Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Trollis
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:39
Ort: Åre

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Trollis »

Ibland har man lite tur och får till en...

... å annan bra film snutt

Det har sina fördelar att jobba som flygfältsunderhållare ;)

MvH Anders "Trollis" Bernhardsson
"Time to find out who you really are.. what are your hobbies and interests?"
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Björn B »

Det var länge sedan jag såg en i Stockholmstrakten men idag fick jag se (och höra) en Grip passera.
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av TuveB »

I lördags såg jag, bl.a., Spitfire, Vulcan, B-17, Hurricane, JAS39C, Euro(trash)fighter, Rafale, Lancaster, A380, A400M. i söndags Spitfire, Dragon Rapide, Tiger Moth och Chipmunk. Sedan ska vi inte tala om det jag sett på marken och på museer..... , men det är en annan tråd.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Robin Nilsson »

En helikopter (svart med silver-dekor) passerade oss på styrbordsidan på ca 100-150 meters avstånd på ca 1500 fot över Lidingö.

En vänlig kollega flyg runt med barnen och mig i SE-GMD:
http://www.stockholmsflygklubb.se/flygplan/segmd

tjo / Robin
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Daniel_A »

Var på tur med familjen på Visingsö när en Spitfire plötsligt dök upp på låg höjd över hamnen. Det var ett kort och mycket nära ögonblick så kameran hann inte upp.
Att det var Biltemas kärra var varken svårt att se eller gissa och väl hemma kunde jag konstatera att de hade uppvisning i Ljungby och det var ju bara 14 mil bort :-)

/Daniel
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Björn Fransson »

Hade en mycket trevlig söndag på Örebro Airport då jag såg massor av kul i luften. Men att vara på flygdag räknas väl knappast här. :)

Men i lördags tog jag en träningsrunda med Bianchin och när jag närmade mig flygplatsen dyker plötsligt en Ju 52 upp på låg höjd, precis framför cykeln. Hann precis få fram kameran innan den drog vidare över Närkesslätten. Som sagt, jag visste att den var där (programmet pågick även på lördagen), men inte att den skulle lyfta just då. Tänk om alla cykelrundor kunde piggas upp på det viset!

Bild
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Snussugen »

Oooo, en Ju-52:a! Lyckost!

Minns första gången jag såg en i verkligheten.. Svedinos! Tror jag var typ 10 år. Det var där jag käkade min första Magnum också.

Ah! Minnen!
Live & let dry.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Björn Fransson »

Jodu. Skönt muller i de motorerna är det! Här en bild från söndagens flygdag, då jag fick uppleva samma kärra på lite närmare håll. Var faktiskt på Svedinos i tisdags och kollade in deras. Två Ju 52:or på samma vecka! Det är inte ofta man upplever det. :)

Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av magnusf »

Det här är inte intressant alls egentligen men det var det som erbjöds igår :-) En PA-28, lite grann som luftens motsvarighet till knäckebröd utan pålägg... Teleobjektivet satt på så han fastnade i alla fall på bild!

Bild

En kompis är fågelskådare och han har numera slutat dra land och rike runt för att kolla fågel och skådar uteslutande i sin hemmalokal. Samma sak ovan! Fotat från trappen på vårt hus, jag tror de övade bedömningslandning mot Norrviken (ett något märkligt underlag för en flygmaskin med hjul kan tyckas...).

Hälsningar

Magnus
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Håkan F »

Man får öva bedömningslandningar där det går att flyga lågt utan att störa. Det fungerar lika bra över en sjö då man inte slutför själva landningsdelen.

Håkan F
Skriv svar