Lim

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Pyret

Lim

Inlägg av Pyret »

Hej!

Jag har en snabb fråga gällande lim:

Jag har byggt vagn i många år och limmässigt har jag alltid använt mig utav Loctites snabblim (svart kork o smal pip).
Först på senare år har jag insett att detta lim härdar för snabbt! Som regel sker härdningen omedelbart, alltså under 1 sekund. Nu när det är mer etsade delar som ska limmas mot plast så är det faktiskt för snabbt. Är det ngn som har ett tips på lim med samma förmåga men härdar kanske som snabbast på 5-10 sekunder? Ibland går det även bra att ha lim som härdar upp mot en minut!

Tips?

Tack på förhand,
Christian "pyret" Lidborg
Snussugen

Re: Lim

Inlägg av Snussugen »

Mitt Loctite-lim tar ibland upp till 30 sekunder på sig att torka, dock är det av en kletigare variant. Du kanske får sluta köpa flytande? :)
Live & let dry.
Pyret

Inlägg av Pyret »

....och då rekommenderar du.........? :)
jfall
Namn: Jakob Fall

Inlägg av jfall »

Använd zap-a-gaps lim. Jag har precis som du använt loctite men tycker som du att det härdar för snabbt. De har lite olika snabbtorkande lim men jag använder det gröna. Vill du ha mera långsamtorkande ska du köpa det gula, där kan du flytta på delarna i cirka 30 sek och det tar 90 innan det är helt hårt. De har också väldigt bra förpackning som förhindrar att flaskan limmar ihop sig själv. Finns hos ministuff och Wentzels så det är inte bara att åka till clas ohlsson men det är faktiskt värt besväret.

http://www.wentzels.se/produkt/_zap_lim ... w_ca_295ml

Jakob
Jakob Fall
AP
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

I vissa fall kan man "fuska" och först limma etsdelen mot en tunn bit plasticard, trimma bort det som sticker ut och sen kan man i lugn och ro limma plast mot plast och använda etylacetat eller liknande lösningsmedel som biter på styrenplast
/ Robin
Robert A

Inlägg av Robert A »

Ska det gå riktigt fort kan du alltid köpa en CA aktivator som finns som spray eller i en liten penselburk likt tippex. Tamiya kör med tippex varianten och sprayen finns ibland i svenska hobby buiker.
Pyret

Inlägg av Pyret »

Toppen!!

Tack för alla goda tips!

Mvh
Pyret
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Jag skulle rekommendera Gator Grip Glue.
Helt sanslöst bra om du inte vill att limmet ska torka "instant". Detta tar en stund, men vidhäftningen vid härdning slår CA lim. Kan liknas som Vitlim.

Bild
Skriv svar