Modellhandel

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Modellhandel

Inlägg av Robin Nilsson »

Handlare på utställningar eller inte: Jag måste nog medge att jag hellre betalar lite högre inträde till showen för det tjänar jag in på att handla
billigare på nätet. De handlare jag är mest road av på utställningar är de som säljer från sin egen samling (ungefär som Köp&Sälj här på Forumet).

När det gäller nätshop i allmänhet så väljer jag den som är billigast med minst krångel. Asien med tull + frakt + hantering blir nästan samma som
att handla i Europa. Många gånger handlar jag direkt av den som gjuter resinet när det gäller den sortens modeller. Om de kan tjäna hela pengen så kanske de kommer med fler roliga modeller (Leadwarrior, TankMania och diverse andra). Mellanhänderna behöver jag inte, de tillför inget större värde för mig, sorry men det är min plånbok och mina intressen som värmer mitt hjärta bäst och pengarna jag sparar går endera till nya modeller eller till något annat som jag tycker är meningsfullt:
http://www.vaggan.se
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Modellhandel

Inlägg av Robin Nilsson »

Stefan Sjöberg skrev:<bortklippt> Min favoritwebshop finns inom EU men utanför Sverige. Varför favorit? Jo:

- De är välsorterade med mycket prylar i lager
- Har en utmärkt sida för shopping
- Orderbekräftelse och info via mail när godset skickats
- Snabb leverans, väl förpackat i ordentligt emballage
- Skickas med UPS direkt hem till dörr - godset är spårbart
- Med godset följer packsedel där det framgår vem som packat försändelsen
- Lägg därtill en prisnivå som är helt OK, oftast lägre priser än i Sverige exempelvis. Här spelar givetvis växelkursen in.

Sammantaget alla kriterier så vet jag, enligt mitt sett att se det, ingen nätbutik i Sverige som kan matcha denna butik.
Stefan,
Vad heter den ???? Det kan vara bra med alternativ ibland
Stefan Sjöberg
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 sep 2012, 14:07
Namn: Stefan Sjöberg

Re: Modellhandel

Inlägg av Stefan Sjöberg »

@Robin Nilsson - Eftersom du frågar: www.sockelshop.de

Frågan om svenska nätbutikers konkurrensmöjlighet är inte så enkel. En klart bidragande orsak är, anser jag, att den svenska marknaden är liten.
Jag har själv besökt Sockelshop ett flertal gånger och haft långa samtal med ägaren om marknad/försäljning etc. Man inser att det inte är enkelt för en svensk nätbutik att verkligen kunna etablera sig, det gäller att få upp volymerna och ha en kundkrets som sträcker sig långt utanför landets gränser. Dessutom ha ett brett & up-to-date produktsortiment med hög tillgänglighet. Konkurrensen är benhård och marknaden styr.
Vad det gäller handlares närvaro på tävlingar/utställningar, så visst är det väl ett trevligt inslag, men för min egen del absolut inte en nödvändighet. Det är inte en huvudanledning till besök på dessa event.
denstore
Inlägg: 939
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Modellhandel

Inlägg av denstore »

Stefan Sjöberg skrev:@Robin Nilsson - Eftersom du frågar: http://www.sockelshop.de

Frågan om svenska nätbutikers konkurrensmöjlighet är inte så enkel. En klart bidragande orsak är, anser jag, att den svenska marknaden är liten.
Jag har själv besökt Sockelshop ett flertal gånger och haft långa samtal med ägaren om marknad/försäljning etc. Man inser att det inte är enkelt för en svensk nätbutik att verkligen kunna etablera sig, det gäller att få upp volymerna och ha en kundkrets som sträcker sig långt utanför landets gränser. Dessutom ha ett brett & up-to-date produktsortiment med hög tillgänglighet. Konkurrensen är benhård och marknaden styr.
Vad det gäller handlares närvaro på tävlingar/utställningar, så visst är det väl ett trevligt inslag, men för min egen del absolut inte en nödvändighet. Det är inte en huvudanledning till besök på dessa event.
Tanken är kanske att i och med att det redan idag finns etablerade hobbyaffärer i de flesta större städer i Sverige, så borde det finnas marknad nog för att driva åtminstone en eller ett par nätbutiker. Det lämpligaste vore kanske om de redan befintliga fysiska butikerna hade gjort det, i och med att de borde ha möjlighet att både kombinera fysisk tillgänglighet med stort lager, och kunnig personal för snabb och god service.
Alfahobby gör väl på sätt och vis det redan, men jag tycker inte de nått fram.
När jag tänker tillbaka på diskussionerna jag och andra skånebyggare hade med Bosse på Bosses Hobby (och även andra hobbyhandlare) på sent 90 och tidigt 00-tal, så känns det lite bittert att ingen ville kännas vid potentialen för näthandel. Fortfarande hör jag kommentarer typ "vi har det i planeringen" eller "folk vill hellre handla direkt". Sorry, men tåget har startat för länge sedan, och sista vagnen är på väg att lämna perrongen. De som har fysisk butik borde ta sig i kragen och köra igång nu, om de överhuvudtaget ska med tåget. De hjälper inte att klaga över osolidariska kunder, eller hög skatt och moms.
När det gäller näthandlarna så finns det faktiskt även svenska handlare som fungerar ypperligt. Ministuff, Hobbybokhandeln och Rebell Hobby har kopplat vad som gäller. Antingen ser man till att ha ett udda sortiment som det finns lokal efterfrågan för, eller så briljerar man på service-sidan.
Stefan Sjöberg
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 sep 2012, 14:07
Namn: Stefan Sjöberg

Re: Modellhandel

Inlägg av Stefan Sjöberg »

@denstore - Jo, det är sant att det inte hjälper att gnälla. Vill svenska nätbutiker på allvar ta upp kampen så gäller det att steppa upp verksamheten. Så enkelt är det. Jag vet inte om du har besökt t ex Sockelshop, men jag förstår att de vinner fördelar av volym & utbud. Dessutom att de, enligt egen utsago, har kunder; "över hela världen". I slutänden ger det (volym) många fördelar och de mindre nätbutiker får svårare att hänga med. Enligt Frank Brechmann (ägare till Sockelshop) så har andelen mindre nätbutiker minskat drastiskt i Europa, medan några få större markerat sin position.
Rent teoretiskt skulle Sockelshop kunnat vara lokaliserade i Sverige, men ingen har hoppat på det tåget (som jag ser det). Nätbutiker finns ju i Sverige, men att de i nuläge har svårt att konkurrera är inte så märkligt. Åtminstone som jag ser det.
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Modellhandel

Inlägg av Plasticbattle »

@Stefan.
Bought once from Sockelshop and will never buy again from them again.
You didn´t mention that they have a minimum postage cost of €15, so if you are out after something small or a single item, Sockhelshop is not really suitable. You need to buy many things to make the postage costs worthwhile.
Im glad all your purchases from there has worked out, because when they don´t, do not be expecting any sympathy or for Frank the owner to listen. :geek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Stefan Sjöberg
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 sep 2012, 14:07
Namn: Stefan Sjöberg

Re: Modellhandel

Inlägg av Stefan Sjöberg »

@Frank - As I wrote, it´s only my opinion based upon my experince. Nothing else. As with most other things in life, there´s pros & cons. I´m not saying Sockelshop is flawless, but then again - who is?
To make one thing clear; I don´t mind purchasing from LHS or a swedish webshop. Not at all. That´s not what the topic is all about.
My closest LHS is 45 km away and I´ve supported him on a regular basis for the last 35 years or so. However, he doesn´t have a huge stock or assortment (which I fully understand) so of course he can not compete with webshops like Sockelshop. If you´re living "på landet" the webshops are great, that´s the way I feel about it. Actually, Sockelshop is closer to me than Wentzels.
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Modellhandel

Inlägg av Plasticbattle »

@Frank - As I wrote, it´s only my opinion based upon my experince. Nothing else. As with most other things in life, there´s pros & cons. I´m not saying Sockelshop is flawless, but then again - who is?
To make one thing clear; I don´t mind purchasing from LHS or a swedish webshop.
@Stefan. I understand, and realise the above. Its just when I see sockelshop .... its like hanging a red rag in front of a bull! :evil:

Wentzels is maybe 40km from me, or 40 minutes with pendeltåg and walking, but as I work in Uppsala, I only have Saturday available to me (time-wise).
Its a shop I like, but hardly ever get there, but make an effort when I need supplies.
Otherwise I mostly pick up stuff at shows/competitions and compliment this with internet shopping.
As Kent-Erik noted above .... postage from England is not more expensive than getting it sent from Stockholm to Sollentuna.

Like most modellers, I have a stash of models .... so I dont feel the need to get the latest kit immediately.
I usually wait a year or so, and get it when the initial price falls or when another modeller sells the kit for a cheaper price.

Model companies exploit the fact, that modellers generally "need" to have the latest kit and "need" to have so many kits.
If we all built what we bought, this would be a relatively cheap/cheaper hobby.
Initial prices are also high, due to this false or inflated "need".
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Stefan Sjöberg
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 sep 2012, 14:07
Namn: Stefan Sjöberg

Re: Modellhandel

Inlägg av Stefan Sjöberg »

@Frank - I understand your bad feelings towards Sockelshop - I would probably feel the same. But, for me so far they´ve been really good.

Wentzels is a nice shop (must be the largest in Sweden?) and I visit it whenever I´m in Stockholm.

I travel to Germany on a regular basis, so I it´s easy to stop by Sockelshop or Modellbau-König. I don´t have a "love affair" with either of them, but they keep a large stock with OK prices. The size of these shops is incomparable to anything in Scandinavia. By car, it takes less than 6 hours to Sockelshop. And, it´s not that far away from the Panzermuseum in Munster.

But, you´re right about the "modellers need". I wonder what would happen if modellers bought & built one kit at a time?
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Modellhandel

Inlägg av Robin Nilsson »

Stefan Sjöberg skrev: <removed>

But, you´re right about the "modellers need". I wonder what would happen if modellers bought & built one kit at a time?
There would be a lot less models for us to want/need/desire.


@Stefan. I use Modellbau König as my main provider, slightly cheaper postage than Sockelshop, the other
prices are mostly the same with small variations in both directions.
Skriv svar