Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av magnusf »

De kunde bara ringt mig så kunde jag berättat att det finns inga sälar i Sollentuna, de hade sparat en himla massa flygtid på det!

Hälsningar

Magnus
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Robin Nilsson »

I början/mitten av 80-talet så gjordes det någon sorts mätningar från flygplan (jordmagetiska fältet ??, gammaspektrum ??) i västra Värmland. Planet var en större tvåmotorig kärra (20-30% större än Piper Navajo ovan) och de flög rätt så lågt. För att kalibrera utrustningen och resultaten så avslutades varje flygdag med två lågsniffar över Värmeln (sjön där jag har sommarstuga), från väst till öst och sen tillbaka i samma spår. Över vattenytan flög de på kanske 30-50 meters höjd och det var en speciell känsla att vara ute med kajak och bli överflugen.
/ Robin

Edit: Kanske var det en sån här (Rockwell 690)
http://www1.airliners.net/photo/Rockwel ... 31d48acb85
storleken känns ungefär rätt ....
hjakse
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 maj 2013, 18:57

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av hjakse »

Apropå flygplan och västra Värmland så sågs ju en hel del konstiga saker i luften där förr i tiden:

Bild

Nu vet vi ju att detta var "Flygenhet 66" som övade förflyttning av viktig personal i krig, men då var man helt förbryllad.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Robin Nilsson »

Nya Wermlands Tidningen om Flygenhet 66:
http://www.nwt.se/mera/helg/article951632.ece

Inge Stålbom, krim-chef i Värmland .. han hade sommarstuga knappt 500 meter från mitt ställe ... hans hustru lekte kriminalare vid stugan och "haffade" mig när jag rodde förbi en grannes båthus och räddade hans durk-plattor som hade börjat flyta iväg (lyfte upp dem i båthuset).
Hon var och rände på vår tomt och ylade när vi hade fått leverans av eldningsolja, det gnagde väl i själen att det hade byggts sommarstugor efter att vägen förlängts förbi deras ställe, före 1968-1969 så var de
längst in på vägen sen kom det 5 hus till :twisted:
En riktig j**la s*tk**ing rent ut sagt, enligt Ratsit så lever de fortfarande, hon är 87 han är 90.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av jfall »

Såg det förvisso inte flyga men tog några bilder ute vid Arlanda. Vad motivet föreställer vet nog dom flesta men de var förvånansvärt ljusa i färgen. Se också vad upputsade motorutblåsten är. Någon lägger mycket tid på dem är blanka som speglar.
Bild
Bild
Bild

Jakob
Jakob Fall
AP
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Sten Ekedahl »

Noterar diverse motmedelsantenner/-sensorer, främst på 747. Dels sitter de på stjärtkonen och dels längst upp på motorernas pyloner.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
hjakse
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 maj 2013, 18:57

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av hjakse »

Jag var ute igår kväll och tog några bilder, här är en rakt bakifrån där man ser installationerna i stjärtkonen tydligt (klicka för att gå till fullstorlek)

Bild
Boeing VC-25A SAM 29000 by hjakse, on Flickr
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Mahatma G »

Vi har LiTHe tyska gäster för tillfället. För några minuter sedan landade vad som med 99% sannolikhet var en Transall på Malmen. Tyvärr inget foto - för långt bort och ingen lämplig kamera tillgänglig.
Intressant inflygning dock: nosen rejält nedåt, åtminstone c:a 20 - 25 grader såg det ut som och hyfsad fart. Förmodligen taktisk landning i någon form.
/G
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Stellan »

Mahatma G skrev:Vi har LiTHe tyska gäster för tillfället. För några minuter sedan landade vad som med 99% sannolikhet var en Transall på Malmen. Tyvärr inget foto - för långt bort och ingen lämplig kamera tillgänglig.
Intressant inflygning dock: nosen rejält nedåt, åtminstone c:a 20 - 25 grader såg det ut som och hyfsad fart. Förmodligen taktisk landning i någon form.
Lite om det finns att läsa här http://www.corren.se/ostergotland/malme ... tikel.aspx
och här http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuell ... fran-ovan/
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av magnusf »

Det passerade en kul helikopter över Fraggelberget igår, den landade dessutom på andra sidan viken så jag drog ner dit med kameran i högsta hugg. När jag kom dit så hade den precis hunnit lyfta men jag räknade med att den skulle komma tillbaka. Så det var bara att vänta. I 90 minuter. Men då dök den upp till slut!

Sveriges enda Lama:

Bild

Bild

Hälsningar

Magnus
Skriv svar