Överpriser hos svenska webb butiker

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
JonasC
Inlägg: 17
Blev medlem: 31 aug 2013, 16:04
Namn: Jonas

Överpriser hos svenska webb butiker

Inlägg av JonasC »

Hej jag har funderat lite på varför många eller de få svenska webbutiker håller såna överpriser så att det blir löjligt, vissa verkar ha ett standard pris på över 600 kr oavsett kit. Jag vet bara en butik som håller marknads priser dvs varierande efter kvalitet märke ålder etc. Det finns ju dyra fysiska butiker men de har personal hyra etc så det är alltså bara webb butiker jag undrar om. Många som bygger vet ju ungefär vad ett kit ska kosta så hur kan man lägga upp kit för 500kr när det kostar runt 200kr med frakt från ett annat land. Jag kan förstå att det kan skilja mellan 50-100 kr men inte 200-300+per kit. . Söker alltså nån typ av förklaring eller om det är någon som reflekterat över liknande.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Överpriser hos svenska webb butiker

Inlägg av Janne Nilsson »

För att få en förklaring så behövs nog ett exempel eftersom det kan finnas fler olika orsaker.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
JonasC
Inlägg: 17
Blev medlem: 31 aug 2013, 16:04
Namn: Jonas

Re: Överpriser hos svenska webb butiker

Inlägg av JonasC »

Ok här kommer ett exempel från rebellhobby

Tiger I Early Production 'LAH' Division EasterN Front 1943 (value pack) 525kr+ postavgift

På flera internationella sidor USA/UK/Tyskland pris runt 30 dollar 192kr +/- 5dollar och shipping
Från Kina 225kr +100kr Airmail
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Överpriser hos svenska webb butiker

Inlägg av Janne Nilsson »

Om jag tittar på Hobbyeasy så ligger den på 286:- och på Lucky Models 256:-. Om dessa priser står sig, modellen är slut i lager så det angivna priser betyder inte särskilt mycket, så blir det ca 270+100x1,25+80=540:- om allt skall gå rätt till.

Hos Koening Modellbau ligger den på 40€. Frakt tillkommer, jag kan tänka mig att den också ligger på en hundring?

Så visst finns det en skillnad men inte riktigt så stor som görs gällande i det första inlägget. Även om man ofta slipper moms och hanteringsavgift så är det inget man kan räkna med eller klaga på handlarna för att de inta har samma möjlighet att komma undan den.

Problemet är att Sverige är en liten marknad och inrikes transporter är dyra i jämförelse med internationella. Lägg till att många grossister ofta har sämre priser än vad vissa butiker i Kina säljer direkt till kund för. Och dessa två orsaker tror jag vi har grundproblemet.

För att kunna göra mer rättvisa jämförelser kan det vara bra att titta på produkter som faktiskt finns i lager?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Överpriser hos svenska webb butiker

Inlägg av Robin Nilsson »

Modellbau König : Handla för 150 Euro så är frakten gratis, annars ligger frakten på 12 Euro (runt hundringen alltså) om man betalar med plastkort eller PröjsPolarn, 40 + 12 Euro blir idag cirka 460 SEK och sen ryker några procent till så räkna med runt 470:- så det är fortfarande en bit kvar till svenska priser. Om man tänker till lite och handlar för mer än 150 Euro så blir det en helt annan kalkyl.
/ Robin
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Överpriser hos svenska webb butiker

Inlägg av Janne Nilsson »

Fast det blir en annan kalkyl även om man handlar för 150 € i svenska butiker.

Om man skall vara ekonomisk skall man inte ha ett lager värt 3.000:- eller mer hemma. Det är kapitalförstörning om något. Och ja, jag har betydligt mer själv. Speciellt som vissa rariterer eller resinmodeller blir i stort sett värdelösa när en ny bättre injektionsgjuten modell släpps.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Överpriser hos svenska webb butiker

Inlägg av Robin Nilsson »

Om man ändå köper på tok för mycket så har MBK ett bonusprogram vilket ändrar kalkylen ytterligare en gång, samköp är en annan möjlighet men päron ska jämföras med päron utan äpplen i salladen :-)


Kapitalförstöring .... jo kanske .... jag ser det som pensionssparande för den framtid när jag kanske inte har råd att köpa modeller eller det kanske inte finns några ekologiska plastmodeller att köpa.
Framtidsvision: plast baserad på majs-stärkelse med armering av cellulosafibrer, limmat med ekologiskt lim och målat med biodynamiska färger ......
Hamstra färg och etylacetat innan det är försent !
/ Robin
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Överpriser hos svenska webb butiker

Inlägg av SvenYoung »

Jag borde bita mig i tungan, så jag nämner inga namn, men jag har en del åsikter om en viss fysisk butik i Sverige som i min mening tar helt hutlösa priser för sina modeller.

Visst, det måste gå runt, hyran skall betalas (påverkas givetvis av butiken's läge) samt personal, inventarie, drift osv, och det respekterar jag, men det här stället tar ändå priset. Känns inte rimligt alls.

Nu har jag redan sagt för mycket. Ingen nämnd som sagt. Ber om ursäkt om jag oavsiktligt förolämpar någon.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Överpriser hos svenska webb butiker

Inlägg av Janne Nilsson »

Förolämpar och förolämpar? Jag tror nog att de flesta av oss skulle föredra en lokal fysiskt butik. För det finns ju trots allt fördelar med detta som ingen webbutik kan tillhandahålla.

Jag tror som jag tidigare skrev att det handlar om en liten marknad i ett stort och avlägset land med höga hyror och löner. Lägg sen till billiga frakter och ointresserade producenter så har du ett svårlöst problem.

Höga priser till trots, så ser vi ju knappast handlarna bygga pooler och köpa lyxbilar? Många har det som något vid sidan av.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Överpriser hos svenska webb butiker

Inlägg av magnusf »

Jag tror vi nöjer oss här med diskussionen och låser tråden.

Hälsningar

Magnus
Låst