En gigantisk felsatsning
Postat: 30 nov 2013, 22:44
Efter att jag byggt klart tre tyska ubåtar, roade jag mig med att ställa upp en av dem intill Bismarck, för att få en storleksjämförelse.

Slagskeppet Bismarck hade ett deplacement på 41 700 ton och kostade 197 miljoner Riksmark att bygga.
En Ubåt typ VIIC hade ett deplacement på 761 ton, 577 byggdes. Jag har inte hittat någon uppgift på vad det kostade att bygga en Typ VIIC-båt
För materialet till Bismarck hade man kunnat bygga 54 U-båtar typ VIIC
Bismarck sänkte ett allierat fartyg, HMS Hood, vars deplacement var 36 300ton

Sammanlagt sänkte tyska U-båtar, i huvudsak TypVII och Typ IX, ca 20,5 miljoner ton allierat tonnage på Atlanten. Ca 45 gånger mer än de 453 000 ton de tyska ytfartygen sänkte.
Dessutom sänkte tyska ubåtar i Medelhavet 40 allierade krigsfartyg och 140 handelsfartyg.
Kretschmer och Prien, de två framgångsrikaste ubåtskaptenerna, sänkte tillsammans lika mycket tonnage, (455 000 ton) som de tyska stora ytfartygen tillsammans. (453 000ton)
Jämförelsen är dock inte helt rättvis. De tyska ytfartygen bidrog till att splittra konvojer, varefter handelsfartygen blev offer för ubåtar. Det mest kända exemplet på detta är konvojen PQ17, som skingrades efter beskedet att Tirpitz gått till sjöss.
Tirpitz sänkte inte ett enda fartyg, men ubåtar sänkte sammanlagt 140 000 ton handelsfartyg ur konvojen.

Källor: Tyska och engelska Wikipedia.
Uffe

Slagskeppet Bismarck hade ett deplacement på 41 700 ton och kostade 197 miljoner Riksmark att bygga.
En Ubåt typ VIIC hade ett deplacement på 761 ton, 577 byggdes. Jag har inte hittat någon uppgift på vad det kostade att bygga en Typ VIIC-båt
För materialet till Bismarck hade man kunnat bygga 54 U-båtar typ VIIC
Bismarck sänkte ett allierat fartyg, HMS Hood, vars deplacement var 36 300ton

Sammanlagt sänkte tyska U-båtar, i huvudsak TypVII och Typ IX, ca 20,5 miljoner ton allierat tonnage på Atlanten. Ca 45 gånger mer än de 453 000 ton de tyska ytfartygen sänkte.
Dessutom sänkte tyska ubåtar i Medelhavet 40 allierade krigsfartyg och 140 handelsfartyg.
Kretschmer och Prien, de två framgångsrikaste ubåtskaptenerna, sänkte tillsammans lika mycket tonnage, (455 000 ton) som de tyska stora ytfartygen tillsammans. (453 000ton)
Jämförelsen är dock inte helt rättvis. De tyska ytfartygen bidrog till att splittra konvojer, varefter handelsfartygen blev offer för ubåtar. Det mest kända exemplet på detta är konvojen PQ17, som skingrades efter beskedet att Tirpitz gått till sjöss.
Tirpitz sänkte inte ett enda fartyg, men ubåtar sänkte sammanlagt 140 000 ton handelsfartyg ur konvojen.

Källor: Tyska och engelska Wikipedia.
Uffe