Gamla filmer, nya filmer och kommande filmer...

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Gamla filmer, nya filmer och kommande filmer...

Inlägg av denstore »

Janne Nilsson skrev:Jag har sett många höja den skyarna. Själv tyckte jag den var riktigt dålig och förstod inte hypen. Men det är väl tur att smaken är olika.

Janne Nilsson
Håller med. Såg den igen för ett par år sedan, och tyckte inte alls den var bra. Första gången jag såg den så hade den nog större genomslag, men jag var då ung och oförstörd. Nu är man gammal och förbittrad.
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Gamla filmer, nya filmer och kommande filmer...

Inlägg av Mahatma G »

Rysk film har en helt annan tradition och bakgrund än (exempelvis) den amerikanska. Vad man gillar eller inte gillar tycks till stor del bero på vilka traditioner man känner sig bekväm med, vilket i sin tur i mycket beror på vad man växt upp med. Att sedan en del av det man gillat som yngre inte riktigt håller måttet längre får väl ses som tecken på att man lärt sig något och har förmågan att omvärdera.

The thin red line är ett exempel på en film som jag personligen tycker är så långtråkig och så full av överspel att jag trots två - tre försök (och några fler blir det nog inte) inte orkat se mer än ungefär hälften av den, ändå rankas den högt på imdb.
Clintans nya American Sniper har ungefär samma betyg på imdb, men har genomgående fått riktigt usla (fast här tycks traditionell antiamerikanism eller förväntad politiserad ståndpunkt göra sig påmind i en hel del rätt uppenbara fall, vilket negerar förtroendet för recensenten ifråga) recensioner i svensk press. Har någon sett den? Själv letade jag nyligen fram boken ur hyllan och tänker läsa den under våren, men filmen får nog vänta tills den finns på DVD - att gå på bio har tyvärr blivit alltför dyrt men framför allt för stökigt och bullrigt för att längre vara ett nöje.
/G
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Gamla filmer, nya filmer och kommande filmer...

Inlägg av kallenordlund »

Själv har jag en liten förkärlek till gamla klassiker. På något vis tycker jag att de gamla rullarna hade lite mer känsla än många av dagens produktioner. Filmer som Hjältarna från Telemarken, Twelve o'clock high, The cross of iron, Kanonerna på Navarone m.fl. är i mitt tycke riktiga höjdare som passar bra såväl till fredagsmyset som den där stunden då man vill titta för sig själv. Det görs riktigt bra produktioner även idag men de är sällsynta. En produktion jag gillade skarpt när den sändes var 'Unsere mütter, unsere väter'. Nu är ju detta bara vk2-produkter och det har ju gjorts mycket bra filmer från andra tidsperioder. Filmen De andras liv (dags leben der anderen) är en riktigt bra historia från DDR, likaså serien Weissensee som SVT har visat två säsonger av (en tredje har troligen premiär 2017). Oj, jag skulle kunna rabbla hur länge som helst :)
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Gamla filmer, nya filmer och kommande filmer...

Inlägg av Janne Nilsson »

I TRL satsar mer på miljöer och bildskönhet än på handling och story. För många personlighter gör att tittarna förlorar fokus.

Tycker att finnarna har producerat många bra filmer. Undantaget är Framom främsta linjen, fast mest pga av sin träaktiga dialog och brist på inlevelse i replikerna.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Jan Gaude
Inlägg: 551
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Gamla filmer, nya filmer och kommande filmer...

Inlägg av Jan Gaude »

Jo, finnarna kan dom!
Okänd Soldat (båda två..) och Vinterkriget är riktigt bra gjorda.
Sedan har vi ju Sven Dufva också, men det var en herrans massa år sedan jag såg den... ;)
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Gamla filmer, nya filmer och kommande filmer...

Inlägg av Janne Nilsson »

Tänker du på denna?
https://www.youtube.com/watch?v=qGf5USJviVM

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Gamla filmer, nya filmer och kommande filmer...

Inlägg av Andre B. »

Måste ju klämma in Slaget om Indokina (Dien Bien Phu) här med...

Sen när det gäller gamla välgjorda rullar. Filmen om Graf Spee och Operation Peticoat. ;)

// Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Jan Holmqvist
Inlägg: 203
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:30
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Gamla filmer, nya filmer och kommande filmer...

Inlägg av Jan Holmqvist »

Jag har en del i samlingarna som tycker är sevärda....

Infödd soldat från 2006, Indigènes på franska
och den tyska M/S Gustloff från 2008, men de har Janne redan nämnt.

The Big lift från 1950 om Berlinblockaden.

Der Stern von Afrika från 1957 om H-J Marseille för de som gillar Messerschmittar. Egentligen är det spanska Tripalas men ändå

Des Teufels General från 1955 om Ernst Udet.
En del flygscener med tre inhyrda transportombyggda svenska B 3, Ju 86.

The ninth Legion från 2005 om de sovjetiska trupperna i Afghanistan

Dresden från 2006, mer en spelfilm kanske
mvh, Janne
IPMS Sydost
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Gamla filmer, nya filmer och kommande filmer...

Inlägg av Lerxzt »

Kommer nog alltid gilla "kom och se" men en film som nämnts här som är mycket bättre är "Das Leben des Anderes" :) Inte krig men Hin Håligt bra film! Jag säger bara Gå och Se!!

//Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Gamla filmer, nya filmer och kommande filmer...

Inlägg av Daniel_A »

Rubriken ger ju utrymme för tips om kommande filmer och då passar jag på att nämna den film som kommer att baseras på boken The Outpost som är skriven av journalisten Jake Tapper. Den handlar om en postering som amerikanerna byggde i bergsområdet Kamdesh i Afghanistan, nära den Pakistanska gränsen. Längst ner i en dal och med nästan obefintliga tillfartsvägar är sämsta tänkbara läge rent strategiskt och det skördade också sina offer under de tre år den fanns. Boken är dokumentär men med en handling som griper tag. Främst handlar den om det slag där de 53 amerikanska soldater som fanns i posteringen angreps av nära 400 talibaner och fick slåss för sina liv långt in i sin egen förläggning under en hel dag. 8 miste livet och de flesta blev skadade. http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Kamdesh

Händelsen passerade nog obemärkt för oss i Sverige men är det första slag där två Medal of Honor delats ut till överlevande soldater sedan 1963 (två delades ut efter "Black Hawk Down"-incidenten men då postumt). Jag var bekant med en av de inblandade både innan och efter detta så jag var påläst och köpte boken direkt när den kom. Det är tung läsning på engelska med mycket namn och en hel del gripande människoöden. Samtidigt hade jag väldigt svårt att lägga den ifrån mig. Styrkan är att den inte bara är baserad på en verklig händelse utan även beskriver den exakt och i detalj. Jag upplevde den som förvånansvärt objektiv också när det gäller att beskriva konflikten och situationen i den aktuella regionen.

Med detta som grundmaterial kan det bli allt från en toppenfilm till ännu en överpatriotisk sörja. Det återstår att se. Den som tagit tag i projektet är regissören Sam Raimi som gjort bl.a. Spiderman-filmerna och skräckklassikern Evil Dead från 1981. Vi får väl se...

/Daniel
Skriv svar