Grattis Sverige på nationaldagen!

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Grattis Sverige på nationaldagen!

Inlägg av SvenYoung »

Sitter och lyssnar på radion idag (svenska nationaldagen) medans jag bygger, och upphör inte att förvånas över hur negativt inställda dessa radiopratare är till nationaldagen.

Likaså på morgon TV så försöker man att vara så "osvensk" och anti-nationaldag som möjligt.

Märkligt beteende tycker jag. Får man inte vara stolt över sitt land? Får man inte känna att man värms inombords över att vara svensk?
Handlar inte om någon slags flaggviftande patriotism (och varför skulle det vara fel i och för sig, en sådan dag?).

Är det så fel att ha en nationaldag där man firar sitt land?

I Norge är det ju folkfest på nationaldagen.

Jag kanske bara lyssnar och tittar på fel program? Eller så vill de bara vara så himla "koola" och bara vara motsats till svensk just en sådan dag.

Och jag som inte ens är svensk, utan engelsman!

Så jag vill i allafall passa på att hälsa er alla, som man säger till varandra i Norge : "GRATTIS TILL DAGEN!" :-)

Fritt för tankar :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Erik Liljegren

Re: Grattis Sverige på nationaldagen!

Inlägg av Erik Liljegren »

Det är för att vi inte har något att vara stolta över i Sverige och inte har något värt att fira, helst ska vi bara stirra ner i backen och skämmas för vårt barbari.
Det finns ingen svensk kultur, ingen svensk historia, ingen "svenskhet" (det finaste man kan vara i Sverige är "osvensk"), inga svenska framgångar (förutom Zlatan och Loreen), inga svenska värderingar, inga svenska traditioner (förutom Kalle Anka på julafton), ingen svensk konst, inget svenskt kök (förutom pizza och kåldolmar som är från Turkiet, ha!), ingen svensk litteratur och det finns heller inga etniska svenskar. Om något av det fanns skulle ju någon kunna känna sig kränkt eller diskriminerad och det går ju inte.
Dessutom har vi dåligt väder, i Borås regnar det, i Norrland är det mörker halva året och fy fan vad det blåser vid Vinga. Till råga på allt blev Göta kanal för liten, Karlsborgs fästning för stor, Saab är nerlagt, Strindberg var galen och vad skulle den där Andrée upp i den där ballongen för?

Egentligen borde midsommarafton vara nationaldag istället men då dansar vi runt en blomsterprydd jättefallos, sjunger sånger om grodor, äter rå fisk och super skallen av oss. Sånt är ju bara löjligt, du ser ju själv.

Men vi är en moralisk stormakt. :)

Ungefär så. Och Gud nåde den som tycker annorlunda, då har man skitit i det blå skåpet.

(Om jag raljerar eller inte får var och en bedöma... Nu ska jag äta tårta och tänka på 6 juni 1523 då Sverige blev en självständig nation under kung Gösta och 6 juni 1809 då vi fick den första demokratiska regeringsformen, som för övrigt var den näst äldsta i bruk i världen när den nya kom 1974. Men först, kolla in flaggan! Som för övrigt är en av världens äldsta...)
Senast redigerad av Erik Liljegren den 06 jun 2012, 15:28, redigerad totalt 1 gånger.
Erik Liljegren

Inlägg av Erik Liljegren »

Om du är engelsman i grunden så är denna boken obligatorisk: books.google.se/books/about/The_Xenophobe_s_Guide_to_the_Swedes.html?id=6-d8yrQ0nygC&redir_esc=y

Och GRATTIS på Sverige-dagen, både till dig och Sverige, det bästa landet på Jorden!
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

:) :D :) :D

tackar, tackar
"Svenne-Kongo"

Hobby-Importen
Namn: Jens Lindell

Inlägg av Hobby-Importen »

En nationalism hänger ihop med sökande efter trygghet, och i Sverige så är
alla så pass trygga så att man inte behöver söka detta. Faktum är att innan
inträdet i EU, så var behovet av nationaldag som helgdag obehövligt.

Svenskens identitet är lite av att vi ska vara så internationella som möjligt,
det är så märkligt att vår kollektiva identitet är just detta, så på så sätt så
har vi ett sammanhållande lim. 200 års fred har dessutom gett oss distans
till tiden som vi ansåg att massgravar var ett tecken på ära.

Lite ironiskt så kan man säga att vår ödmjukhet är de egenskap vi är mest
stolta över! Ö h t så känns det lite krystat att vi firar att vi fick en kung
som var smått galen, hämndgirig, härsklysten och genuint girig!

Så på något sätt, så är det ganska sunt att vi inte överdriver nationens
betydelse för mycket, det är traditioner och seder som skapar en kultur,
och den sitter på djupet! Kalles kaviar, köttbullar, knäckebröd, O P
Andersson och dans runt midsommarstången är poppis när väl svensken
försvinner utomlands!

Jens
Daedalus Models
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Hobby-Importen skrev: Lite ironiskt så kan man säga att vår ödmjukhet är de egenskap vi är mest
stolta över! Ö h t så känns det lite krystat att vi firar att vi fick en kung
som var smått galen, hämndgirig, härsklysten och genuint girig!
Och ändå var det en av de bättre kungarna om man skall se till hans samtid.

Nu är jag inte så förtjust i Nationaldagen men det har inget att göra med hur den firas eller min trygghet och stolthet i att vara svensk. Nej, det är mera för att det är en konstruerad Nationaldag. Man tyckte för några år sen att vi behövde en och skapade därför en. Min fasta övertygelse är att sådana dagar skapas naturligt och har man ingen får man helt enkelt vänta tills en sådan händelse sker.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Lennart

Inlägg av Lennart »

Ha ha,jag mailade Ring P1 .Det hade ju frågan varför skall vi fira nationaldagen??Jag skrev vi kan fira Flygvapnets insats i Libyen,det är ju nåt att fira.
Svaret uteblev tyvärr :lol: (Tänk då det stackars Fransosena,som är så nationalistiska,det äter Grodor istället för rå fisk, Erik )Lennart
Plasticbattle

Inlägg av Plasticbattle »

Det är för att vi inte har något att vara stolta över i Sverige
There doesn´t have to be anything in particular that one is proud of ..... being Swedish should be enough, in my opinion. :geek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Många intressanta synpunkter.. :-)

Min poäng var nog mest att vår kära radio och TV personligheter skall på något vis alltid "lägga sig på tvären", och det känns mest att det skall vara så bara för att det är "hipp att vara motig".

Jag menar, visst har vi landsstolthet i Sverige (ja, även inom pressen). Behöver bara iakkta sport-evenemang för att se att den finns. Tom när en idrottare från ett annat land gör bra ifrån sig, så hittar pressen alla möjliga (eller omöjliga) vinklar för att knyta den framgångsrike till Sverige på nå't vis. men när man har en speciell dag för att fira sitt land, så skall man plöstligt "förlora" sin landsstolthet just den dagen. Kanske ett fall av "ni skall inte bestämma över mig vilken dag jag skall fira mitt land, det bestämmer jag själv" - vem vet?

Att fira sitt land behöver absolut inte vara att fira Kungafamiljen. Varför inte fira landet i sig, eller att man är svensk (tja, inte jag då'rå men ändå :-) )... eller varför inte fira svenska modellbyggare?

Snart är det fotbolls EM.. Heja Team Zlat... jag menar Team Sweden.. :-) Eller skall man heja på ett annat lag bara för att vara "hipp"? ;-)

Som en god vän från Skottland sade till mig en gång när jag frågade vilket fotbollslag han hejade på:

"I support two football teams: Scotland, and everyone who plays against England" haha ;-)

Sedan kan man ju ifrågasätta om jag verkligen firade igår när jag satt och byggde, men jag byggde ju svenskt. :D
Senast redigerad av SvenYoung den 07 jun 2012, 08:24, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

Trollis

Inlägg av Trollis »

Sverige kanske inte har nåt värt att fira men varför då inte fira en av dom viktigaste dagarna under 1900 talet världens största invasion D-DAY.
Ok Sverige hade inget att göra med det men det är väl värt att fira första dagen i Europas befrielse. ;)

MvH Anders "Trollis" Bernhardsson
"Time to find out who you really are.. what are your hobbies and interests?"
Skriv svar