Sida 1 av 2

James Bond "Åskbollen"...

Postat: 26 nov 2013, 23:37
av Andre B.
Tittar precis på flygscenerna med Avro Vulcan i Åskbollen. Undrar lite hur stor cockpiten var? Trodde inte att det var plats för fler än fem i besättningen? Anars var buklandningen på vattnet rätt ok... ;)

/ Andre

Re: James Bond "Åskbollen"...

Postat: 27 nov 2013, 05:11
av Sten Ekedahl
Jag har varit inne i en Vulcan-cockpit . Det är Hin Håligt trångt där!

Re: James Bond "Åskbollen"...

Postat: 23 dec 2013, 15:21
av BGB
Var det inte i den officerarna i fram kunde skjuta ut sig medan dom i bak snällt fick följa med ner

Re: James Bond "Åskbollen"...

Postat: 23 dec 2013, 15:31
av Nicklas Karlén
Om jag minns rätt så ska grabbarna "där bak" hoppa genom instigsluckan på undersidan.

Nicklas

Re: James Bond "Åskbollen"...

Postat: 29 dec 2013, 14:42
av Andre B.
Var inte Sea Vixen, en annan "välkänd" brittisk flygmaskin byggd på samma sätt? Piloten kunde skjuta ut sig medan navigatören skulle få krypa ut genom luckan. Läste någonstans att navigatören fastnade vid ett tillfälle och kom inte ut trots förtvivlad hjälp av piloten. Piloten tvingades till slut skjuta ut sig medan navigatören följde med ner. Efter det så blev tydligen både luckan och fönstret större för navigatören. Och undrar om han inte fick en stol med?

/ Andre

Re: James Bond "Åskbollen"...

Postat: 29 dec 2013, 17:44
av denstore
Från början hade väl inte Sea Vixen alls fönster för navigatören?

Jag tror att tanken med katapult för piloterna, men inte för annan 'personal' var att piloten skulle se till att de andra lämnade planet först, medan piloten kämpade med att hålla planet i luften så länge som möjligt, för att sedan skjuta ut sig när inget som helst annat val fanns kvar. Kanske fungerade i teorin under fredstid, men inte i praktiken under skarpa situationer.

Re: James Bond "Åskbollen"...

Postat: 05 jan 2014, 11:29
av Björn Fransson
Andre B. skrev:Var inte Sea Vixen, en annan "välkänd" brittisk flygmaskin byggd på samma sätt? Piloten kunde skjuta ut sig medan navigatören skulle få krypa ut genom luckan. Läste någonstans att navigatören fastnade vid ett tillfälle och kom inte ut trots förtvivlad hjälp av piloten. Piloten tvingades till slut skjuta ut sig medan navigatören följde med ner. Efter det så blev tydligen både luckan och fönstret större för navigatören. Och undrar om han inte fick en stol med?

/ Andre
Byggde Airfix Sea Vixen häromåret och där har navigatören likadan stol som piloten. Dessutom står det "Ejection Seat" intill. Men detta kan ju ha varit en modifiering, kanske kom den på FAW 3-versionen?

Re: James Bond "Åskbollen"...

Postat: 08 jan 2014, 07:49
av Andre B.
Vill minnas att stolen kom med modifieringen efter det att den stackars navigatören fastnat i luckan. Kan tänka mig att många inte ville flyga med Sea Vixen efter den händelsen...

Re: James Bond "Åskbollen"...

Postat: 08 jan 2014, 17:47
av Sten Ekedahl
Läste så sent som igår kväll om Sea Vixen. Navigatören hade redan från början katapultstol. Men luckan ovanför honom skulle i det tidiga utförandet först fällas innan stolen sköts ut. Detta fungerade dåligt och medförde att ett antal navigatörer aldrig kom ut i tid och därför omkom. Luckan modifierades därför och fick en panel av något sorts plastmaterial som katapultstolen sköts ut igenom utan att luckan behövde fällas först, en liknande lösning som på Canberra B(I).8 och PR.9. Modifieringen syns lätt då den tidiga luckan är platt, medan den senare luckan är konvex med en svart plastpanel mitt på den.

Re: James Bond "Åskbollen"...

Postat: 09 jan 2014, 10:49
av Andre B.
Lite mer bakgrund. Verkar som man inte helt kunde lite på stolarna...

In 1963 the improved FAW.2 variant was coming into service; this had enlarged tail booms that extended forward of the wing leading edge (to give more room for ECM equipment in the top half of the extensions, and additional fuel in the tip and bottom halves), Red Top missile capability (which had limited all-aspect seeker heads instead of the tail-chase Firestreaks) and Bullpup air-to-ground missile capability. Other more minor improvements were made to FAW.2s as the variant entered service; most notably, the frame in the middle of the pilot's canopy was removed to improve visibility, and the observer's hatch became bulged with a frangible window. On FAW.1s and early FAW.2s the observer's hatch was flat with a tiny window in it. To leave the aircraft in an emergency, the hatch had to be jettisoned, and could not be ejected through. Around the same time improved ejector seats were fitted, the hatch cover was redesigned with a much larger perspex area and made frangible so the observer could eject through the hatch. These frangible hatches are bulged, and appear on most FAW.2s (e.g. XN685 as shown in the walkaround pictures section). Unfortunately if your seat failed to fire, this meant you had to try and escape through the clear part of the hatch, which was a very tight fit. In one sad case, an observer got stuck half way out and despite frantic efforts by his pilot to free him, ended up being killed. - See more at: http://www.thunder-and-lightnings.co.uk ... EOgMG.dpuf

Med vänlig hälsning. Andre