Sida 2 av 10

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Postat: 26 sep 2014, 12:44
av Björn B
Det är lättare att bygga i plast.

Bild
Hyllan för värmepaket och fläkt såg inte rolig ut. Hade det varit en plastmodell så hade jag inte brytt mig. Det hade ändå inte synts med motorhuven stängd och fastlimmad.

Bild
Men nu är det plåt som gäller. Hobbykniven fungerade dåligt för att skära ut plåten så det fick bli sticksåg och kapskiva istället.

Bild
Sen ska det ju bockas. Hade det varit plast så hade jag ristat och knäckt den och limmat ihop det hela men nu blev det till att skaffa ett plåtbockningsverktyg.

Bild
Att montera det i bilen är ju också annorlunda mot plastmodeller. Etylacetatet biter dåligt så det får bli svets istället.

En rad ur broschyren från SAAB när det gav sig: "I likhet med sina föregångare har Sonett III en kaross av glasfiberarmerad plast som varken vägsalt eller fukt rår sig på."
Sant men chassiet då?
Bild
Bild

Det är vad jag pysslar med på mina egna byggmöten.

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Postat: 26 sep 2014, 12:49
av Robin Nilsson
Har man bara rätt verktyg så verkar det ju enkelt ;-)
En vinkelslip kan man ju hålla sig med men när det börjar
handla om svets och plåtbock så blir det värre om man
häckar i en lägenhet ....
Fast jag borde nog lära mig svetsa för att bygga en riktig
brygga vid sommarstugan ...

Roligt att det går framåt, trist med all rosten ....


/ Robin

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Postat: 26 sep 2014, 13:30
av Mats Averkvist
Jag tror du har sett för mycket på Wheelers Dealers...!

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Postat: 27 sep 2014, 22:27
av Björn B
Wheelers Dealers, håller dom på med samma galenskaper som jag?
Trist med rosten är det kanske men lärorikt har det varit.

Bild
Det senaste var att tillverka en plåt med gälar. Allt behövs ju inte tillverkas själv dock.

Bild
Ett bagagerumsgolv från en SAAB 96 kortades ner så att det passar. SAAB gjorde likadant vid tillverkningen. Man kapade plåten mittpå och sköt ihop den och svetsade. Nu är plåten kortad i bakkant istället så slipper man in skarv.

Bild
Dörrstolpar finns också att få tag på. Närmast på tur står golvet.
(Lite modellbygge blir det också. Håller på med en bottenplatta till F1-bilar)

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Postat: 28 sep 2014, 00:43
av Robin Nilsson
Imponerad av att du orkar :-)

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Postat: 27 nov 2014, 15:43
av Björn B
Nu är det nära.
Bild
Igår kunde vi plocka bort förstärkningskryssen som vi svetsade dit för att chassiet inte skulle säcka ihop under arbetet.

Bild
Det behövdes verkligen för det var tendenser till kollaps ibland.

Bild
En hel del ny plåt blev det. Rostlagningen påbörjades i juli och nu är det lite småfix kvar. Innan vi började så knarrade det i plåtskarvar här och där när man rörde på chassiet men nu är det tyst. Nu är bara resten kvar :)

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Postat: 27 nov 2014, 15:58
av Robin Nilsson
"bara resten kvar" joodu ... baserat på min erfarenhet av olika projekt så brukar "resten" vara en hel del :D
Kul att det kom en uppdateringen på Sonett-projektet och härligt att det går framåt.
/ Robin

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Postat: 27 nov 2014, 17:41
av TuveB
Jag hoppas du passar på att galva "plåthögen" när du ändå håller på!

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Postat: 17 jan 2015, 18:34
av Björn B
Jag fick en fråga hur det går med eländet så här är en liten uppdatering.

Bild
Rostlagningen är äntligen klar. Tvåkomponent epoxygrundfärg i gult är vackert.

Bild
Alla bussningar i fram och bakvagn har bytts ut och bakaxeln har återmonterats. Det känns skönt att få montera tillbaks saker igen.

Bild
Hjullagren gick ovanligt lätt att pressa ur. Bra verktyg hjälper en del men grejerna ser inte roliga ut.

Bild
Fast det går ju att åtgärda men nu "tar jag helg".

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Postat: 17 jan 2015, 22:22
av Mats Averkvist
Väntar med spänning på då du skall kalibrera de åtta förgasarna...