Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
linusorn
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:19
Ort: Brottby

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av linusorn »

Inte idag, men när jag åkte i trakterna av Västerås i förra veckan såg jag en Black Hawk- helikopter.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Sten Ekedahl »

magnusf skrev:Trodde aldrig det skulle dyka upp något att notera över Sollentuna men det passerade faktiskt en Blackhawk här för en minut sedan, inte omöjligt att både Sten och Robin också kan skåda den om de tittar ut!

Hälsningar Magnus
Tittade inte ut. Sov fortfarande efter nattpasset framför TV med US Masters på Augusta. 8-)
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Håkan F »

14/4 sågs ett flertal tranor och en SK-50 i himlen ovanför Mjölby.

Håkan F
Per K
Inlägg: 174
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:58

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Per K »

Blackhawk flög söderut över Flogsta i Uppsala igår. Tungt ljud.
SwedeInSiam
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 jan 2012, 15:00
Namn: Anders Hansson
Ort: Banchang, Rayong, Thailand

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av SwedeInSiam »

A-10

Bild

Bor vid sidan av Utapao RTNAF som byggdes av Amerikanarna under Vietnam kriget för B-52.
Har nästan dagligen Amerikanskt flyg här. Dock mest transport flyg.

Ingen bra bild för vi har dåligt väder idag (29°C och regn).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Andre B. »

En Musse i luften! *ler*

Hörde ett ovanligt muller idag utanför men hann aldrig fram till fönstret för att se vad det var för något. Men helt klart var det något som flög både snabbt och lågt. Alltid retligt när man hör men inte får se. Som när molnen är för många och ivägen för det man vill se!

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av TuveB »

Per gjorde överflygningar över alla de skånska Biltemaaffärerna idag. Han gjorde även ett kort stopp på Ljungbyhed. Såg när han gjorde överflygningen över affären i Lund, bor på en "kulle" norr om affären.
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Björn Fransson »

I förrgår lyfte en Boeing 747, i fraktversion, från Örebro Flygplats, någon dryg mil fågelvägen härifrån och tog svängen förbi vårt hus. Det är något visst med de där jättekärrorna, de står nästan still i luften när de just har lyft. Mäktigt!
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag jobbade ett halvår i Oerlikon (nära Zürich - Kloten) och mitt arbetsrum hade utsikt rakt in i motorerna på det som lyfte från Kloten. "Profilen" för stigningen var anpassad så att de drog på för fullt över industriområden och flög lite mer stillsamt över bostadsområden. Kontoret låg i ett industriområde så över oss drog de på för fullt, de låg väl på 150-200 meters höjd så det dånade rätt så bra ....
Per K
Inlägg: 174
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:58

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Per K »

Vet inte om ni noterade men det var lite hallå i Gävle förra veckan när fyra Gripar flög över på väg hem till Luleå från övning i Nederländerna. Det hamnade t o m i lokaltidningen eftersom militärflgyplan aldrig flyger över Gävle nuförtiden (jag har bott här i drygt fyra år nu och detta var första gången jag hörde - jag såg inte tyvärr :( - jetmotorer över stan). Hursomhelst, så blev det ett fruktansvärt kommenterande med allt från att det var busflygning till att det var ryssen eller fyra st Draken och dom flög på allt från takhöjd till 2000 meter och i allt från stillastående till överljudsfart, enligt ett rykte släpade dom på en banderoll som gjorde reklam för boken Midsommargryning. Försvarsmakten hjälpte till genom att först förneka all förekomst av luftföretag i Gävle-området (deras informationsansvarige glömde bort att det finns en flygflottilj i Luleå och kollade inte med denna innan det tvärsäkert svarades att det inte var Flygvapnet (vem det var som flög jaktplan över Gävle om det inte är Flygvapnet kan man undra, men det frågade inte journalisten tyvärr)). Hursomhelst, det blev den mest kommenterade artikeln någonsin i nätupplagan av Gävle Dagblads historia tror jag.
Skriv svar