Trevlig måndag på er alla!
Såg på ett program om hangarfartyget Ronald Reagan. De visade b la test av jetmotorer efter underhåll, vilket gjordes i aktern på fartyget.
Nu undrar jag om det kan påverka fartygets hastighet när man kör på full gas med jetmotorn?
/Mikael
Fysik
-
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
- Ort: Kiruna
Fysik
"1/48, för oss skumögda."
-
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
- Ort: Kiruna
Re: Fysik
Det var på kanal 10 och om jag minns rätt så hette den "Supercarriers"Peran skrev:Hej
Mikael, vad hette programmet du såg och vilken kanal?
Jag skulle vilja se det jag med./Pelle
Tror du att det märks uppe på styrdäck, eller vad det nu heter på båtar?Håkan F skrev:Jodå, det gör det men antagligen mycket marginellt.
Dragkraften i motorn får ju ställas mot vikten på skeppet som ska accelereras.
Håkan F
"1/48, för oss skumögda."
Re: Fysik
Lite klassisk mekanik, vi förutsätter en F/A-18E-motor som med EBK ger 100 kN och en vikt på fartyget på 100 000 ton (ge eller ta några procent hit eller dit på de siffrorna men det spelar ingen roll i det stora hela).
Newtons kraftekvation och SI-enheter (N och kg) F=m x a ger då:
100 000 = 100 000 000 x a -> a=1/1000 m/s2
Om vi kör motorn på full effekt i en minut och räknar friktionslöst så skulle vi då ha accelererat fartyget från stillastående till en hastighet av 60/1000=0,06 m/s. Även om båten redan är i rörelse så är de 0,06 m/s det maximala farttillskott vi kan få av en minuts jetdrift. Med tanke på att baljan gör 30+ knop vilket är ca 15 m/s så nej, det gör varken till eller från. Ingen kommer att märka något.
Hälsningar
Magnus
Newtons kraftekvation och SI-enheter (N och kg) F=m x a ger då:
100 000 = 100 000 000 x a -> a=1/1000 m/s2
Om vi kör motorn på full effekt i en minut och räknar friktionslöst så skulle vi då ha accelererat fartyget från stillastående till en hastighet av 60/1000=0,06 m/s. Även om båten redan är i rörelse så är de 0,06 m/s det maximala farttillskott vi kan få av en minuts jetdrift. Med tanke på att baljan gör 30+ knop vilket är ca 15 m/s så nej, det gör varken till eller från. Ingen kommer att märka något.
Hälsningar
Magnus
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Fysik
Om det är sjögång så kanske till och med variationerna i hastighet p.g.a. av vågor mot förskeppet är större än inverkan av jetmotorn ...
-
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
- Ort: Kiruna
Re: Fysik
Tack för den genomgången. Jag tror jag fått svar nu.magnusf skrev:Lite klassisk mekanik, vi förutsätter en F/A-18E-motor som med EBK ger 100 kN och en vikt på fartyget på 100 000 ton (ge eller ta några procent hit eller dit på de siffrorna men det spelar ingen roll i det stora hela).
Newtons kraftekvation och SI-enheter (N och kg) F=m x a ger då:
100 000 = 100 000 000 x a -> a=1/1000 m/s2
Om vi kör motorn på full effekt i en minut och räknar friktionslöst så skulle vi då ha accelererat fartyget från stillastående till en hastighet av 60/1000=0,06 m/s. Även om båten redan är i rörelse så är de 0,06 m/s det maximala farttillskott vi kan få av en minuts jetdrift. Med tanke på att baljan gör 30+ knop vilket är ca 15 m/s så nej, det gör varken till eller från. Ingen kommer att märka något.
Hälsningar
Magnus

"1/48, för oss skumögda."