Presentera dig!

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
AndersN

Re: Presentera dig!

Inlägg av AndersN »

Anders Nimmernyckter heter jag inte på riktigt, det är för en (numera nykter sen ett antal år) alkoholist lätt självironiskt namn taget. 37 år, bor i en liten håla i norrköpings kommun. Född i Norsjö västerbotten, senare tvingad till Täby och till sist Norrköping och här förblir jag nog.

Jobbar som optofiberskarvare, med i stort sett hela södra halvan av landet som arbetsplats. Har förstås sina fördelar att rulla runt på vägarna ensam, flygmuseerna i Söderhamn och Österlen har båda besökts i samband med jobb.

Började bygga flygplan när jag var 6-7 år. Vad det var för nåt spelade inte så stor roll, de skulle ju ändå sprängas vid påsk, valborg och nyår. Det var 1/72 och 1/32 som gällde, tills jag upptäckte Hasegawas Bf 109E i 1/48. Jag blev såld på 48 och där är jag än idag. Även om 1/32 stormen för ett par år sedan påverkat mig i viss mån.
Flygintresset ärvde jag av min far, som var segelflyglärare och allmänt flygtokig med egen Rockwell Commander och allt. Ett gigantiskt bibliotek hade han också som jag ofta bläddrade i. I Täby gjorde närheten till gamla F2, vi bodde i östra Viggbyholm som låg vägg i vägg med Hägernäs, en hel del för det militärhistoriska intresset. Fågelvägen hade jag väl 200m till vakten och bunkrar fanns det gott om i skogen nästgårds. Idag finns nästan inget av detta kvar, tyvärr.

Till skillnad från många andra flyg och militärintresserade har jag inte ens tjänstgjort. Inte ens mönstrat faktiskt, jag skickade in en lapp om att få slippa pga långt hår och det gjorde jag. Eller så var det dålig hörsel, minns inte så noga :)

Måla är nåt jag aldrig haft intresset av att lära mig, så det glider mer och mer in på ett 100% samlande av obyggda byggsatser, det ger mig mer att titta på delarna och lukta på resinet än att ha en färdig replika i vitrinen.
Fast det är kul att sitta å pilla ibland, det måste jag väl medge, annars hade jag aldrig gett mig in på det jag ger min in på ibland.
Jens Tornblad
Inlägg: 113
Blev medlem: 01 feb 2012, 22:51
Namn: Jens Tornblad

Re: Presentera dig!

Inlägg av Jens Tornblad »

Som namnet antyder så heter jag Jens Tornblad och är 46 år. Första modellen var Airfix Hawker Sea Hawk som jag byggde som sexåring. Mitt modellbyggande har gått i perioder. Fram till 18-årsåldern var det flyg i 1:72 för hela slanten. Under högskoletiden byggde jag lite bilar men sen stannade allt av på grund av de klassiska skälen arbete, barn och hus. För sju-åtta år sen bestämde jag mej för att ta upp hobbyn igen. Det som triggade mej var att jag jobbade med Royal Navys Daring class och ville bygga en modell att ha på jobbet. Det blev ett rent scratchbygge i 1:350. Inriktningen jag har nu är fartyg i 1:350 med fokus på moderna örlogsfartyg, mestadels såna jag varit i kontakt med i jobbet. Jag bygger även stridsvagnar i 1:35 och då helst svenska och sovjetiska armén från alla tidsperioder.

Jag har lyckats gifta mej med en mycket förstående och tålmodig kvinna som för 18 år sen insåg hela vidden av vad ett liv med mej innebär då jag släpade med henne långt in i en fjord i Narvik för att titta på ett jagarvrak. I bland kan hon dock tycka att det blir för mycket sånt här när vi är ute på semester och då blir det ett ryck i kopplet... Krigshistoria är ett stort intresse för mej men jag håller även på med veteranbilar, helst då engelska av märkena Jaguar och Landrover.

För att hålla fattigdomen på avstånd så arbetar jag på ett engelskt verkstadsföretag som är känt för sina flygmotorer tll Spitfire och engelska WWI pansarbilar. Jag är på marindivisionens eftermarknad där jag sysslar med vad som löst uttryck kallas teknisk support. I det ingår haveriutredningar, utbildning, rådgivning till vårt eget nätverk och kunder med mera.
En obyggd modell är också en modell...
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Presentera dig!

Inlägg av Johan i Hok »

Hej!
Johan Erlandsson, "Johan i Hok", heter jag och bor logiskt nog i det lilla samhället Hok utanför Jönköping. Jobbar som överstyrman på ett RoRo-fartyg som heter TransTimber.Född 1970 och, gift och har tre barn.
Har varit fascinerad av modeller så länge jag minns. Kommer ihåg ett skogsarbetardiorama på länsmuseumet i Växjö från min barndom. Det var antagligen i 1/87 och jag kunde stå och titta på det tills mina föräldrar drog mig därifrån.
Tycker det är kul med lastbilar, traktorer och andra lite mer udda fordon i uniform.Har på senare tid upptäckt alla roliga fordon som använts av danskarna! Gillar också "blåljus" fordon och vad jag brukar bunta ihop som teknikhistoria (tåg ,flyg,fartyg,vattenkraftverk, gamla industrier mm)
Samlar blandannat tennsoldater och böcker inom historia, militaria, teknikhistoria och biologi.
Fascinerad av marina däggdjur och fladdermöss! Blir lika glad varje gång jag ser något sådant. Har med stort intresse följt en hackspettsfamilj som byggt bo i ett träd utanför köksfönstret.
Och så får vi inte glömma mitt intresse för artilleri, målning och märkning av svenska militärfordon fram till slutet av kalla kriget samt fotografering. Som ni märker så spretar intressena lite :P
Vad gäller modellbygge är det en familje aktivitet. Trivs bra med det och är l vad som ibland kallas en primitiv byggare i finare sammanhang. Tycker att insamlandet av fakta är lika kul som byggandet. Håller mig mest till skalorna 1/87 -1/72 och oftast markfordon eller artilleripjäser vad gäller plastbyggandet annars är det mycket tennfigurer och leksaker som modifieras.
Anton
Inlägg: 42
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:24

Re: Presentera dig!

Inlägg av Anton »

Anton Alm, 33år och bosatt i Boden. Jag är ursprungligen från Kalix.
Jag började bygga modeller i 6års åldern. Om jag minns rätt så var det Revells 1/72 Fokker Dr.1 som var den första modell jag byggde. Flygplan nr.2 var Matchbox mig-21pf och denna fick ett tjooockt lager humbrol silverfärg på sig.

Jag bygger helst svenskt i skala 1/48 och albanskt i skala 1/72.
När jag inte påbörjar en ny modell eller letar referenser på nätet så går jag gärna på loppisar och second hand för att fynda 50-/60-tals saker, som jag sedan pyntar lägenheten med.
Jag har en volvo 144 -71 som jag skruvar med ibland. Den skall renoveras när tid, plats m.m finns.

Jag jobbar på I19 som stridsfordon 90-mekaniker.
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Presentera dig!

Inlägg av Stefan S »

Stefan Svensson heter jag, snart 55. Född och bor fortfarande i Göteborg. Har jobbat statligt såpass länge att jag för några år sedan fick medalj.

Har byggt modeller i över 45 år. Första modellen var Airfix 1904 Rolls Royce. Sen blev det många Airfixmodeller och även några Revell, Frog och Lindberg.

Har byggt det mesta, t o m dioramor, en figur och några stridsvagnar. Huvudintresset de senaste 10-20 åren har varit Airliners, japanska plan från 2 vk, bilar i 1/24-25 och en och annan båt.

Samlar också gamla byggsatser, gärna Lindberg och gamla Revellbyggsatser. Gillar boxarten hos gamla byggsatser. Gillar också gamla kassa byggsatser.

Just nu blir det mest japanska bilar, jag är nog den enda som byggt en Team Maradona bil här i landet  har också byggt en hel del gamla byggsatser, något som jag tycker är hur kul som helst. Byggsatser som kräver att man byter ut delar mot resin och ets är inget för mej.

Är inte mycket för modelltävlingar med undantag för biltävlingar som B.U.C.K , även Grevens Glue Galor är en tävling som jag gillar. De andra tävlingarna är alldeles för ”seriösa” för min smak.

Stefan
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 226
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Re: Presentera dig!

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Jag heter Per-Erik Hedberg och är 36 år. Uppväxt i Ornäs utanför Borlänge och bor nu sedan 7 år tillbaka i Sifferbo, en liten by som ligger i Gagnef utanför Borlänge på väg mot Leksand. Bor i ett hus tillsammans med fru och två pojkar, två och fyra år.

Byggt modeller sedan 7-års åldern. Byggde mest bilar & lastbilar samt några enstaka flygplan i tidiga ungdomen. Efter gymnasiet gjorde jag lumpen på F16 i Uppsala som mål- & radarobservatör och efter det var jag definitivt såld på flyg och framför allt flygplan med förebilder från svenska flygvapnet.

Efter att ha byggt och samlat (mest samlat) modeller i 1/72 under 10-15 år så kom nästa aha-upplevelse när Hasegawa släppte sin modell av Draken i skala 1/48. Kärlek uppstod direkt och nu är merparten av mina 200 obyggda modeller i skala 1/48.

Försöker att få klart 2-4 modeller om året men har också en förmåga att börja på 6-7 nya modeller.

Bygger hellst jet-modeller. Svenska, amerikanska, brittiska & ryska flygplan från kalla kriget.
Till vardags jobbar jag som systemutvecklare på ett IT-företag i Borlänge.

Förutom modellbygge har jag en svaghet för Leksands hockey, SAAB:s flyg- & bilhistoria, rökig whisky från Islay samt Rolling Stones.

Ja just ja... Per-Erik eller Pekka? Kärt barn har många namn. Dubbelnamn har en förmåga att utmynna i smeknamn och Pekka används lika ofta som Per-Erik.

Avslutningsvis längtar jag nu efter Tarangus J32 Lansen & JA37 Viggen och Special Hobbys He-115 i 1/48. Vad gäller drömmar så vore det en SAAB B18B i 1/48. Jo, Classic Airframe får gärna ge ut sina Venom-modeller igen också...

/ Per-Erik
teeoo
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 jan 2012, 01:20

Re: Presentera dig!

Inlägg av teeoo »

Hej !
Thomas Olsson heter jag - bor i Umeå och är 56 år. Började bygga "byggsatser" i 10-årsåldern, Airfix 2-kronors som fanns i de flesta affärer på den tiden, dvs 60-talet.

Blev intresserad av att bygga modeller av flygplan som funnits i svenska flygvapnet tack vare Björn Karlströms ritningar och färgprofiler i Teknikens Värld och Teknik för Alla. Skalan blev 1:72 och jag försökte mig också på några balsabyggen direkt från ritning av flygplan som inte fanns att köpa som modell då - Tunnan, Lansen och Sk 60 .(Jag är fortfarande rätt nöjd med Sk 60:n jag byggde som 15-åring.)

Så blev det ett avbrott från modellbyggandet under gymnasietiden i Uppsala och senare då jag utbildade mig till musik/mattelärare på musikhögskolan i Piteå. Hamnade i Umeå för att gå lärarhögskolan där jag också träffade min fru.

Jag tog upp modellbyggandet igen då en av våra (nu vuxna) söner fick en Heller-modell av SAAB J21 i present av några kompisar. Då fick jag en "nytändning" genom alla nya modeller med svenska förebilder som fanns. Och när jag sen började utforska "nätet" så fick hobbyn ytterligare dimensioner. Nu är det svenskt i 1:72 som gäller-gärna på "platta" med figurer-typ litet diorama. Fast det har smugit sig in några 1:48-or också - svårt att motstå Hasegawas Draken t.ex. Som alla så köper jag fler modeller än jag bygger klart och högen av obyggda/påbörjade bara växer...

Jag arbetar som lärare på Midgårdsskolan i Umeå - musik/matematik och jag får även utlopp för mitt eget musicerande som jazzpianist i diverse grupper. Jag gillar själv jazzpianister som Keith Jarrett, Chick Corea och Herbie Hancock - glömde Esbjörn Svensson och Lars Jansson och...
Jag har även försökt göra en liten "insats" för att sprida intresset för hobbyn genom att berätta och visa bilder på min samling för "min" klass på skolan.

Det är en fin tid att vara "svenskbyggare"nu med tanke på Tarangus modeller, Maestro Models ets och resin , Robert Bergwalls dekaler m.m. och naturligtvis detta fantastiska forum. KUL !!!!
//Thomas
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Presentera dig!

Inlägg av Björn Fransson »

Björn Fransson, född 1967 i Göteborg, men sedan 20 år bosatt i Örebro och, numera, Kumla. Fastnade för modellbygge efter att ha sett en enorm modelljärnväg som sexåring. Men det var inte tågen som fascinerade mig, utan allt annat som prydde det väldiga dioramat. Frågade mamma hur man fick tag på sådant och fick då - det faktiskt felaktiga - svaret att det där nog var såna där plastmodeller. (Tur att hon inte hade koll, annars kanske jag hade varit en fanatisk samlare av Wiking-bilar. :))

Eftersom vi bodde nära 2. Helikopterdivisionen på Säve, var helikoptrar det som jag började med. Först ut var Airfix Puma, därefter - förstås - ett gäng Hkp 4:or. Några år senare flyttade vi inåt landet och jag hade då glädjen att bo rakt under ett av flygvapnets övningsområden. Så Drakar och Viggar var en vanlig syn ovanför hustaken.

Började bygga svenskt, övergick sedan till främst ryskt, oftast från andra världskriget och framåt. Men egentligen byggde jag nog det mesta som kom i min väg, från pyttesmå Airfix SPAD-dubbeldäckare till enorma F-16 i 1/32. För att inte tala om Airfix 1/24:or! Jag frossade i Allt om Hobby och köpte högvis med gamla Airfix, Matchbox och fyndade ibland en och annan VEB Plasticart som var mumma för oss som gillade plan med röda stjärnor.

Men sedan kom gymnasiet och intresset falnade. Ett litet uppsving fick det under lumpen som jag gjorde som målobservatör på F 7: s Hajen (fast vi höll till på Svalan som numera är nedlagt) i Mölndal. Men byggandet kom inte igång förrän vi skaffade hus för åtta år sedan.

I källaren hade vi då en vedpanna som tog typ ett år att få igång och som behövde tändas en till två gånger om dagen. Samtidigt slog en leksaksaffär i närheten igen och jag föll för nostalgin och köpte ett par gamla MiG:ar från Airfix för halva priset. Hade också ett par modeller liggandes och i väntan på att veden skulle ta sig, började jag plocka med dem. Några år senare bytte vi till en betydligt smidigare pelletspanna, men då var jag fast i källaren, och flyttade in i det nyupptäckta (faktiskt) hobbyrummet intill (se tråden under Allmänt).

Numera bygger jag i främst svenskt i 1/72 men också i 1/48 där möjlighet finns. En och annan kärra från Finland och Danmark har det också blivit. Men på senare år har ett flitigt läsande av brittiska flygtidningar väckt ett allt större intresse för RAF:s härliga efterkrigsmaskiner, då främst i 1/72. En och annan ryss hamnar också i stashen (och någon gång faktiskt också på byggbordet), när nostalgin slår till. Tidsepoken är 40-80-talet, sällan något äldre (att rigga är ruggigt!), och de riktigt moderna kärrorna får jag ingen riktig känsla för. Gripen funkar, men det är nog mest för att det är tre kronor på den...

När jag inte bygger modeller, jobbar jag som turistchef i Örebro. Det, tillsammans med hus och familj med fru och två barn, är fullt tillräckligt för att fylla min tid. Har också en vurm för Citroënbilar, som dock inte innefattar mekande utan mest drömmar om paddor och 2CV samt två något mindre charmiga, men ack så praktiska, moderna cittror av typ C5 och C2 i garaget. Men en vacker dag lovar jag att det dyker upp en lillcittra på In the Works. Den ligger redan i stashen och väntar! :)
Skriv svar