Britter, stora uppfinnare eller... ?

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Andre B.
Namn: Andre

Britter, stora uppfinnare eller... ?

Inlägg av Andre B. »

Jag såg ett program på tv, Geniala Uppfinningar. Givetvis var det ett brittiskt sådant. I slutet på programmet så diskuterade man vad som gjorde britterna till stora uppfinnare jämfört med många andra. Man tittade bland annat lite på sådant som patent...

Jag har fått lite uppfattningen att britter allt mer varit "stora tjuvar". I och med att de funnits överallt på grund av en världsomfattande handel så har de ofta sett var dom händer runt om i världen. Och på det viset använt och tagit nytta av sådant som andra "uppfunnit".

Man talar ju ofta om Whittle när det gäller jetmotorn. Men samtidigt så var en tysk, Hans von Ohain strax före honom. Och han fick dessutom upp ett plan i luften drivet av en jetmotor strax före Whittle...

http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_von_Ohain

// Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
SvenYoung
Namn: Sven Young

Re: Britter, stora uppfinnare eller... ?

Inlägg av SvenYoung »

Hehe, jo jag tror att alla länder har sina "uppfinnare" och "kopierare", och tyskarna var ofta i framkanten där nyteknik utvecklades, och fortfarande är det. Duktigt folk, det är de fortfarande.

Intressant dock att reflektera att många innovationer under tex VK2 skedde nästan parallellt i olika länder, utan koppling dem imellan.

Men när det gällde tyska uppfinnare just kring VK2 och därefter: Hade det inte varit för nazi-forskare, som slapp stå till svars för sina roller i kriget och istället fick trevligt arbete och nytt hemland, så hade väl amerikanarna aldrig kommit till månen?

Men jag tror ändå att britterna har haft sin beskärda del av uppfinningsrikedom. Industriella revolutionen är väl bevis på det? Fast det kanske var för länge sedan att räknas ;-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Johan i Hok
Namn: Johan Erlandsson

Inlägg av Johan i Hok »

Och gasturbinen som får anses ligga till grund för jetmotorn var nog en norsk uppfinning från början av 1900-talet..... För att köra en jetmotor/ gasturbin vill man gärna ha lite varvtal och då får vi gå tillbaka till utvecklingen av högvarviga ångturbiner med superkritiska varvtal. Där har Svensken De Laval spelat stor roll. Han och bröderna Ljungström var i sin tur naturligtvis beroende av britten Parsons turbinkonstruktioner .
Vad jag försökte få sagt med ovanstående är att de flesta uppfinnare är beroende av teknik och uppfinningar som kommer från ett större område än det rent nationella. Om man vill hårddra det hela så hade nog inte de tyska raketforskarna inte kommit så långt utan Laval-dysan når jag tänker efter.... ;)

Johan i Hok
Ångtekniknörd
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

SvenYoung skrev:....

Men när det gällde tyska uppfinnare just kring VK2 och därefter: Hade det inte varit för nazi-forskare, som slapp stå till svars för sina roller i kriget och istället fick trevligt arbete och nytt hemland, så hade väl amerikanarna aldrig kommit till månen?

....
sen ska vi inte glömma all den medicinska kunskap som kom till med extremt "tveksamma" metoder
i Nazi-Tyskland och som världen dragit nytta av efteråt ....
/ Robin
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Vill minnas att propellern är en sådan där uppfinning som det tvistas om men där britter snodde patentet...

Och varken ryssar eller amerikaner skulle väl kommit upp i rymden om det inte berodde på "deras tyskar". *s*

// Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Intressant är att när man diskuterar uppfinningar blir det de stora, tydliga sakerna som kommer på tal, men sällan de små. Ett exempel på de sistnämnda uppfanns av C E Johansson. Några av er vet säkert (och inser dess betydelse) vad jag syftar på, ni andra får väl "googla" på det. :geek:
/G
Robin Nilsson

C E J's uppfinning var en av förutsättningarna för massproduktion på löpande band av bilar :ugeek:
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Tänk, jag hade på känn att du åter skulle förta den pedagogiska effekten av att ett visst, om än minimalt, mått av egen ansträngning för kunskapsvinnande ökar förståelsen. :(
/G
Robin Nilsson

Jag sa inte vilken uppfinning det var ;-)
eller hur det påverkade processen.
Håkan F
Namn: Håkan Frid

Inlägg av Håkan F »

Nu får ni bli måttligt upprörda. ;-)
Skriv svar