Hej är detta en hobby för mig!

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Jeriks
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 mar 2015, 11:52
Namn: Jan Eriksson

Hej är detta en hobby för mig!

Inlägg av Jeriks »

Hej IPMSStockholm!
jag har levt ett hårt liv... men nu är det ändring på det.. har varit nykter från både alkoholen och drogerna i snart ett år och det går riktigt bra.. jag behöver något dock att fylla ut dagarna med nu när jag inte gör dumheter. jag har blivit rekommenderad av http://www.beroendesidan.nu som jag får stödhjälp av att ta upp en hobby. som grabb var jag en hejjare på att bygga både smått och stort. fick farmor att gå i taket när jag pillade isär både tv och radio i hennes sommarhus hehe. i vilket fall så verkar modellbygge vara en bra och rolig hobby. lugn, nykter och rätt billig!! hittade detta settet på hobbex: http://www.hobbex.se/sv/artiklar/modell ... 2-set.html

Men vad jag nu undrar är... mitt nervsystem är helt satt ur bruk och att vispa grädde gör jag genom att enbart stoppa ner vispen i skålen. utan några rörelser (ungefär så). Så jag undrar: kommer jag kunna utföra denna hobby eller är jag helt enkelt för darrig?


Bästa hälsningar
erik
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Hej är detta en hobby för mig!

Inlägg av Snussugen »

Köper du Airfix gamla 1/24 jumboplan så behöver du inte oroa dig över alltför pillriga detaljer... :)

Grattis till nykterheten, och välkommen till forumet!
Live & let dry.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hej är detta en hobby för mig!

Inlägg av magnusf »

Prova! Som du själv skriver så kostar det inga förmögenheter att börja med den här hobbyn. Kolla om du tycker det är kul och om det funkar för dig.

Hälsningar Magnus
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Hej är detta en hobby för mig!

Inlägg av Joakim Hultman »

De flesta brukar kunna bli ganska stadiga på hand om man stöder handleden mot något medan man pillrar med fingrarna. Men säker kan man inte vara förrän du provat själv!
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Hej är detta en hobby för mig!

Inlägg av Robin Nilsson »

Ett sätt att minska darret (även för oss som inte är darriga) är att stödja armbågarna mot
bordet och sen låta händerna stödja varandra (den del av handflatan som är närmast armen).
Sen kan man jobba med fingrarna och resten av händerna. Om det darrar lite så följer
händerna varandra och bordet är ju stabilt.
Ungefär så här:
Bild

/ Robin
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Hej är detta en hobby för mig!

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag sitter gärna lågt och har handlederna villande mot bordskanten.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Hej är detta en hobby för mig!

Inlägg av Ulf Lundberg »

Hej Erik.
Jag tycker absolut du ska prova modellbygge.
Det är en rogivande hobby och du kan välja på vilken nivå du vill lägga dig:
Bygga modeller för att vinna internationella tävlingar eller bygga för att det är kul att hålla på även om resultatet inte blir perfekt.
(Det blir aldrig perfekt f.ö.)
Om du bor i någon större tätort finns det ett socialt liv kring modellbygge som är relativt städat. Även om folk tar sig en bira eller två i samband med något större evenemang, finns det ingen suparkultur i modellbygge.

Dessutom finns det som du märker ett intensivt liv kring modellbygge på nätet.
Välkommen!
Uffe
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Hej är detta en hobby för mig!

Inlägg av Robin Nilsson »

Hej Erik,
Litet tillägg till det Ulf skriver ovan: Den senaste tiden är det några av
deltagarna här på forumet som trätt fram och berättat att de har eller
har haft liknande problem så du är inte ensam eller först...
/ Robin
Skriv svar