Idag ligger den öde. Pga en skara gamla rävar som jobbat på den, så har underhållet och bevarandet varit ideelt och entusiastiskt från både Nordkalk och f.d anställda. Banan ska nu bort och ett rivningsbeslut skrevs 2009. Sen dess ligger det i malpåse då ingen egentligen vill riva banan.Länsstyrelsen ser bara siffror och vill sannorlikt riva banan inom ett par år
Nordkalk som äger banan, har helt enkelt inte råd att lägga ut pengar för bevarandet så tyvärr måste den demonteras ned förr eller senare.
Jag tycker det här är kulturarv. Och jag är riktigt förbannad att vissa byggnader kan bli K märkta och vissa inte. Vissa K märkta hus är rena "skithusen" jämfört med den här. Banan är komplett och fungerar perfekt. Över 70 år har linbanan sträckt sig 42 km och det har till och med utnämnts till årets industriminne!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalklinban ... %C3%B6ping
Varför jag skriver om det här är egentligen av eget intresse för gamla saker. Och det blev extra kärt när vi åkte och "besiktade" bana från luften. Till synes i helt perfekt skick är banan kan jag avslöja, det blev ett rakt streck i rapporten!
Här är undertecknad på väg med SE-KMI från Johannisberg Västerås.

Det var ett regnsjukt väder den morgonen, så vi tvingades avbryta några timmar. Till slut kunde vi flyga igen och vädret blev riktigt bra.

Linbanans ändstation är i Köping, Västmanland.

Här synes motorstationen vid halva banans längd som driver själva wirarna med korgarna. visserligen finns det oxå en motor i varje ände av banan oxå..

Banan korsar hjälmaresund så speciella pyloner är plaserade i vattnet tvärs över sundet.

Här börjar banan. vid Forsby, Precis utanför bild finns den sk. "granatsjön" som blev förstasidestoff för en herrans massa år sen, då folk hittade "granater" i sjön. Det visade sig att det var tomhylsor från fettkapslarna man hade för att smörja banan med. Man dumpade dem i vattenhålet på den tiden för att bli av med last. När man sen tog vara på dem senare så glömdes vissa av och råkade hittas av svampplockare.

Nu hade jag naturligtvis ingen bild på granatsjön, men men.shit happens.

Jaja. det var allt från mig. Det är inte bara modellbyggande som existerar i mitt liv. utan det händer även andra saker

Ha en trevlig helg alla trevliga IPMS.are!