Kalklinbanan!

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Kalklinbanan!

Inlägg av Henrik R »

Som ni kanske vet så finns det en kallinbana som går mellan Köping och Forsby. Denna bana byggdes upp och blev klar på 40 talet. För att transportera kalk till miljonprojekten på 50-70 talet.
Idag ligger den öde. Pga en skara gamla rävar som jobbat på den, så har underhållet och bevarandet varit ideelt och entusiastiskt från både Nordkalk och f.d anställda. Banan ska nu bort och ett rivningsbeslut skrevs 2009. Sen dess ligger det i malpåse då ingen egentligen vill riva banan.Länsstyrelsen ser bara siffror och vill sannorlikt riva banan inom ett par år
Nordkalk som äger banan, har helt enkelt inte råd att lägga ut pengar för bevarandet så tyvärr måste den demonteras ned förr eller senare.

Jag tycker det här är kulturarv. Och jag är riktigt förbannad att vissa byggnader kan bli K märkta och vissa inte. Vissa K märkta hus är rena "skithusen" jämfört med den här. Banan är komplett och fungerar perfekt. Över 70 år har linbanan sträckt sig 42 km och det har till och med utnämnts till årets industriminne!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalklinban ... %C3%B6ping

Varför jag skriver om det här är egentligen av eget intresse för gamla saker. Och det blev extra kärt när vi åkte och "besiktade" bana från luften. Till synes i helt perfekt skick är banan kan jag avslöja, det blev ett rakt streck i rapporten!

Här är undertecknad på väg med SE-KMI från Johannisberg Västerås.
Bild

Det var ett regnsjukt väder den morgonen, så vi tvingades avbryta några timmar. Till slut kunde vi flyga igen och vädret blev riktigt bra.
Bild
Bild

Linbanans ändstation är i Köping, Västmanland.
Bild

Här synes motorstationen vid halva banans längd som driver själva wirarna med korgarna. visserligen finns det oxå en motor i varje ände av banan oxå..
Bild

Banan korsar hjälmaresund så speciella pyloner är plaserade i vattnet tvärs över sundet.
Bild

Här börjar banan. vid Forsby, Precis utanför bild finns den sk. "granatsjön" som blev förstasidestoff för en herrans massa år sen, då folk hittade "granater" i sjön. Det visade sig att det var tomhylsor från fettkapslarna man hade för att smörja banan med. Man dumpade dem i vattenhålet på den tiden för att bli av med last. När man sen tog vara på dem senare så glömdes vissa av och råkade hittas av svampplockare. :-)
Nu hade jag naturligtvis ingen bild på granatsjön, men men.shit happens.
Bild

Jaja. det var allt från mig. Det är inte bara modellbyggande som existerar i mitt liv. utan det händer även andra saker :-)
Ha en trevlig helg alla trevliga IPMS.are!
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Kalklinbanan!

Inlägg av Johan i Hok »

Fräckt!
Jag är själv svag för industrihistoria, och det här var riktigt kul. Tyvärr har jag aldrig kommit så långt som till Köping på mina turer på Mälaren. I år ska vi förhoppningsvis åka runt Mälaren i ett par veckor, så Köping ska väl hinnas med.

Johan i Hok
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Kalklinbanan!

Inlägg av magnusf »

Jag har passerat den några gånger både med bil och cykel där den korsar E20 (?) och tycker den är sådär härligt spöklik. Det är något speciellt med sådana här "övergivna" strukturer. Jag hoppas den får vara kvar!

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Kalklinbanan!

Inlägg av Henrik R »

Ja. Jag gillar industriminnen! Men när det gäller kalklinbanan så tror jag ärligt att den snart är ett minne blott. Jag tror det är sista året den står där den står. Man märker ju att alla linbanor(Nordström linbaneverk) som funnits rivits ned. Linbanan mellan Vallvik Söderhamn, borta! Linbanan i Boliden som revs men en sträcka på 19 km behölls för turistendamål. Har för mig den nästan gick 10 mil. Tråkigt att svensk industrihistoria måste försvinna, men förstår det oxå då det måste finna pengar till att driva sånt här..
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Kalklinbanan!

Inlägg av Sten Ekedahl »

Henrik R skrev:Ja. Jag gillar industriminnen! Men när det gäller kalklinbanan så tror jag ärligt att den snart är ett minne blott. Jag tror det är sista året den står där den står. Man märker ju att alla linbanor(Nordström linbaneverk) som funnits rivits ned. Linbanan mellan Vallvik Söderhamn, borta! Linbanan i Boliden som revs men en sträcka på 19 km behölls för turistendamål. Har för mig den nästan gick 10 mil. Tråkigt att svensk industrihistoria måste försvinna, men förstår det oxå då det måste finna pengar till att driva sånt här..
Har ett minne av att det också fanns en linbana alldeles utanför Påskallavik en gång i världen. Vill minnas att den transporterade lera till ett tegelbruk. Man passerade under den när man körde E66 (eller vad den vägen har för nummer nuförtiden).
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Kalklinbanan!

Inlägg av Henrik R »

Det är mycket möjligt. Det var ett bra alternativ förr i tiden att transportera saker med linor. I och med bilismens ökande populäritet som transportmedel så blev det tillslut lönsammare att köra med lastbil.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Kalklinbanan!

Inlägg av Henrik R »

Oj, så här 3 år senare så ser jag detta med en tår i ögat. Banan är i stort sätt riven nu. Det som återstår är lite pyloner på Kungsörsidan mot köping. Där inne i jungeln finns fortfarande vinkelstationen i Granhammar kvar ett tag. Efter att ha åkt och kontrollerat banan i flera år från luften så känns det fel att inte behöva göra det längre. :-( Det finns ju inget mer att se..Allt är förstört! Ett kulturarv som gått käpprätt åt H-lvete. Den sista Nordströmsbanan är väck! Jag besökte det som finns kvar idag. Vinkelstationen stod där helt livlös och tom. Strömmen fanns fortfarande kvar av nån anledning, det gick att få värme och lyse. Linspännaren var död. Lika så korgväxlaren. Man ska tydligen spara motorstationen i Forsby som ett museum. Men vemfasen åker till Forsby för att titta på ett kallt eternithus mitt på en åker?? Ska det sitta en snubbe i en kur och ta betalt eller? Nää det är med en sorg i ögat jag kan se tillbaka när banan fungerade och körde kalk till bruken..

Här är den film som min vapenbroder Daniel filmade under en provtur med banan . Undertecknad står till vänster och pratar "mumbojumbo" med blå klädsel och allt. I filmen ser man hur tyngderna för slack kontra spänn för bärlinorna faktiskt gör sitt jobb. Man hör tydligt "hajklacken" när tyngden vandrar nedåt. Vid spännstationen står vi och övervakar det hela vid hjälmarens kant ut mot hjälmaresund.

DET VAR TIDER DET!!!
https://www.youtube.com/watch?v=nau1ke9HwSM


Så här är det idag. Finns ingen bärlina eller dragwire kvar. Stationen i Granhammar är öde och kall vid ankomsten.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

HAR VI STRÖM ELLER!!!!!
Bild

Bild

Bild

Svårt att förstå hur grov wire är egentligen. Går inte att använda i modellsyfte! :-)
Bild

Gränslägesbrytarna för vagnarnas omkoppling vill jag minnas!
Bild

Bild

Bild

Tankslänkar?!?!
Bild

Bild
OLJIGT! 70 år med fett!!
Bild

Pylonerna är intressanta! Förr i tiden gick kommunikationen via pylonerna, det ser man för isolatorerna sitter fortfarande kvar. På 80-talet blev det radiolänk,En härlig Siemensanläggning på 92 MHz tror jag det var.
Bild

Bild

Troligtvis brast pylonen av tyngden när bärlinan klipptes av vid spännstationen vid Kungsör sicken smäll det lär ha blivit. Hela spännstationen är helt demolerad, säkert för att viren lär ha forit som en oxpiska tillbaka av kraften som blir.
Bild

Bild

Den är helt demolerad!
Bild

Bild

Bild
Här är fästet för betonvikten i spännstationen, motvikten är till synes borta, fästet kvar av den tunga motvikten. Den väger ca 10-15 ton.
Bild

Här är Vägskyddet som Magnus skrev om vid Kungsör. Den är fortfarande kvar. Men frågan är ju hur länge..Till våren kanske.
Bild
Gabriel
Inlägg: 649
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kalklinbanan!

Inlägg av Gabriel »

Väldigt tråkigt att läsa, det var ju en så imponerande anläggning. Har passerat den på E20 vid Kungsör för ett antal år sedan, det var en nästan kuslig syn när den dök upp mitt i ingenstans. Att något sådant inte bevaras har jag ingen förståelse för!

/Gabriel
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Kalklinbanan!

Inlägg av Joakim Hultman »

Om jag inte blandar ihop den med någon liknande bana så minns jag hur vi passerade den varje sommar på väg mot bondgården i Västergötland. Som riktigt liten har jag vaga minnen av att hinkarna ännu rörde på sig. En fantastisk skapelse!
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Kalklinbanan!

Inlägg av Henrik R »

Jodå, om den hade hinkar så var det kalklinbanan. Det som är så ballt med kalkbanan är att den knappt hörs om man står bredvid den och korgarna rör sig tämligen fort.
Skriv svar