Modellhandel

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
AndersN

Re: Modellhandel

Inlägg av AndersN »

ALLT jag handlat från asien (Kina/HongKong/Japan) de senaste åren har fastnat i tullen. Inkl en BOK från Japan som jag fick betala 25% moms på...
USA däremot kommer klockrent igenom oavsett om det är värden för 2-3000.-

Att säga att svenska webbshopparna dör pga privatimport håller jag inte med om. Det jag brukar handla FINNS INTE att handla här, försök t.ex hitta Hasegawas 1/32 Mitsubishi J2M Jack...nope, inte vad jag sett iaf.

/Anders
commander
Inlägg: 129
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:49
Namn: Andreas Agensjö
Ort: Kungsängen

Re: Modellhandel

Inlägg av commander »

Själv handlar jag mer eller mindre enbart från utlandet numera. Största anledningen är att i princip ingen butik/webshop i Sverige kan matcha priserna. Inte heller utbudet. Ofta kvittar det om grejerna råkar fastna i tullen, det blir iaf billigare i slutänden. Nu köper jag mest flyg ska tilläggas och har mycket begränsad koll på vad gäller övrigt sortiment. Det är ju lika lätt att handla utomlands som i Sverige numera...

Andreas
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Modellhandel

Inlägg av Robert A »

Mina shoppingvanor är:
Kuivalainen i finland köper jag i stort sätt allt ifrån, bra priser och service.
Har inte han det är det hannants,jadar. Men plockar även upp färg och ett par modeller hos Hobbybokhandeln och ministuff om priset är rätt.
Kines shopperna är främst för vissa kinesmärken alt tamiya/dragon då priserna i sverige är helt galna!

Är väl som all annan handel i sverige, priset avgör. Stödjer gärna fysiska butiker men om det är en webshopp only är det bara priser som avgör.

//Robert
MickeyV
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 jan 2012, 01:11

Re: Modellhandel

Inlägg av MickeyV »

Då blir ju frågan: Varför ska jag bry mig om svenska webshopar? Om jag ska beställa något per post är det relativt ointressant varifrån. Utbudet avgör och om jag ska vänta på att den svenska webshopen först beställer hem varan för att sedan skicka den till mig är det ett steg jag kan hoppa över. Min erfarenhet är att priset trots tull och moms blir lägre. / Michael V.
Senast redigerad av MickeyV den 07 okt 2012, 11:52, redigerad totalt 1 gånger.
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Modellhandel

Inlägg av denstore »

Som andra här säger, så har jag inget emot att handla från andra länder. Ska jag handla ifrån svenska handlare så ska det gå fort, vara någorlunda jämförbart pris eller finnas en garanti för att förpackningen är så pass bra att modellen kommer fram i fint skick.
Oftast handlar jag från Japan eller Hongkong när det är nysläppta modeller, och från Tyskland eller England om jag vill ha hyfsat pris, och lokal hobbyhandel om jag vill vara säker på fina kartonger. Ibland försöker jag prova nya svenska handlare, men det är sällan det upprepas....
commander
Inlägg: 129
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:49
Namn: Andreas Agensjö
Ort: Kungsängen

Re: Modellhandel

Inlägg av commander »

Kort och gott; priset avgör! Vart värmer mina pengar bäst? I min eller någon annans ficka? För mig är svaret givet... Själva poängen med en web-shop är ju att den inte behöver ligga i Sverige.. Om svenska näthandlare vill vara med i matchen så se till att hålla samma priser/sortiment/ service som era konkurrenter runt hela världen gör. Svårare än så är det inte!

Tjo,
Andreas
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Modellhandel

Inlägg av Andreas Grewin »

Det här är en observation jag har gjort för länge sen. Men vi har flera generationer som har vuxit upp med näthandel nu och är vana att kunna hitta precis allt på nätet, billigt.

Kan se på mig själv att jag nog handlar precis allt på nätet förutom mat och möbler.

Det här är bara en trend som kommer att öka och måste faktiskt säga att boven i detta är Svenska skattesystemet som det ser ut idag. Det finns ingen möjlighet för en Svensk näthandlare att konkurrera med andra butiker, både inom och utanför EU. Alla leden i Sverige skattas mycket hårdare, inte bara moms då. Så det är bara en tidsfråga innan vårt land utarmas så pass mycket att vi får ett annat skattesystem eller en platt skatt över hela EU.

Finns många roliga exempel på detta. Ett handbyggt akvarium i Sverige som jag har tittat på kommer att kosta 15000kr, Beställer jag ifrån Tyskland kostar det 3000kr.

I dagsläget så anser väll jag att det är mer eller mindre omöjligt att starta ett företag om konkurrenterna ligger utomlands. Får bara hoppas på en förbättring i framtiden, då näthandeln kommer knappast att minska.
Stefan Sjöberg
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 sep 2012, 14:07
Namn: Stefan Sjöberg

Re: Modellhandel

Inlägg av Stefan Sjöberg »

Om jag får vara lite petig så betalar man aldrig (mig veterligen) tull på modellprylar. Det är 25% moms och eventuellt en hanteringskostnad a´100,- SEK man betalar. Min erfarenhet är att tullverket hanterar dessa försändelser lite godtyckligt, ibland "glider" försändelser igenom utan att man behöver betala något. Det kan även variera i hur Tullverket räknar fram kostnaden.
Om och när jag beställer något från Asien så kalkylerar jag kallt med att få betala 25% moms + 100,- SEK i hanteringskostnad. Trots det kan priset vara helt OK, men framför allt så beror mitt val av inköpsställe på utbud & tillgänglighet. Det kan också bero på en ny "het" release t ex.
Beställer man inom EU så slipper man betala svensk moms + hanteringsavgift (vilket i sig inte är något "fusk" utan helt legalt). Min favoritwebshop finns inom EU men utanför Sverige. Varför favorit? Jo:

- De är välsorterade med mycket prylar i lager
- Har en utmärkt sida för shopping
- Orderbekräftelse och info via mail när godset skickats
- Snabb leverans, väl förpackat i ordentligt emballage
- Skickas med UPS direkt hem till dörr - godset är spårbart
- Med godset följer packsedel där det framgår vem som packat försändelsen
- Lägg därtill en prisnivå som är helt OK, oftast lägre priser än i Sverige exempelvis. Här spelar givetvis växelkursen in.

Sammantaget alla kriterier så vet jag, enligt mitt sett att se det, ingen nätbutik i Sverige som kan matcha denna butik.

Jag kan absolut handla av svenska butiker, såväl fysiska som nätbutiker, men då beror det inte på att de just är svenska utan för att jag tycker att det är schysta & trevliga personer som driver respektive butik.
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Modellhandel

Inlägg av Stefan S »

Tänk er en framtid utan några handlare på de olika modelltävlingarna, fördelen är ju att det blir billigt att gå dit.....

Här en liknande tråd på Skallerackers. Anders på Virago Hobbys inlägg är intressant....

http://skallerackers.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=4167

Som tur är för mej som bor i Göteborg har jag Alfa Hoby att handla hos, priser i klass med Hannants och så slipper jag vänta tre veckor på leverans.....


Stefan
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Modellhandel

Inlägg av denstore »

Problemet med att handla hos svenska handlare är ju att det oftast inte finns hemma det man vill ha. Och ska det beställas och väntas i veckor, så finns det rätt liten anledning att addera mellanhanden. Svenska detaljister, inte bara i hobbybranschen måste börja inse att hela idén med fysisk butik är att handla grejer direkt. Att komma in och hitta samma urplockade sortiment som förra gången man var där håller helt enkelt inte. Om det beror på att det är för låg avans på hobbysaker i Sverige, så är det bara att beklaga. Gnäll på grossisterna eller vad som nu behövs för att göra det möjligt att tjäna pengar, men det är nog ganska meningslöst att hoppas på att konsumenten ska handla dyrt av ren godhet och omtanke.
Och när det gäller näthandlare, så är det lite samma sak. Man handlar inte dyrt på en svensk firma utan att få någon annan fördel. Må det vara service, möjlighet att byta eller returnera, eller vad som helst, men något mervärde måste in.
Skriv svar