Gråkallt och regnigt ett par dagar men på den tredje då sken solen och kom upp i säkert 10 grader i nedförsbacke. Strax till höger om kyrktornet finns ett par svängda hus i glas och betong som heter Fred & Ginger, de ser verkligen ut som att de dansar med varandra! I prag har man verkligen lyckats bevara olika arkitekturstilar och integrerat dem i en härlig blandning.

Sprutmålning, någon? Mycket grafitti/gatukonst/klotter på ytor som inte hölls efter.

Brukar ogilla när det kladdas på väggar och bropelare men här blev det en del av miljön och jag tyckte nästan att det var ball eftersom man höll sig till riktigt risiga kvarter. Mycket av det var ganska fiffigt och genomtänkt men det är ju en smaksak. Här är i all fall en typisk Praggränd.

Besökte butiken Modely som hade en hel del äldre modeller som kanske är intressant för den som letar efter något utgånget.

I butiken finns en stor mängd byggda modeller till salu. En J 20 med dubiös målning...

För svenskbyggaren. Skala 1/50 tror jag att det är.

En härlig butik med lättletade hyllor ordnade i teman som flyg, fordon, pansar, båt osv. Påminner inte så lite om Hobbybokhandeln i Stockholm. Damen bakom kassan var social och hade koll.

Butiken MPM ligger ett par kvarter bort. Här stod säljaren bakom en lååång disk, ville man titta på modeller var man tvungen att be om den specifika kartongen. Känner igen detta även från Polen. Visst slipper man att få kartongerna länsde på delar men det är inte så kul för kunden tycker jag.

Stor, modern och prydlig butik men helt totalt utan charm. På hörnet i kvarteret kommer man in i den andra butiksdelen där de har bilmodeller och lite annat.

Bilek som ligger mellan de två nämnda var stängd och verkade inte öppna förrän samma dag som vi skulle hem. Om jag fattade den handskrivna lappen på dörren rätt... Även här verkade det vara över-disk som gällde. Har man bara en timme över så går det att avverka alla tre butikerna om man vet vad man är ute efter. Inköpslista bör göras innan resan påbörjas. Håll dig strikt till den men var öppen för avvikelser.

Av en slump ramlade jag över armémuseet som låg ett par kvarter bort från vårt hotell, försökte förklara detta för flickvännen men hon köpte inte mina ursäkter. Slump? Eller hur... Otroligt bra museum med fina montrar och mängder av mindre utrustning samt en handfull mindre artilleripjäser.

En hel modeller gjorde krigsmaskinerna lättare att förstå. En riktigt fin modell av ett österrikiskt fartyg, helt i mässing och stor som en gädda.

Hela museet är i stort sett ägnat de båda världskrigen. Flängde igenom det hela hyfsat snabbt men lyckades ändå uppskatta allt arbete man lagt ned. Denna Renault var jag mycket sugen att fingra på. En stor härlig modell i metall. Det fanns även ett antal riktigt fina artilleripjäser i modellform som säkert vägde sina modiga kilon.

Montrarna med kläder och utrustning var imponerande. Här en med pilotutrustning.

Ovanför armémuseet ligger monumentet för den okände soldaten. Här finns en stor cermoniplan, monumentet och ett museum. Även om du inte bryr dig ett skvatt om okända soldater så är arkitekturen monstuöst pampig och utsikten över hela Prag vidunderlig. Det enda som behövs är en liten promenad uppför åsen Vitkov där hela härligheten ligger.

Kom hem med ett par äldre nummer av den utmärkta tidningen Modelar. Är det amfibiskt kan jag inte låta bli.

I modellväg blev det en Dragon Wagon i 1/72 från Academy och en härlig DUKW i blisterförpackning från Airfix. Någon som har den sistnämnda i sin hylla och önskar bli av med den kan höra av sig till mig men det är bara vissa boxningar som är intressanta. Den vita mojängen är en emaljmugg som inköptes enkomt för att ha vatten i då jag penselmålar.

Är du sugen på Prag så kan jag verkligen rekomendera staden. För oss historiskt intresserade finns det en hel del att titta på och man tar sig runt enkelt både till fots och med det utmärkta transportnätet. Att ta sig dit är hyfsat billigt och enkelt. Utbudet av hotell och mat/dryck är stort och kommer du hem uttråkad får du skylla dig själv.