Gult filter vid fotografering, när (och varför)?

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Gult filter vid fotografering, när (och varför)?

Inlägg av bergwall »

Hej!
Jag studerar ibland svartvita bilder så jag blir tunnhårig. Tolkning av dessa är inte så lätt alltid, förutom att olika filmtillverkare hade olika återgivning/balansering så verkar det ibland förekomma gula filter. Man brukar kunna misstänka att det är gula filter med i leken om molnen är väldigt framträdande. Är det här hela vitsen? Att skapa något typ av djup?

Jag kikade ikväll på en bild av ett flygplan i vintermiljö och det finns inga moln på bilden men jag undrarom det fanns en vits att ta till gult filter då man plåtade "vitt" landskap för att minska risken för överexponering (jag pratar med en novis kunskap i ämnet).

Här är två bilder från samma tillfälle av S 31 31015.
Bild
Bild

Jag känner mig ganska bekväm med påståendet att spinnern är röd (det finns annat i historieböckerna som tyder på det också). Den ena bilden gör det dock svårt att tro det men man ser molnet på den bilden som man inte ser på den andra.

Rött blir således ljusare?

Kan man komma sanningen på spåren genom att lägga på ett gult filter (30%) och sedan göra bilden svartvit? Jag vet att de finns massor med reglage man kan dra i vid den här konverteringen i tex Photoshop, men jag nöjer mig med en "grundinställning".

Bild
Bild

Blått och rött har närmat sig varandra.

Alla väl grundade spekulationer och vilda fantasier i ämnet mottages tacksamt.

Hälsningar
Robert
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Gult filter, när (och varför)?

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag tror att det finns för mycket variationer för att man skall kunna göra annat än att komma med välgrundade gissningar?