Gult filter vid fotografering, när (och varför)?

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Gult filter vid fotografering, när (och varför)?

Inlägg av bergwall »

Hej!
Jag studerar ibland svartvita bilder så jag blir tunnhårig. Tolkning av dessa är inte så lätt alltid, förutom att olika filmtillverkare hade olika återgivning/balansering så verkar det ibland förekomma gula filter. Man brukar kunna misstänka att det är gula filter med i leken om molnen är väldigt framträdande. Är det här hela vitsen? Att skapa något typ av djup?

Jag kikade ikväll på en bild av ett flygplan i vintermiljö och det finns inga moln på bilden men jag undrarom det fanns en vits att ta till gult filter då man plåtade "vitt" landskap för att minska risken för överexponering (jag pratar med en novis kunskap i ämnet).

Här är två bilder från samma tillfälle av S 31 31015.
Bild
Bild

Jag känner mig ganska bekväm med påståendet att spinnern är röd (det finns annat i historieböckerna som tyder på det också). Den ena bilden gör det dock svårt att tro det men man ser molnet på den bilden som man inte ser på den andra.

Rött blir således ljusare?

Kan man komma sanningen på spåren genom att lägga på ett gult filter (30%) och sedan göra bilden svartvit? Jag vet att de finns massor med reglage man kan dra i vid den här konverteringen i tex Photoshop, men jag nöjer mig med en "grundinställning".

Bild
Bild

Blått och rött har närmat sig varandra.

Alla väl grundade spekulationer och vilda fantasier i ämnet mottages tacksamt.

Hälsningar
Robert
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Gult filter, när (och varför)?

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag tror att det finns för mycket variationer för att man skall kunna göra annat än att komma med välgrundade gissningar?

Hur färger återges beror på så många faktorer som vi inte vet.
Tex ljusförhållanden, hur stod solen, vilken typ av himmel var det, vilken typ av moln, luftfuktighet, åska i luften, skulle det till att regna, hade det regnat osv. Mycket av detta kan vi inte veta.

Sedan tillkommer vilken kamera, bländare, slutartid, filmtyp, efterbehandling, framkallning, eventuell ljuskontaminering. Vi får inte glömma bort att framkallning och att göra papperskopior var ett hantverk på den tiden.

Vidare så påverkar omgivningen hur vi uppfattar färger och intilliggande färger påverkar också.

Så därför tror jag inte att man kan göra dessa analyser och säga något tvärsäkert.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gult filter vid fotografering, när (och varför)?

Inlägg av Stellan »

Olika färger på filter brukar användas vit svart/vit fotografering för att höja intrycket av olika toner i föremålet man fotograferar. Detta sker i kombination med filmen som används. Gul, orange eller tom rött filter brukar användas för att driva upp kontrasten i himlar. En helt utfrätt himmel är inte så kul att titta på i svartvitt utan man vill ha lite ton i den. Om det finns moln brukar man vilja höja kontrasten. Även gröna filter kan användas. Ortokromatisk film vill jag minnas är okänslig för rött ljus. Pankromatisk är känslig för alla synliga våglängder. Det blir alltså olika resultat med samma färg på filtret. Sök på dessa begrepp.

Länge sedan nu då jag gick grafisk utbildning och jobbade mycket i mörkrummen med separation i reprokamera.
Senast redigerad av Stellan den 18 mar 2015, 21:09, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Gult filter vid fotografering, när (och varför)?

Inlägg av Robin Nilsson »

Här finns lite att läsa på english:
http://www.kenrockwell.com/tech/filters.htm
scrolla ner till "Filters for Black-and-White Film"

Det fanns en bit text lite längre ner också:
"For black and white you need a yellow filter outdoors. Film is much more
ensitive to blue light than our eyes are, so without the yellow filter your skies
all get washed out. The yellow filter is the standard required filter, taking it off results in an effect."

Novis på fotografi / Robin
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gult filter vid fotografering, när (och varför)?

Inlägg av Stellan »

Felexponering minskas i vintermiljö genom att plusexponera något i förhållande till vad exponeringsmätaren säger i kameran. Gärna 0,5-1 exponeringssteg eller så. Bäst är en handhållen mätare för infallande ljus som inte påverkas av reflektion eller otypiskt motiv. Beroende på reflektion så kan man tänka sig att skuggor i snön påverkas av filter i viss mån.

Har Spiten råkat ut för islag med skadade bladspetsar?
Stellan Schroeder Englund
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Gult filter vid fotografering, när (och varför)?

Inlägg av bergwall »

OK, tack svaren. Några nya lärdomar. Bilden som jag är lite fundersam på finns här:
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=39&t=10258

Jo Spitten fick punktering och därav nedslipningen av spetsarna, något som var ganska vanligt utan hjälp av punktering. Det var Kjell W Ahlberg som körde vid tillfället, jag tror incidenten finns beskriven i "Fågel Blå" skriven av honom själv.

Hälsningar
Robert
Skriv svar