KSP 58
-
- Namn: Lennart Alvhult
KSP 58
Så ett inslag från försvaret på Rapport, tyckte jag såg en Ksp 58 på ett fordon ?
Används den fortfarande?
Lennart
Används den fortfarande?
Lennart
-
Re: KSP 58
Hupp ! Tack för svaret/Lennart
-
Även Ksp m/39 används fortfarande och den är ännu äldre....
-
Anses dem som exeptionellt bra och pålitliga, eller har det endast varit en penga fråga genom åren. Svårt att hitta ersättare m.m.
Minns bara att det 2 Ksp 58 som satt i vänster låda på 103 :an, drabbades ofta av eldavbrott !
Men i Pakistan har det väl Lee Enfield fortfarande, så varför inte ?
Blev bara förvånad och trodde jag såg fel
Lennart
Minns bara att det 2 Ksp 58 som satt i vänster låda på 103 :an, drabbades ofta av eldavbrott !
Men i Pakistan har det väl Lee Enfield fortfarande, så varför inte ?
Blev bara förvånad och trodde jag såg fel

Lennart
Hej Lennart,
Vad jag vet så används även denna fortfarande i Storbritannien också (fast där heter den GPMG).
Challenger II har en sådan monterad vid laddaren's lucka. Har för mig att det även sitter en sådan på amerikanska Abrams, för att inte tala om diverse israeliska stridsfordon.
Den anses nog vara rätt så pålitlig ändå.
Vad jag vet så används även denna fortfarande i Storbritannien också (fast där heter den GPMG).
Challenger II har en sådan monterad vid laddaren's lucka. Har för mig att det även sitter en sådan på amerikanska Abrams, för att inte tala om diverse israeliska stridsfordon.
Den anses nog vara rätt så pålitlig ändå.

"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Jag vill minnas från min tid i Hemvärnet att en av anledningarna till att man fortsatte att använda AK4 och Ksp 58, påstods vara den stora mängd 7,62 ammunition som fanns på lager. AK5 som vapen var ingen bristvara efter alla nedläggningar. I mitten av 2000-talet minns jag fullkomliga orgier i skarpskjutningar med bla Ksp 58. Löspluggen däremot kostade en del. Kanske är det så ännu?
/Daniel
/Daniel
Den är väldigt pålitlig och en ganska enkel konstruktion, har förvisso några svaga punkter, fast montering i en låda typ strv S(krot) är en av dem, skytten kan ju inte reglera gastrycket!
-
Tack för många intressanta svar .Visste inte alls att den fanns både hos Usa och Storbritannien Sven
Lennart

Lennart
I princip, ja. USA ersatte sina M60-ksp med FN (=ksp 58) med beteckning M240 för ett antal år sedan. Ett av skälen var att det är lätt att byta pipa på den, till skillnad från på M60, vilket medför att man kan hålla en högre praktisk eldhastighet.Lennart 12 skrev:Anses dem som exeptionellt bra och pålitliga, ...
Det finns ännu äldre ksp som fortfarande är i bruk. Tyska MG 42 används fortfarande under beteckning MG 3 och samma gäller amerikanska M2 (.5").
/G