Sida 1 av 1

För de som undrar hur man lastar av från tågvagn:

Postat: 06 okt 2013, 21:51
av zapper

Re: För de som undrar hur man lastar av från tågvagn:

Postat: 06 okt 2013, 22:05
av denstore
Supercoolt!
Misstänker att det inte riktigt alltid det funkat eller funkar så överallt.
Såg någon film om avlastning av Leopard. Inte riktigt samma "casual" inställning.
Misstänker att anledningen att man körde fram BMP:n att mellanlanda på är för att skona järnvägsvagnen. Men hur får de av den första?

Re: För de som undrar hur man lastar av från tågvagn:

Postat: 07 okt 2013, 09:44
av Robin Nilsson
Jag tror inte att ramp-BMP var till för att skydda järnvägsvagnen, om man utan vidare kör av en T-55'a så klarar nog vagnarna att en BMP kör ut över kanten. Däremot så har T-55 och BMP lite annorlunda utseende fram (överhäng) så det kanske fanns en risk att den skulle kunna fastna med "näsan i gruset" och bli hängandes, ett annat alternativ är att de var tvungna att lasta av på snedden för att spåret intill är upptaget så att det inte fanns tillräckligt med plats för att köra ut vinkelrätt mot spåret.
Det gäller att inte banvallen är för hög i förhållande till terrängen på andra sidan diket ....
/ Robin

Re: För de som undrar hur man lastar av från tågvagn:

Postat: 07 okt 2013, 11:50
av denstore
Kanske du har rätt. Eller så skiter man i tåg om man kör T-55.... :)

Re: För de som undrar hur man lastar av från tågvagn:

Postat: 07 okt 2013, 12:47
av SvenYoung
Skithäftigt. Sköna gubbar, bara att lösa problemet på enklaste sätt. Inga mesiga ramper och orangefärgade saftblandare där inte.. haha

Re: För de som undrar hur man lastar av från tågvagn:

Postat: 07 okt 2013, 14:19
av Robin Nilsson
Den ryska attityden är oftast att göra det enkelt och "grejerna ska hålla", ibland kan det dock bli väldigt fel: En granne som flyttat hit från Polen på 70-talet och varit "precisions-slipare" i en fabrik där Polen licensbyggde MiG-plan berättade hur den Sovjetiske "övervakaren" hanterat problemet när de polska montörerna sa att den precisions-slipade pinnen inte passade (aningens för stor) i det korrekt borrade hålet i vingbalken (där vingen monterades till kroppen). "Ge mig den lilla släggan !" sa han och bankade raskt och resolut in pinnen/bulten i hålet.
Jag tror det berodde på de relativa temperaturerna där pinnen slipats, hålet borrats och monteringen gjordes.
Några månader senare började planen tappa vingarna under flygning ....

/ Robin

Re: För de som undrar hur man lastar av från tågvagn:

Postat: 07 okt 2013, 15:32
av Per K
Vi ska väl även tänka att Leo2 väger sådär 30 ton mer än T-55, vilket kan inverka menligt på järnvägsvagnarnas och spårens livslängd. I övrigt coolt :)

Re: För de som undrar hur man lastar av från tågvagn:

Postat: 07 okt 2013, 16:00
av Robin Nilsson
Man skulle kunna tänka sig att palla under den vagn som den brutala avlastningen sker ifrån. Plankbäddar ner mot banvallen så slipper man snedbelastningen av hjulaxlarna. De körde ju fram vagnarna till en avlastningsposition istället för att hela gänget klev ner från sin egen vagn ...