Presentera dig!

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Hobby-Importen
Namn: Jens Lindell

Presentera dig!

Inlägg av Hobby-Importen »

Eftersom det nu är ett "stängt" forum, tycker jag att vi kan lära känna varandra lite närmare med att presentera oss!
Eftersom jag startar tråden, så får jag väl börja (Tror inte ämnet fanns innan).

Heter Jens Lindell, bor i Norrköping. En del kanske har mött mig på de tre stora tävlingarna där
jag kränger märkliga saker under "Hobby-Importens" namn. En rolig syssla där det är en hobby
i hobbyn, för den (eventuella) vinsten går till att finansiera mina modeller som finns under namnet
"Daedalus" och som ska vara svenskinriktat i skala 1/72, gärna obskyrt. (Mycket av det svenska
som Kora/LF säljer idag är ursprungligen framtaget av mig). Eftersom firman är en genuin hobby,
som egentligen är ganska olönsam, så har jag kanske inte världens bästa kundservice, utan det får
bli i mån av tid.

Bygger (påbörjar...) svenskt flyg militärt/civilt 1/72, svenskt militärt 1/76/72 och älskar obskyra flygvapen
i 1/72. Bygger som en kratta, bristande talang i kombination med näthinneavlossningar och grön
starr sumpar allt vad avståndsbedömning på nära håll heter, har kul i alla fall! :D

Annars, anställd av Miljöpartiet Norrköping/Östergötland, har en del politiska uppdrag, äger en seriesamling
av löjlig storlek vad volymen beträffar! Gillar folk, pratar mycket! ;)

Jens
Daedalus Models
Robin Nilsson

Re: Presentera dig!

Inlägg av Robin Nilsson »

Robin Nilsson.
Bor i Kista (norra utmarken av Stockholms kommun)
Bygger för lite (tycker jag) och köper för mycket (tycker hustrun).
Jobbar för ett stort svenskt leverantörsföretag i telekombranschen.
Jag håller mig i stort sett till skala 1/35 men det har slunkit igenom
några luftfarkoster i 1/72, flytetyg i samma skala går också hem.
MiniStuff

Inlägg av MiniStuff »

Markus Hedelin

född/uppväxt i Uppsala men bor sedan 1989 i Arvika, Värmland. Många känner mig som Ministuff som är en liten (hobby-)del i min huvudsakliga näring: Bokhandel.

Bygger också alldeles för lite, mycket pga att så mycket tid går till det vardagliga livet, jobb, hem, familj, djur. Håller mig främst till 1/35 WW2-objekt men dribblar runt i alla möjliga skalor och objekt. Gillar sci-fi och fantasy så en hel del figurer har det blivit genom åren.

Mrks
Joakim

Inlägg av Joakim »

Joakim Dörner

Lidingö
Bygger också för lite och har för många obyggda.
Håller på med främst flyg 1:48 funderar på att gå ner till 1:72 på grund av stoleken. Vet inte var allt ska få plats.
Har även lite pansar 1:35 (obyggt) och några båtar(även dom obyggda).
Gillar det mesta inom modellbygge, RC. senaste inköp två radiostyrde segelbåtar en MicroMagic och en IOM.
Jobbar som systemutvecklare.

/Joakim
/Joakim
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag är en aklimatiserad östgöte boendes i Norrköping sedan många år men är född och uppvuxen i Timsfors som ligger i Markaryds komun i sydvästra småland. Jag fick ofta se SK 60 och J 35:or som övade lågflygning över Lagans dalgång och det har haft sin inverkan på mitt modellbyggande.

På min byggbänk finns det modeller i 1/48 samt 1/35 som har svenska ankyntningar på något sett. Jag har en böjelse för helikoptar också som har börjat växa sig starkare på senare år. Av någon anledning så blir det inte så mycket tid över för byggandet som jag skulle vilja men det är bara att inse att man inte kan hinna med allt. Just nu byggs det långsamt på en Tarangus Lansen samt att jag har tänkt mig bygga en Hkp 4C Vertol under hösten i 1/48. Jag är även sammankallande person i IPMS Östergötland. Vi träffas på FV museum i Malmslätt en gång i månaden

På den personliga sidan så har jag nyligen gått in på det 44:de levnadsåret, har en trevlig fru och en skapligt välartad dotter på 11 år. Det finns även en lagom mysig katt i familjen. Vi har nyligen fått tag på ett nytt lantställe som tar en hel del tid så här års. Jag är ingen trädgårdsmänniska men min fru blir lycklig när hon får gräva i jorden. Jag har gjort en tjänstgörning som FN soldat i Bosninen på 10 komp/BA02, 1994. Jag inser väl idag att denna period i livet har påverkat mig väldigt mycket.

Under ett antal år så spelade jag rugby i Nrk Troján som klungspelare. Med mina 193 cm och en bra bit över 100 kg så passade det bra :lol: .

För att få ihop till makaroner och korv samt övriga räkningar så jobbar jag som konstruktör av förpackningar i wellpapp. Den som fått hem böcker från Adlibris, Bokus eller Samdistridution så har jag ritat deras transportförpackningar (avdelningen för oviktigt vetande).

Nicklas Karlén
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Erik Ahlström, ett av dom otäcka barnen från sextiotalets Malmö. Uppfödd på Airfix o Frog från cykelhandlaren samt Tintin från Tobakshandlaren. Uppfostrad av "Big Brother" som är modellrallare o marinintresserad. "BB" har genom åren alltid tagit hand om och skämt bort sin lillebror, och gör så änn! :-)
Har alltid byggt, det finns liksom ingen början eller start, heller inget uppehåll ens under den vildaste "partytiden!

Mitt ledord är: "Livet är för kort för att bygga tråkiga modeller"
Med detta menar jag att för mej är förebilden allt sedan får modellen vara hur sunkig som helst!

Har egentligen alltid gillat markfordon, först i 1/72 men hittade tidigt 1/35. Varit medlem i SPHF sedan föreningen hette SAA (Swedish Armour Association), skrivit modellspalten i Pansar sedan tidigt åttiotal, något jag slutade med vid årsskiftet. Skriver fn en spalt i Soldat & Teknik tillsammans med Tor Netterby.
Har varit "ganska" involverad i C4-OPEN ända sedan tävlingen bara var en galen ide i Johan Nords fantasi! :-)
Lägger ner mycket tid på detta och njuter av varje sekund.
Har även varit involverad i IPMS Sverige och sitter fn i valberedningen.

Jag anser allt efter 1945 vara "Science Fiction" och följdakligen inte av intresse (gillar förvisso SF, men då i bok o filmform...), är också ointresserad av tyska förebilder såvida dom inte är riktigt udda eller tidiga.
Huvudintresset är brittiskt pansar samt en del udda saker som Fria franska trupper, tidiga ryska fordon, allt udda från tjugo o trettiotalet samt WW I. Är också sjukligt intresserad av udda fronter under WW II som tex invasionen av Madagascar, Kufraoerationerna, Invasionen av Iran mm. Går ockaså igång på inbördeskrig!!! (Låter faktisk riktigt sjukt när jag tänker på det, men vi pratar om den historiska aspekten och att det ofta finns "hemmagjorda" fordon där ) Dvs Spanska, Amerikanska, Kinesiska o Ryska.
Har även av någon outgrundlig anledning blivit intresserad av Franska flygplan från trettiotalet samt Kineskiska flygvapnet före 1945???
Annars är LRDG, SAS och PPA, dvs brittiska specialförband från framförallt nordafrikakampanjen som ligger mej varmast om hjärtat.

Är gift med en förstående fru (vi förlovade oss på Bovington Tankmuseum) har två hemmaboende vuxna barn, Alexander (som många av er träffat då han byggt o tävlat en del förr) samt Matilda (döpt efter stridsvagnen naturligtvis!).
Jobbar som sjuksköterska med palliativ hemsjukvård i Skåne.

Har genom hobbyn fått vänner över hela världen och tycker det är det roligaste som finns.

Öken-Erik :-)
Lennart

Inlägg av Lennart »

Lennart Alvhult
Född på Karolinska i Solna,men uppvuxen i Luleå.Starkt påverkad av en flygtokig far,samt närhet till F21 och Kallax flygplats.Har väl byggt modeller sedan barnsben,med ett uppehåll för "tjejer och hockey i tonåren! Brokig arbetsbana,gick till sjöss som femtonåring och läste till maskiningenjör på min lediga tid.Tog examen vid Gbg:s
sjöbefälsskola och har även fartygsmek.ex. Arbetade i handelsflottan i ca tio år,mestadels fjärrfart.Sadlade om och utbildade mig till mentalvårdare. Har även haft eget företag med hjullastare efter det.Lyckligt gift sedan 34 år .Byggde modeller även under min tid på sjön.Mina intressen är förutom modellbygge.Rysk litteraturhistoria,religionsfilosofi,konst och musik.Skjuter även långbåge.Bygger helst flyg i 1/48 ,mest intresserad av Natoflyg/ och kalla kriget perioden..Men om nöden kräver även 1/72.Har haft förmånen att försörja mig på min hobby under flera år.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Sven Young heter jag.. :)

Anledningen till den konstiga blandningen av svenskt förnamn och engelskt efternamn förklaras av att jag har engelsk far och svensk mor. Jag är engelsman på papper (dvs passet).

För att strula till det ytterliggare så är jag född i Indonesien och tillbringade en stor del av min barndom där (fram till 12 år).
Har även bott i USA (8 år från 1997) och Shanghai (nästan 3 år 2005-2007, där jag gifte mig med en härlig kinesiska - ja, det är första äktenskapet, jag var sent ute :-) ).

Bor sedan hösten 2007 i en liten ort strax utanför Lund i Skåne.

Uppväxt med Tamiya-modeller sedan jag var i 6-års åldern (Airfx och Matchbox fanns liksom inte i Asien, men okunnig som jag var om dessa två tillverkare, så sade jag alltid till mina kompisar i Indonesien att Airfix var bäst i världen på modeller, och lätt kunde slå Tamiya på fingrarna.. how wrong I was, haha).

Min far byggde min första byggsats, Tamiya's Hawker Siddley harrier i 1/48. Dock stack intresset iväg till pansar ganska snabbt, och där har man fastnat. Har dock byggt lite flyg (Monogram B17G, Tamiya Dambuster bland annat), och även fartyg - bland annat Tamiya's Yamato.

Under tiden jag bodde i USA byggde jag ingenting, då var det spela i rockband som gällde :-)

De senaste 2-3 åren så har jag börjat med scratchbygge och tycker det är riktigt kul - har fastnat i det.
Största intresset är svenskt pansar, i skala 1/35, men gillar även britiskt, australiskt, kanadensiskt (dvs Commonwealth) från WW2 upp till modern tid.

Som många andra modellbyggare går ett stort intresse i histora hand-i-hand med hobbyn.

Jobbar på ett japanskt mobiltelefonföretag (som var svenskt/japanskt för inte så länge sedan).

Jag är aktiv C4-medlem, och kan lugnt säga att det har varit det bästa jag har gjort att ansluta mig till IPMS Öresund och C4 - innan dess satt jag hemma och byggde ensam utan den fina gemenskapen. IPMS forumet har också lett till massor av nya vänner, vilket är fantastiskt roligt.!

Fick en underbar dotter för 13 månader sedan, och givetvis blir det lite mindre tid för hobbyn numera - men så skall det ju vara :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Niklas
Namn: Niklas Knutzén

Inlägg av Niklas »

Niklas Knutzén var namnet, och jag är en av initiativtagarna till IPMS Sydost.

Jag är född och uppvuxen i Täby, en förort norr om Stockholm. Har dock flyttat runt en del i landet tack vare min nuvarande arbetsgivare, så jag har bott i Östersund, Luleå, Halmstad, Karlskrona och nu Tingsryd. För er som inte vet vart Tingsryd ligger rekommenderar jag Eniros kartsök. ;)

Mitt intresseområde är modernt flyg och helikoptrar (säg 60-70-talet och framåt), gärna svenskt. Även äldre svenska plan går bra. Jag har en förkärlek för specialmålningar och uppvisningsgrupper. Som så många andra tycker jag att jag bygger för lite, och sambon att jag samlar för mycket.. :p Precis som för Sven sjönk antalet byggtimmar drastiskt när grabben kom till världen, för snart två år sedan. Dock försöker jag lura till mig en timme här och där, även om det ibland (oftast) tyvärr är rätt länge mellan dom timmarna...

Mitt huvudsakliga förvärv sen 10 år tillbaka finns inom Försvarsmakten. I grunden är jag tekniker på JAS 39 Gripen, men sedan 2005 jobbar jag som tekniker/färdmekaniker på Helikopter 10 Super Puma. Jobbmässigt har jag även hunnit med ett par vändor med våra HKP 10B i det sandiga landet långt österut.

Behöver ni referensbilder på FM's helikoptrar är det bara att fråga! Jag har garanterat bilder på HKP 9, 10 och 15B. Övriga finns det lite mer sparsamt av.

Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Joakim Hultman heter jag, 25 år gammal, född och uppvuxen i Stockholm där jag bor än idag.

Jobbar för närvarande för Kungliga Hovstaterna och Armémuseum.
Kanske föga överraskande så är jag intresserad av militärhistoria.

Började bygga modell när jag var sex år gammal, då mina farföräldrar köpte Revells små flygplan i 1/144 åt mig som jag limmade ihop på deras köksbord.
Så småningom kom jag att inrikta mig nästan uteslutande på 1/72. Huruvida det är ett flygplan eller något markfordon spelar ingen större roll.
Intresset svalnade inte under mina nästan obefintliga "moped och tjejer"-tonår, så här sitter jag och bygger modell än idag.
Blev medlem i IPMS Stockholm 2004, om jag minns rätt.
Skriv svar