har vant sig vid detta formatet, men just nu är det nog bäst att behålla det som det är just nu, i min mening.

Idag har forumet 290 medlemmar. Kanske ett 20-tal skriver regelbundet. I min mening finns det inte trafik nog för att försvara uppdelningar i nuläget. Ett snickeriforum med 290 medlemmar hade inte heller behövt ett teknikunderforum.
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Saknas det ett Forum?

Inlägg av 103driver »

Magnus, jag tror inte heller att jag pratar för mig själv när jag säger att en teknikdel är viktig. Jag talar framförallt för alla byggare och nybörjare som gillar att diskutera byggteknik, vädringsteknik, airbrush m.m. och fördelen att göra det i ett eget delforum och inte i "allmänt" bland allt som återfinnes och ska få plats där. Att tala om inflation i delforum är väl lite magstarkt när vi pratar om att lägga till ett behövligt delforum. Det var för övrigt det allra första jag letade efter när jag blev medlem i forumet och min tanke var... "varför i h.. har dom ingen teknikdel"... typ.

Det finns ett enkelt sätt att ta reda på om folk vill ha en teknik-del. En röstning....

Lasse
denstore
Inlägg: 939
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Saknas det ett Forum?

Inlägg av denstore »

103driver skrev:Magnus, jag tror inte heller att jag pratar för mig själv när jag säger att en teknikdel är viktig. Jag talar framförallt för alla byggare och nybörjare som gillar att diskutera byggteknik, vädringsteknik, airbrush m.m. och fördelen att göra det i ett eget delforum och inte i "allmänt" bland allt som återfinnes och ska få plats där. Att tala om inflation i delforum är väl lite magstarkt när vi pratar om att lägga till ett behövligt delforum. Det var för övrigt det allra första jag letade efter när jag blev medlem i forumet och min tanke var... "varför i h.. har dom ingen teknikdel"... typ.

Lasse
Så, varför läste du inte texten under allmäna forumet?
"På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga."

För mig innfattar byggteknik och verktyg just de sakerna som efterlyses.

Problemet är inte att sätta upp ett nytt underforum. Det tar säkert bara minuter. Problemet blir när man i framtiden funderar över varför det finns en massa underforum som inte skrivs så mycket i, och varför folk postar teknikfrågor i allmänforumet när det finns ett dedikerat forum. Svaret brukar bli att de gör det för att det är där de får svar.

Men men, om folk vill ha ett teknikforum, och de som administrerar forumet tycker det är en god idé, så visst, det stör inte mig. Jag läser som sagt alla inlägg oavsett var de hamnar.;)
Skriv svar