Ny forumlayout

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
SwedBear
Inlägg: 62
Blev medlem: 24 okt 2014, 14:53
Namn: Björn Endre
Ort: Stockholm

Re: Ny forumlayout

Inlägg av SwedBear »

På min Mac Book Pro på jobbet fylls sidan ut eftersom den "emulerar" en lägre upplösning (d v s den är Retina men utnyttjar den extra upplösningen till att göra saker skarpare, inte för att ge mer utrymme) men på min hemmadator med 1920x1080 så är det nästan 400 pixlar tomt på respektive sida. Forumet är inställt att ha en bredd på ungefär 1180 pixlar max-bredd vilket innebär att om du har högre upplösning, t ex just 1080p som min dator, så kommer du få mkt tomrum. Å andra sidan flödar den fint när du minskar fönstret så att siten funkar bra i t ex mobiler så det är ett plus.

Nu var det några år sedan jag driftade min phpBB-forum (har sedan dess gått vidare till andra forum-mjukvaror) men en snabb googling visar att det fortfarande inte handlar om några större ändringar i en stilmall för att öka bredden. Om man nu vill. Jag gillar visserligen lite mer bredd men stör mig inte nämnvärt på den fasta bredden.

Jag förstår att ni kör phpBB eftersom det är gratis. Jag var aldrig riktigt nöjd med den men det var flera år sedan och de har uppdaterat sen dess. Lite synd att det inte finns några bra forum-mjukvara för Wordpress (provat både bbpress och buddypress). Efter att ha kört VBulletin några år (tills det blev för dyrt att motivera) så är jag just nu förtjust i https://xenforo.com/ som visserligen också kostar lite men jag tycker det har varit värt det för funktionerna. Swedroid.se kör också den.

För övrigt förstår jag att ni nu väljer att köra standard ett tag. Det är så jobbigt att försöka hålla saker uppdaterade när man samtidigt måste se till att inte eventuella ändringar skrivs över av en uppdatering.
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Ny forumlayout

Inlägg av Lerxzt »

Har inga issues med bredden och angående utseeendet citerar jag Kjelle Höglund - "Man vänjer sig" :D

Kod: Markera allt

https://www.youtube.com/watch?v=k_AYOwFY3dQ
//Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Ny forumlayout

Inlägg av olindau »

Test av extension maxswitch.

Har efter idogt sökande hittat en extension vid namn maxswitch.
Med denna switch satt så blir forumbredden maximerad till skärmstorleken.

Du avgör själv i kontrollpanelen om du vill ha max eller standard.
(Har inte orkar översätta till svenska men ni begriper nog den sista raden i alla fall.)

Bild


Ni får testa , det ser ut att att funka för mig även om den inte verkar helt säkrad för PhPBB 3.1.5.
De som läser via mobilfån kanske ska tänka sig för innan de maxar. ?

Om det knasar för mycket är det enkelt att avaktivera !
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Ny forumlayout

Inlägg av Johan Elvin »

Ah
Tackar Olle, det blev skillnad.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Per K
Inlägg: 174
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:58

Re: Ny forumlayout

Inlägg av Per K »

Gå in på din kontrollpanel på forumet, sen inställningsfliken och visningsinställningar så finns det längst ner på sidan.
Skriv svar