Film, böcker och annat på temat för årets 08 Open: Vietnam

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Film, böcker och annat på temat för årets 08 Open: Vietnam

Inlägg av Stellan »

Årets temaklass på 08 Open är Vietnam/Indochina och jag tänkte att vi kunde lista lite intressant på detta tema. Varför inte delge alla vilka favoriter ni har inom film, böcker, reseupplevelser eller vad det månde vara.
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Film, böcker och annat på temat för årets 08 Open: Vietn

Inlägg av Robin Nilsson »

Apocalypse Now http://www.imdb.com/title/tt0078788/
Platoon http://www.imdb.com/title/tt0091763/
Full Metal Jacket http://www.imdb.com/title/tt0093058/
Deer Hunter http://www.imdb.com/title/tt0077416/
och så Rambo förstås :-) inte så mycket Vietnam kanske
lite indirekt som bakgrund möjligen. Föreståndaren på
Soldathemmet på I2 i Karlstad undrade förskräckt :shock: vad det
var för en ryslig videofilm vi tittade på ...
"En dramadokumentär om en soldat med psykproblem som
återvänt från Vietnamkriget, mycket psykologi om krigets fasor"
svarade jag med mitt bästa pokerfejs 8-)
First Blood (heter den förstås) : http://www.imdb.com/title/tt0083944/

/ Robin

Good Morning Vietnam också ;-)
http://www.imdb.com/title/tt0093105/
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Film, böcker och annat på temat för årets 08 Open: Vietn

Inlägg av Mahatma G »

Robin Nilsson skrev:... och så Rambo förstås ...
Tycker faktiskt att filmen är rätt usel. Förmodligen färgat av höga förväntningar då jag läste boken ett antal år innan filmen kom. Lite väl stora ändringar av personligheter och handling transformerade ett intressant drama till en bullrig dussinactionrulle med en kass skådis i huvudrollen.
Gamla John Wayne-rullen The Green Berets är definitivt bättre - om inte annat så för bättre huvudrollsinnehavare! :mrgreen:
/G
Jan Gaude
Inlägg: 554
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Film, böcker och annat på temat för årets 08 Open: Vietn

Inlägg av Jan Gaude »

Tyckte att "A Bright Shining Lie" var bra när jag såg den för ett antal år sedan:
http://www.imdb.com/title/tt0126220/
Dags att se den igen, fast den här gången med 55 tum & surroundljud. Blir säkert lite annan filmupplevelse jämfört med den gamla 28 tummaren... ;)
Även Oliver Stones "Himmel och jord" gillade jag: http://www.imdb.com/title/tt0107096/?re ... lmg_act_38
Herr Katt
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 jan 2012, 01:48
Namn: Eduardo Mitchell

Re: Film, böcker och annat på temat för årets 08 Open: Vietn

Inlägg av Herr Katt »

Glöm inte ..."We were soldiers" http://www.imdb.com/title/tt0277434/ - sevärt särskilt om man väljer regissörens slut (istället för Pentagons godkända slut :P )
MVH Moggy

FÄRDIGA 2014: ACA Canadair Mk.4 RAF, Fujimi A-4C FAA, HP Mirage IIIEA I-016 FAA, FROG Meteor Mk.4 C-019 FAA, AFX Canberra T.64 FAA
WIP: ITAL G.222A FUJ A-Q Skyhawk, AFX Bristol 170 Freighter, Bilek MiG-21 PFM, Toko An-74
zapper
Inlägg: 299
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:50

Re: Film, böcker och annat på temat för årets 08 Open: Vietn

Inlägg av zapper »

Lite boktips som står i hyllorna. Beklagar den trubbiga kategoriseringen samt de kortfattade och stolpiga beskrivningarna men någon litteraturkritiker har jag aldrig varit. Vill nog påstå att samtliga är läsvärda. Många har språkliga kvalitéer som sträcker sig för förbi den rent historiska biten. Några bör ses som rena romaner som råkar utspela sig i/kring Vietnam.

Böcker av/om journalister:
Dispatches - Michel Heer
En av klassikerna. Herr:s reportage omarbetade till bok. En del historier återfinns senare i Apocalypse Now och Full Metal Jacket.

The Cat From Hue - John Laurence
Tegelsten av fd. CBS-reporter som i olika omgångar var i Vietnam mellan 1965 och 1970. Gjorde bl a reportage-serien The World of Charlie Company. Intressanta skildringar av läget hemma i USA mellan reportageresorna.

Unreasonable Behaviour - Don McCullin
Memoarer av den brittiske krigsfotografen (mer än bara tiden i Vietnam).

Lost Over Laos - Richard Pyle / Horst Faas
Om nedskjutningen och sedermera sökandet efter den helikopter som bl a hade fotograferna Henri Huet, Kent Potter, Keisaburo Shimamoto och Larry Burrows ombord.

Four Hours in My Lai - Michael Bilton / Kevin Sim
Om vad som hände innan, under och efter massakern. Kartläggning av förbandet, hur historien kom upp till ytan och sedermera det rättsliga efterspelet och hemmaopinionens reaktioner. Lustig anekdot: när jag hade läst sista sidan och lagt ifrån mig boken slog jag på text-tv. Något av det första jag ser är rubriken "Calley ber om ursäkt".

A Bright Shining Lie - Neil Sheehan
Tegelsten - till hälften biografi över den färgstarke amerikanske officeren John Paul Vann och till hälften redogörelse om den amerikanska upptakten i Vietnam under första halvan av 60-talet.

Street Without Joy - Bernard B. Fall
Om fransmännens tid i Indokina efter WWII. Utkommen 1961 är den också intressant i förhållande till amerikanernas upptrappning.

Hell in a Very Small Place - Bernard B. Fall
Om Dien Bien Phu. Utkommen 1966 har den ett par år på nacken men är mycket läsvärd.

Fd. soldater:
In Pharaoh's Army - Tobias Wolff
Om författarens tid som ung infanterilöjtnant.

Lost in Translation - Martin J. Dockery
Om författarens tid som Combat Adviser hos ARVN i början av 60-talet.

Larry Heinemann:
Paco's Story - skönlitterärt om hemvändare
Close Quarters - skönlitterärt om soldats upplevelser under sitt år i Vietnam (soldaten råkar av en händelse ingå i samma förband som Heinemann gjorde under sin tjänstgöring)
Black Virgin Mountain - memoarer med minnen från tjänstgöringen i 25th Infantry, blandat med upplevelser från senare resor till Vietnam under 80 och 90-talet. Som kuriosa kan nämnas att författarens förband deltog i samma strid som Olivers Stone var med om och som ligger till grund för "slutstriden" i Plutonen

We were soldiers once... and young - Harold G. Moore / Joseph L. Galloway
Om amerikanernas första kraftmätning med nordvietnamesiska armén i Ia Drang-dalen 1965.

Tim O'brien:
If I Die in the Combat Zone - om tiden som infanterilöjtnant, utkom redan 1973.
The Things They Carried - en av klassikerna. Skönlitterärt om medlemmarna i en infanteripluton
Going After Cacciato - roman som delvis utspelar sig i Vietnam för att sedan lämna både tid och rum

Low Level Hell - Hugh L. Mills
Om författarens tid som spanings- och attackhelikopterpilot.

A Rumor of War - Philip Caputo
En av klassikerna. Författarens år som ung plutonchef i marinkåren 1965 och sedermera "Officer in charge of the dead".

The Sorrow of War - Bao Ninh
Skönlitterärt om en soldats upplevelser under kriget (författaren är fd. soldat i NVA).

Från andra sidan (nordvietnam):
Novel Without a Name - Duong Thu Huong
Skönlitterärt om en soldats upplevelser under kriget.

Återkommer med lite fotoböcker när/om jag får lust...
/E
Erik von Rosen
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Film, böcker och annat på temat för årets 08 Open: Vietn

Inlägg av Mahatma G »

Hamburger Hill är en film som är betydligt mer hörvärd (tack vare musik av Philip Glass) än sevärd.

Bland böcker vill jag framhålla:
Flight of the Intruder av Stephen Coonts. Skönlitteratur med bakgrund i egna erfarenheter. Den film som gjordes med boken som förlaga kan i sedvanlig ordning inte leva upp till samma nivå, men är ganska OK.

Fox Two av Randy Cunningham och Jeff Ethel. Flottans enda "ess" under kriget berättar om hur det var att flyga från "Connie" vid Yankee Station. Showtime 100, den F-4J från VF-96 han flög den 10 maj 1972 när han under samma uppdrag sköt ned tre MiG-17, brukar vara populär att bygga och Hasegawa har gett ut den åtminstone i 1:48.

Vietnam Air War Debrief av Robert F Dorr och Chris Bishop är en utmärkt introduktion till flygkriget i kronologisk ordning.

Och, för att byta till kategorin spel så finns det ett antal om ämnet. Det är ont om spel på högre nivå men ett är Vietnam 1965 - 1975 från Victory Games. Min favorit bland vietnamspel är (givetvis) ett flygspel, nämligen Downtown från GMT Games.
/G
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Film, böcker och annat på temat för årets 08 Open: Vietn

Inlägg av Stellan »

Tunnel rats: hell is for heroes. Tja filmtiteln säger kanske en del. Inte den mest minnesvärda av vietnamfilmer men ingen annan har väl gjort en film om soldaterna som krälade i trånga tunnlar i jakten på Viet Cong?

Har någon nämnt Född den 4:e juli? Tidig Tom Cruise-rulle med story baserad på verklig händelse. Mindre pang pang men desto mer grubblerier på eget ansvar.

Live from the battlefield; Peter Arnett, huvudsakligen reportage frå Vietnam.

One crowded hour; biografi om australiensiske kameramannen Niel Davies

The last valley, Dien Bien Phu and the French defeat in Vietnam; Martin Windrow

Tim Page's NAM; fotobok av Tim Page

Combat corpsman; Greg McPartlin

To the limit(air cav huey pilot); Tom A Johnson

Gunbird driver; David A Ballentine

Rattler One Seven; Chuck Gross

Chickenhawk; Robert Mason

Da Nang diary; Tom Yarborough

US Navy Seawolwes; Daniel E Kelly

Xin Loi, VietNam; Al Sever

Papa Bravo Romeo (Pibbers); Wynn Goldsmith

Bury us upside down; Newman/Sheppard

The Ravens; Christopher Robbins

Air America; Cristopher Robbins

About face; David H Hackworth

Tunnels of Cu Chi; Mamgold/Penycate

Steel my soldiers hearts; David H Hackworth

The quiet American; Graham Green. Både som bok och film. De senare med Michael Cane.

Ber om ursäkt om jag upprepar någons tips.
Stellan Schroeder Englund
phantasm
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 jun 2012, 05:45

Re: Film, böcker och annat på temat för årets 08 Open: Vietn

Inlägg av phantasm »

Det finns en dokumentär i flera delar som heter Vietnam: the 10000 day war, producerad av BBC som går igen hela kriget från alla sidor
Finns att finna här och där på nätet

Sen kan jag rekommendera Kort tid kvar av Gustav Hasford
Skriv svar