Saknas det ett Forum?

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Saknas det ett Forum?

Inlägg av Janne.S »

Fördelen med ett "teknikforum" är att det samlar våra knep och blir lätt att hitta i om man ska gå tillbaka och leta. Det kan ju ta sig uttryck i nålade ämnen som behandlar t.ex foto, vädringsteknik, Air brush, spackling, metallrent, washer o.s.v. sedan givetvis plats för specifika frågor.

Det blir lite av ett uppslagsverk där vi delger våra arbetssätt :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Saknas det ett Forum?

Inlägg av Erik_G »

Jag håller nog med Magnus i denna frågan (Magnus, vi snackar om ersättningsnivå sen, ok?).. Min personliga erfarenhet från forum med femtioelva olika uppdelningar är att jag bara går in i de forumsdelar som primärt intresserar mig. Även om jag VET att det KAN finnas intressanta trådar i andra forum, så hittar jag inte dit eftersom tiden är begränsad. Det finns dels fler forum att kolla, dels så händer det ju att man faktiskt skriver något också, och när jag skriver inlägg brukar de i regel bli långa och svamliga, som detta.

När det gäller tips och tricks så förstår jag tankesättet, men jag menar på att det är fel. Visst vore det bra att kunna samla tips och trixs på ett ställe så det blir lätt att veta var man ska fråga. Problemet är att folk frågar samma saker hela tiden, och folk är i regel för dåliga på att leta. De riktigt bra tipsen och trixsen förtjänar dessutom ett bättre öde än att leva endast som ett forumsinlägg. Bra guider är oftast artiklar, rikligt illustrerade med bilder. Visst finns dem även i forum, men min mening är att det är bättre att ha dem som separata artiklar till vilka man länkar i sina svar. Jag menar, har jag skrivit en illustrerad artikel om säg saltchippning en gång, inte har jag lust att lägga in den igen, fjärde gången någon frågar samma sak.

Att dela upp in-the-works på flera underkategorier tycker jag också är en dålig idé. Som allätare vill jag kunna se och inspireras av alla möjliga intressanta projekt, från Sven-Åkes linbana, till Uffes fartyg, via diverse flygetyg och landskepp. Att få dem på en och samma sida stör inte mig.

Det enda skälet till att ha underforum tycker jag är när det blir för många nya inlägg över en viss tid att det blir oöverskådligt. "En viss tid" är för mig 24 timmar, för jag är som sagt var inne minst en gång om dagen i snitt (oftast oftare). Men är man inne en gång i veckan kan man ju ha en annan utgångspunkt förstås.
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Saknas det ett Forum?

Inlägg av denstore »

Erik_G skrev:Jag håller nog med Magnus i denna frågan (Magnus, vi snackar om ersättningsnivå sen, ok?).
Inte min Millenium Falcon! :cry:
Erik_G skrev: Att dela upp in-the-works på flera underkategorier tycker jag också är en dålig idé. Som allätare vill jag kunna se och inspireras av alla möjliga intressanta projekt, från Sven-Åkes linbana, till Uffes fartyg, via diverse flygetyg och landskepp. Att få dem på en och samma sida stör inte mig.
Bra småtips och trix borde kunna finnas i en klistrad tråd istället. Större saker, som vädringsmetoder och liknande är som du säger bättre i artikelform.
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Saknas det ett Forum?

Inlägg av 103driver »

Göteborgsforumet har en fantastisk Tips & Tricks-sektion som är mycket levande, lättöverskådlig och intressant att bläddra i för nybörjare eller byggare som vill ha lite tips. Synd att Stockholmsforumet tvärvägrar att införa något liknande. Visst kan man hoppa mellan forumen och söka information, men man väljer kanske det forumet som ger mest ifråga om information och lättillgänglighet. Jag släpper denna diskussionen och tänker inte argumentera vidare. Det är ju helt upp till medlemmarna att bestämma i full demokratisk ordning :)

Lasse
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Saknas det ett Forum?

Inlägg av Stellan »

Vill påminna om att IPMS Stockholm även har en alldeles utmärkt hemsida med just artiklar och tips och tricks. Har man artiklar eller förslag på ämnen för artikelserier så går det bra att hojta till om detta. Forumen är ju kanske att betrakta som levande och evigt föränderliga samtal och har en hållbarhet som är bra mycket kortare än det som hamnar på hemsidan. Knappa in ipmsstockholm.se. Under Helpdesk/Tips och tekniker kan man exempelvis ha en artikel som behandlar alla förekommande chippningstekniker och så får respektive läsare själv avgöra vilken de tycker är bäst och lämpligast. Det enda som behövs är att någon gör sig besväret att författa en artikel och fota så att det blir enklare att förstå. IPMS Stockholm tvärvägrar inte att införa något som redan finns :)
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar