En historia

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Mats Svensson
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 jan 2012, 09:13
Ort: Norrköping
Kontakt:

En historia

Inlägg av Mats Svensson »

Hej!

Jag vet att många av er, liksom jag själv är intresserade av historia. Kanske även intresserade av andra världskrigets historia.
Nu är jag så lyckligt lottad att jag är gift och har därmed en svärmor. Det som gör min svärmor speciell är att hon har uppnått den aktningsvärda åldern av 92 år samt är född och uppvuxen i Tyskland.
Detta innebär alltså att jag kan få förstahanduppgifter från en f.d. tysk lotta som var med om hela det eländiga kriget.
Mycket är förstås fortfarande plågsamt att tala om men jag har fått höra hur flygbomber låter och hur man kan räka ut vart de kommer slå ner. Hur fruktansvärt rädd hon var när hon tillbringade dagar i ett söndersprängt skyddsrum innan hon grävdes fram. Hur påtaglig skräcken för kommunsismen var i 30-talets tyskland och hur det kändes att bli jagad av franska styrkor under reträtten från frankrike.
Min svärmor var stationerad i Frankrike under större delan av kriget förutom några månader i Danmark. Hon arbetade som lärarinna och utbildade signalspaningslottor. Hennes ämnen var Filosofi och Litteraturhistoria, vilket knappast kan förknippas med singnalspaning. Hon arbetade där ända tills den dagen då den stora oredan inträffade (vi brukar kalla denna dag D-dagen). Efter 6/6 blev det en hastig reträtt med fransoserna i hasorna. Väl hemma i Bayern var det dock amerikanarna som tog över.
Jag har fotograferat av några bilder som kanske kan vara av intresse. De flesta bilder som finns visar bara personer och vyer.
Första bilden visar lottaskolan i frankrike
Bild
Andra bilden är från något slags flygplan, någon som vet vilket?
Bild
Denna träkoffert antar jag har används till persedlar o.dy. Under det överstrukna kan man skönja "Major".
Antar att gradbetäckning var något man ville dölja efter krigsslutet.
Bild

Jag återkommer om jag hittar mer bilder av intresse.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: En historia

Inlägg av Janne Nilsson »

Intressant bit av familjehistoria. Det är det som är så fantastiskt med den. Den finns överallt runt om oss och i våra gener. Ser gärna fler bilder om det finns.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: En historia

Inlägg av MiniStuff »

Högst intressant! Kul att du delar med dig av detta, och gärna fler bilder om du hittar.

MArkus
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: En historia

Inlägg av SvenYoung »

Fantastiskt intressant, Mats. All heder till en människa som måste ha många intressanta (och givetvis smärtsamma) minnen från kriget, och kan och vill dela med sig av dem. Det är levande historia, det.

Gärna fler bilder, spelar ingen roll om det "bara" är vyer :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Mats Svensson
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 jan 2012, 09:13
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: En historia

Inlägg av Mats Svensson »

Ja, visst är det ett intressant levnadsöde. Ska se om jag kan fortsätta berättelsen med fler bilder.
Skriv svar