Generals at war...

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Andre B.
Namn: Andre

Generals at war...

Inlägg av Andre B. »

...heter en ny serie på "kanal 10". Det första avsnittet handlar om turerna runt slaget vid Midway. Tycker väl inte allt stämde i det de berättade om slaget.Och en del av filmmatrialet var helt klart felaktigt. Bland annat antyddes det att de första anfallen från Midway mot de japanska hangarfartygen genomfördes av flygande fästningar. Inte något jag har lärt mig...

Men en aspekt man berörde som var lite ny i en den här typen av program var brandfaran med flygbränslet på hangarfartygen. Man upplyste om att dåtidens flygbränsle var så mycket brandfarliggare än dagens. Flampunkten var exempelvis mycket lägre. Min stilla undran är då om det gått att flyga de kolvmotordrivna flygplan som fanns då med den typ av bränsle som används av dagens jetmaskiner på de amerikanska hangarfartygen?

Jag vet att både US Navy och USAF använder sig av ett flygbränsle med betydligt högre flampunkt än det bränsle som används kommerciellt av exempelvis den civila luftfarten. Och den stora anledningen till det är just brandfaran. Det civila flyget har ju fått mycket kritik för att man använder sig av ett brandfarligare bränsle än exempelvis då flygvapnet. Det hade varit rätt svårt att flyga en Blackbird på det civila bränslet. En Blackbird hade förmodligen förvandlats till världens snabbaste fackla om man använt civilt flygbränsle.

Men som sagt, eller rättare sagt så var frågan hade man kunnat flyga dåtidens maskiner på dagens bränsle?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Håkan F
Namn: Håkan Frid

Re: Generals at war...

Inlägg av Håkan F »

Tror inte man skulle kunna det.
Flygfotogen fungerar inget vidare i en bensindriven kolvmotor. Finns dieselmotorer som konverterats till att köra på A1 men det är ännu ingen stor marknad.
Tror inte en 2800 eller Merlin skulle klara de kompressionstal som krävs.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Flygbr%C3%A4nsle

mvh / Håkan F
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Nej, jag misstänkte det. Det kändes inte som att man var så speciellt påläst i programmet. Det kändes närmast som man hämtat det historiska underlaget från något tv-spel...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Stefan Sjöberg
Namn: Stefan Sjöberg

Inlägg av Stefan Sjöberg »

Serien är inte ny ens på TV10. Minns inte exakt när första avsnittet visades, men minst ett år sedan. TV10 rullar väldigt mycket repriser, om och om igen. De dokumentärer som visas på TV10 är kanske inte perfekta, men bättre än inget alls.

Ursäkta en okunnig, men innebär inte resonemangen att dåtidens flygbränsle var mer brandfarligt/lättantändligt? Dessutom tror jag faktiskt att det inledande luftangreppet gjordes av en grupp B-17 som startade från Midway. Dock utan framgång, inga mål träffade. Rätta mig om jag har fel.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Stefan Sjöberg skrev:Serien är inte ny ens på TV10. Minns inte exakt när första avsnittet visades, men minst ett år sedan. TV10 rullar väldigt mycket repriser, om och om igen. De dokumentärer som visas på TV10 är kanske inte perfekta, men bättre än inget alls.

Ursäkta en okunnig, men innebär inte resonemangen att dåtidens flygbränsle var mer brandfarligt/lättantändligt? Dessutom tror jag faktiskt att det inledande luftangreppet gjordes av en grupp B-17 som startade från Midway. Dock utan framgång, inga mål träffade. Rätta mig om jag har fel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Henderson_ ... 8Midway%29 Kanske ger något?
Stellan Schroeder Englund
Stefan Sjöberg
Namn: Stefan Sjöberg

Inlägg av Stefan Sjöberg »

@Stellan - Se där, tack för det. Verkar stämma, med andra ord.

/Stefan
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Ja, där ser man. Har varit allt för insnöad i filmen om Midway... *s*

/Andre

Trollis

Inlägg av Trollis »

Serien är ok men innehåller många fel, men så är den gjord av military channel också :lol:
Men den är kul att se ändå pga att man "testar" olika matriel mot varandra.

MvH Anders "Trollis" Bernhardsson
"Time to find out who you really are.. what are your hobbies and interests?"
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Andre B. skrev:Bland annat antyddes det att de första anfallen från Midway mot de japanska hangarfartygen genomfördes av flygande fästningar. Inte något jag har lärt mig...
Jag vet att B-17 bombade en av de eskorterande japanska jagarna vid Midway, om än inte hangarfartygen själva.
Anfallet var dock ingen framgång, då de inte lyckades träffa den häftigt girande jagaren.
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Nej, har förstått att man till och med gjorde flera försök med både B-17 och B-26 men att de inte var tillämpliga för uppgiften att bomba och torpedera fartyg. Och eftersom de inte var framgångsrika så har man låtit historien glömma de attackerna... *ler*

Nej, man börjar bli lite less på att se samma bilder oavsett när eller var händelserna i dokumentärerna utspelar sig

Skriv svar