Generals at war...
Postat: 29 jan 2013, 17:19
...heter en ny serie på "kanal 10". Det första avsnittet handlar om turerna runt slaget vid Midway. Tycker väl inte allt stämde i det de berättade om slaget.Och en del av filmmatrialet var helt klart felaktigt. Bland annat antyddes det att de första anfallen från Midway mot de japanska hangarfartygen genomfördes av flygande fästningar. Inte något jag har lärt mig...
Men en aspekt man berörde som var lite ny i en den här typen av program var brandfaran med flygbränslet på hangarfartygen. Man upplyste om att dåtidens flygbränsle var så mycket brandfarliggare än dagens. Flampunkten var exempelvis mycket lägre. Min stilla undran är då om det gått att flyga de kolvmotordrivna flygplan som fanns då med den typ av bränsle som används av dagens jetmaskiner på de amerikanska hangarfartygen?
Jag vet att både US Navy och USAF använder sig av ett flygbränsle med betydligt högre flampunkt än det bränsle som används kommerciellt av exempelvis den civila luftfarten. Och den stora anledningen till det är just brandfaran. Det civila flyget har ju fått mycket kritik för att man använder sig av ett brandfarligare bränsle än exempelvis då flygvapnet. Det hade varit rätt svårt att flyga en Blackbird på det civila bränslet. En Blackbird hade förmodligen förvandlats till världens snabbaste fackla om man använt civilt flygbränsle.
Men som sagt, eller rättare sagt så var frågan hade man kunnat flyga dåtidens maskiner på dagens bränsle?
Men en aspekt man berörde som var lite ny i en den här typen av program var brandfaran med flygbränslet på hangarfartygen. Man upplyste om att dåtidens flygbränsle var så mycket brandfarliggare än dagens. Flampunkten var exempelvis mycket lägre. Min stilla undran är då om det gått att flyga de kolvmotordrivna flygplan som fanns då med den typ av bränsle som används av dagens jetmaskiner på de amerikanska hangarfartygen?
Jag vet att både US Navy och USAF använder sig av ett flygbränsle med betydligt högre flampunkt än det bränsle som används kommerciellt av exempelvis den civila luftfarten. Och den stora anledningen till det är just brandfaran. Det civila flyget har ju fått mycket kritik för att man använder sig av ett brandfarligare bränsle än exempelvis då flygvapnet. Det hade varit rätt svårt att flyga en Blackbird på det civila bränslet. En Blackbird hade förmodligen förvandlats till världens snabbaste fackla om man använt civilt flygbränsle.
Men som sagt, eller rättare sagt så var frågan hade man kunnat flyga dåtidens maskiner på dagens bränsle?