Jag tänkte att det kanske kunde finnas ett intresse för mitt projekt även på den här sidan.
Kunskapen om dessa fordon i allmänhet är i stort sett obefintlig. Det verkar tyvärr som att det även gäller resten av Flygvapnets fordon.
I folkbildningsyfte (nåja, visst egenintresse fanns väl) startade jag en grupp på Facebook som heter just "Flygvapnets fordon".
Rätgb 922 är en Dodge Power Wagon 300 av 1980 års modell som försetts med ett skåp tillverkat av Fjeldhus. Den har en släckmedelskanon på taket som drivs med hjälp av tryckluft. Släckmedelstanken rymmer 500 liter och töms på ca 30 sekunder vid insats.
Hytten är avsedd för två personer, en förare samt en räddningsledare.
Den är klassad som räddningsfordon typ 3 vilket betyder att det är en "först på plats-brandbil". Största vikt har lagts vid bra acceleration.
Bilen ska kunna vara snabbt på plats vid ett haveri för att kunna dämpa en eldsvåda tillräckligt länge tills de större brandbilarna hinner fram.
Bilen fanns i tjänst i Flygvapnet mellan åren 1980 - 1999. Därefter ersattes den av Rätgb 397 som är en betydligt modernare bil av märket Chevrolet.
Vår Dodge är nummer 319 och har tjänstgjort vid både F 17 samt F 13 M. Den har stått i ett förråd som ägs av Flygvapenmuseum sedan det togs ur tjänst 1999. Målet med mitt projekt är i första hand fräscha upp den inför placering i en utställning om Flygvapnets räddningstjänst på F 10. I andra hand ska jag försöka att få den i kördugligt skick. Det är dock inte tänkt att den ska ut på vägarna. Den kommer inte att besiktigas och civilregistreras. Inte i nuläget i varje fall. Om möjligt ska även släckmedelskanonen kunna användas i demonstrationssyfte.
Nu till bilderna...

Andreas