På'n igen...SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Lennart 12
Inlägg: 1379
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Inlägg av Lennart 12 » 30 jan 2015, 08:07

Kanonfint Björn, det börjar likna en bil igen /Lennart

Björn B
Inlägg: 2814
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Inlägg av Björn B » 30 jan 2015, 09:08

Tillbaks till barndomen och en lådbil att åka i backarna med.

jonaszett
Inlägg: 438
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

SAAB Sonett. Det är INTE lättare att bygga plastmodeller

Inlägg av jonaszett » 30 jan 2015, 20:20

Det är toppen att se Sonetten växa.
Jag har haft många (~20tal) V-4:or och känner igen otroligt mycket av plåtar och detaljer från dessa ”återanvända” på din Sonett.
Skulle själv vilja hitta en och sätta tänderna i men just nu saknar jag både garage och tid.-
Lycka till i fortsättningen
Z

Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Inlägg av Per.V » 30 jan 2015, 22:38

Måste gå åt mängder med plastic card till ett sådant bygge, och var hittar man resin satserna till framvagnen?
Per Vildarve. Gotland

Björn B
Inlägg: 2814
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Inlägg av Björn B » 25 feb 2015, 22:47

Bild
Jag har fastnat i ett färgglatt spindelnät.

Bild
Under tiden jag trasslar så tillverkade min bror detta.

Bild
En väldigt stabil batterihållare. Nästa etapp blir:

Bild
Inte blir det mycket tid åt plastmodeller just nu.
Senast redigerad av 1 Björn B, redigerad totalt 18 gånger.

jonaszett
Inlägg: 438
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Inlägg av jonaszett » 26 feb 2015, 07:44

Har du kollat slitaget/glappet i balansaxeln?
Vanlig källa till dåligt oljetryck och annat elände
Z

Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Inlägg av Robin Nilsson » 26 feb 2015, 08:07

"Friskt kopplat, hälften brunnet" brukar det ju heta :D
Du får väl ta en sladd i taget ....
/ Robin

Björn B
Inlägg: 2814
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Inlägg av Björn B » 26 feb 2015, 10:49

Motorn ska rivas ner så slitage kommer kollas.

En sladd i taget? Jag tycker inte om elbilar. Man kan få en sladd och råka ut för en Volt!
Senast redigerad av 1 Björn B, redigerad totalt 18 gånger.

kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Inlägg av kallenordlund » 01 mar 2015, 07:21

Björn B skrev:Motorn ska rivas ner så slitage kommer kollas.

En sladd i taget? Jag tycker inte om elbilar. Man kan få en sladd och en Volt!
Får man sladd så tappar man oftast kontakten med vägen också....

Björn B
Inlägg: 2814
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Inlägg av Björn B » 01 mar 2015, 10:43

kallenordlund skrev:Får man sladd så tappar man oftast kontakten med vägen också....
Exakt.

Bild
Så därför har det varit spindeljakt och den färgglada spindelväven städas bort.

Bild
Projekt motor fortsatte med att 95'an berövades på sin. Den motorn är ganska nyrenoverad förutom topparna.
Dom var portade och anpassade för insuget med Weberförgasaren som skulle flyttas över till Sonetten och den skulle få tillbaks standarddelarna. Men planerna på att återställa motorn till standardskick på 95'an har ändrats
Nu sätter vi in en renoverad standard 1500-motor i den och använder mycket av den gamla till att bygga en ny 1700-motor till Sonetten. Motorblocket från 95'an ser bättre ut och många av lagren är ju redan utbytta.

Bild
Så här är råvaran. Ett tomt V4 motorblock. Topplocken har lämnats in för konvertering för blyfri bensin och reparation av saker som blivit fel när dom portades. Min bror tycker att det är helt rätt att dom hamnar i Sonetten.
Den hade massor av klåparreparationer gjorda som vi blivit tvungna att fixa så toppar förstörda av en annan klåpare hör ju liksom till.
Senast redigerad av 1 Björn B, redigerad totalt 18 gånger.

Skriv svar