Tråden om Öl och Cider.

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Janne Nilsson

Tråden om Öl och Cider.

Inlägg av Janne Nilsson »

Yupp!

Jag gillar öl och cider. Inte för att jag är någon stordrickare men ett glas eller flaska är ofta gott, läskande och avkopplande. En varning dock, för mycket öl eller cider kan leda till allt för gott humör och ibland även dans.

Var tidigare idag på bolaget och hämtade en låda jag beställt. Ölet heter Stiegl och är av pilsnertyp. Jag fattade tycke för det när jag besökte Salzburg där det även bryggs.
Bild

Notera att etiketten ger 30-tals vibbar.

Och ja, den smakade lika gott som jag mindes.

Vad dricker ni för öl eller cider och varför?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
MiniStuff

Re: Tråden om Öl och Cider.

Inlägg av MiniStuff »

Oj, nu har du öppnat en kran ... ;)

Jag fullkomligen älskar all form av Ale! Storfavoriter just nu är "Hale to nothing" och "Wisby klosteröl" (som eg är en form av färsköl/ale).

Cider är inget jag är någon storgillare av MEN däremot är jag stordiggare av single malt whiskey, ju rökigare desto bättre. :)

BildBild

Markus
Plasticbattle

Inlägg av Plasticbattle »

Well theres only one real drink worth mentioning in this thread .... and thats the black stuff!!
Bild

But a nice cold dry cider is hard to beat on a warm summers day ... Bulmers Irish cider as sold at home or as Magners outside of Ireland (licensing laws) and is available here in Sweden
Bild Bild

:geek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Janne Nilsson

Jepp. Frank introducerade mig för Magners och den är riktigt god. Definitivt inte så där sötsliskig som Kopparbergs. Till min stora föräran såg jag att Kopparbergs fanns nästan överallt när jag var på Euro Militaire senaste? Kanske "Ladies drink"?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Micke A

Inlägg av Micke A »

Magners är en höjdare! Synd bara att det endast är den sliskiga bärvarianten som säljs som lösa flaskor på Systemet, Den "riktiga" tas bara in på flak vilket även gäller min ölfavorit , nämligen Södra Pale Ale. Visby Kloster är även den riktigt just nu!

Micke A
som även föreslår att ni testar Kopparbergs Naked Apple som är en torr och inte så sliskig variant
Janne Nilsson

Inte alls. Den vanliga Magners finns i butik på tex Regeringsgatan och Drottninggatan. Går alltid att beställa hem till den lokala butiken.

Skall testa Naked Apple.

Janne Nilsson
Lennart

Inlägg av Lennart »

Öl ,Swedish Elk Brew,och Whiskey Single malt. Favorit Old Pulteney /Lennart
Thord Wedman

Inlägg av Thord Wedman »

Mitt favoritbryggeri just nu är Innis & Gunn från Skotland.
Annars dricker jag Staropramen, Kilkenny, Murphys, Samuel Adams, och Guinness förstås.
Staropramen dricker jag både lager, Granat och Dark.
Jag brukar kolla runt i hyllorna på bolaget efter främst ale och stout och om jag hittar en flaska som ser rolig ut så köper jag den.
Ibland blir det bottennapp men ibland hittar man riktiga höjdare som man inte skulle köpt annars.
Så släpp hämningarna och kolla efter intressanta flaskor i hyllan.

/Thord
Janne Nilsson

Thord har rätt intställning. Gillar själv inte Innis & Gunn men det är nog för jag har svårt för whiskeysmaken som går efter. Dom lagras på gamla whiskeyfat om jag minns rätt?

Kilkenny är en annan av mina favoriter men här är det stor skillnad att dricka på flaska och tapp. Skulle ni hitta Spitfire på tapp så är den ljuvlig. På flaska, si så där.

Janne Nilsson
MiniStuff

Inlägg av MiniStuff »

Japp, håller med Thord där också. Brukar alltid kolla efter nya intressanta flaskor i "aleavdelningen" och har just som Thord hittat härliga bekantskaper och ibland lite mindre lyckade men det är bra mycket roligare än bara köpa en standard lager.

Spitfire på flaska var länge sedan jag drack, har inte sett den på bolaget här på många år. Undrar vart man kan hitta den på tapp... skulle vara kul att testa.

Markus
Skriv svar