Nytt i mini museet"

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Eftersom jag saknat ett klassiskt loop hölster i min samling, så var jag illa tvungen att tillverka ett . Gjorde ett "Dubble drop loop för min Remington "
Tillverkat av grovt oxläder, slipat infärgat och dubbel sytt. Fodralet för revolvern blir extremt hårt och stadigt när det är dubbelt. Jobbigt att sy i också, men jag för borrar naturligtvis för sömmarna . Och nästa steg blir att sy och tillverka bältet.

Inom avdelningen för onödigt vetande, eller pseudokunskap" finns mycket intressant att läsa kring hölster och dess historik. Ursprunget var sk. Pommel bags som användes av postryttare ; Wells Fargo personal m.m.i början av 1800 talet. En liten väska med lock , och innanför locket fanns ett öppet fack för revolver. När revolvrarna utvecklades så utvecklades även designen på hölstren. Men poängen var att vapnet skulle skyddas, och vara lätt åtkomligt . Man kan säga att det fanns två skolor/tillverkare, Mexikansk och inhemsk amerikansk.
//Lennart
Bild

Bild
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av fieldflower »

Snyggt!

Jag höll på lite med läder och hölster då jag höll på med skyttet.
Gjorde ett kul westernhölster en gång.
Utseendemässigt väldigt likt gammalt original, men som ditt med dubbel läder vilket väl var lite ovanligt på den tiden.
Specialaren var dock att jag tagit en bit kopparplåt, som jag hamrat till att vara "revolverformad" som låg insydd mellan lädersidorna i hölsterdelen.
Minns jag rätt formade jag innan jag sydde, dvs blötte lädret och trädde i revolvern (i gladpack), klämde om koppardelen, och handformade yttre läderdelen.
Då det var torrt och format gjorde jag hål och sydde ihop, vilket var lite av en utmaning iom att kopparinlägget gjorde det omöjligt att plocka isär. Jag fick kapa en av lädernålarna så den var en dryg cm för att komma åt de trånga utrymmena.

Blev väldigt bra. Stabilt som sjutton såklart, men stabiliteten funkade liksom åt andra hållet också, så att revolvern satt stadigt, men samtidigt var lätt att få i/ur.

Skickade dock med hölstret och tillhörande hemgjorda patronbältet då jag sålde Colt 45:an...
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Det var ju en bra ide att lägga in en metallbit och forma . Man kan ju som du säger blötlägga lädret, och så låta det torka med revolvern i hölstret ,då får det formen av den . Men denna går lätt ur och i , lädret är så pass glatt" och samtidigt sitter den bra . Jag följer även rekommendationen att smörja in lädret direkt efter infärgning . Det blir stenhårt annars, och så finns risk att det spricker över tid.
Tack för titten //Lennart
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av fieldflower »

Det var nog onödigt pilligt egentligen, men ganska kul att testa, och det blev bra.
Tror inspirationen kom från nåt slags quick draw-hölster som var gjort på det viset.

Hittade nyligen en påse med mina gamla hölster på vinden.
Jättekul att plocka omkring och minnas alla underliga konstruktioner man kom på. En del var riktigt bra...
Gjorde ett par stycken med så mycket formning som möjligt, och man ser verkligen från utsidan vilken puffra de var till för. Varenda konstruktionsdetalj står ut.

Färgning och slutfinish var min akilleshäl - jag fick aldrig till de snygga kanterna, utan det blev det fnasiga lädret. Man kan ju skära aldrig så snyggt så ser det illa ut efter nån vecka iallafall.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Med riktigt vass kniv så blir kanterna släta och bra, och så lite slipning efteråt. Men visst det kräver lite jobb.
Skulle vara skoj att se vad du gjort :) //Lennart
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av fieldflower »

Lennart 12 skrev:Skulle vara skoj att se vad du gjort :) //Lennart
Ska försöka fota lite nästa gång jag är uppe på vinden.
De snygga iaf...;)
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Gör så, vore som sagt skoj att få se ! Allt är bra, det är bara kvalitets variationer //Lennart
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Köpte en ny hel hjort hud förra hösten , och sydde en ny Norhetn Cheyenne Warshirt. Började med att väva pärlmönstren eftersom det tar längst tid.
Och så har jag gjort några nya knivar i höst och vinter. //Lennart
Bild
Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Färdig så blev den prydd med riktiga örnfjädrar, hästtagel och ett par örnklor. Klorna är konstgjorda, men fjädrarna är äkta !//Lennart
Bild
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Stellan »

Heliga bananas, Lennart är tillbaka med besked! Riktigt snyggt arbete.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar