Hur blev det så??

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Hur blev det så??

Inlägg av Plasticbattle »

Can´t say Ive ever been "mobbad" at school and love football. Played football when I was younger and watch several matches every weekend still. But modelling is a interest that I speak about openly and dont really care what others think. In my experience, those that have no interest in modelling but have been home and seen my models have had only positive comments. Most want to flick through magazines at work out of pure curiosity and thought the models fascinating. Have to agree with Janne´s comment; "Min erfarenhet är att de som reagerar negativt är ytliga människor som har få eller endast fördummande intressen själva".
My apartment was broke into a few years ago, and when the 2 policemen finished their investigation, one wanted to look at the models (thankfully only a few bits of jewellry was taken and none of the real treasures ... my opinion/not the wife´s) One of them said he built a few models every year to relax and has done so all his life. He had never heard of IPMS, been to a show or read a related magazine other than AOH. He was about 2m tall and 50 yo. Can´t imagine him being bullied for his interests either ;-) :geek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Lennart

Re: Hur blev det så??

Inlägg av Lennart »

Jag har aldrig personligen haft problem med min hobby.Eller vad andras åsikter kring den är eller inte.Vad andra tycker om mig, rör mig inte,för det kan jag ändå inte göra mycket åt.Inte heller tror jag att det är typiskt "kvinnligt att ha negativa åsikter om modellbygge.För åsikter har alla,på gott och ont.Och det är bara befriande att får tycka och tänka fritt,än så länge i alla fall! Vad som jag reagerar på är att just den negativa sidan,verkar vara så etablerad. Hur uppstod den om just modellbygge/Lennart
TomahawK
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:51

Re: Hur blev det så??

Inlägg av TomahawK »

Låt folk snacka, det finns dom som aldrig kommer att förstå och måste ha nåt att haka upp sig på.

Har vart med om några negativa as, så jag brukar hala fram ett stort bygge eller berätta...
Här har vi en model på 2000 delar, att sätta ihop dom tar kanske 2-4 månader och mååånga byggtimmar, det e ju inte bara att sätta ihop dom, man måste kunna läsa en ritning och förstå hur delarna passar ihop också, alla har lixom inte hjärna till det..
Det e ju bara o kolla på folks ikea möbler ;)
Sen ska det ju målas och det e lixom inte bara att pensla hejvilt, ska man va realistiskt så behövs det eftertanke och fantasi, inte alla kan va picasso..
Så det e kanske lika bra att ni inte förstår och håller er till ert knypplande eller vad det nu kan va för ointelligent sysselsättning ;)

Jag brukar som sagt inte berätta till alla, jag gör en simpel bedömning om personen innehar intelligens att förstå eller om det kan tänkas bli pajkastning..
Håller på och dejtar nu och måste säga att jag är överraskad av positiva kommentarer och intresse.
Dom vill se hur den såg ut i lådan kontra färdig och omålad kontra målad.
Senast redigerad av TomahawK den 05 jun 2012, 18:35, redigerad totalt 1 gånger.
TomahawK
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:51

Re: Hur blev det så??

Inlägg av TomahawK »

Just ja, "Hur blev det så" var frågan...

I en del filmer finns det ju en del kufar och dessa pysslar oftast med frimärken, mynt, fågelskådning, knyppleri, virkning och modelbygge.
Såklart finns det ju då folk som tror att så är det i verkligheten också, att vi modelbyggare är kufar.

Dock tror jag att många av dem som säger nåt negativt aldrig har sett fönstret på Wentzels eller nån model i verkligheten.
Tror många av dom negativa skulle tappa hakan om dom visste vad vi lägger ner i mån av tid och möda och hur fantastiskt resultat blir.
Jens Tornblad
Inlägg: 114
Blev medlem: 01 feb 2012, 22:51
Namn: Jens Tornblad

Re: Hur blev det så??

Inlägg av Jens Tornblad »

Jag tror att det i mångt och mycket handlar om en oförmåga att se det värde en medmänniska ser i något man gör för sin egen skull. En av mina andra hobbies är bilar och då handlar det både om veteraner och rent nybygge. Jag håller på med en scratchbyggd sportbil där budgeten ligger på ca 150k. Delar av släkten har uttryckt "Varför, varför, lägga ner en sån ansträngning när du för samma pengar kan köpa en modern driftsäker bruksbil som hela familjen kan åka i?" Man har då inte förstått att det är individens vilja att se hur långt det går att flytta sina egna gränser inom ett ämne som spelar in. Detsamma gäller i modellbygge för mej då jag som barn var mest intresserad av kvantitet men i sena tonåren började styra över mot kvaliteten istället.

För att inte glömma bort mej i min frustration över delar av omgivningen så försöker jag ha ett öppet sinnelag gentemot andra hobbyidkare även om även jag ibland kan ha svårt för vad en del håller på med. (Nej, jag tänker inte ge er några exempel...)
En obyggd modell är också en modell...
Hokey
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:25

Re: Hur blev det så??

Inlägg av Hokey »

I min mer vana miljö, modellrallarnas, poppar liknande diskussioner upp allt som oftast. Där finns ett 'Stig-Helmer-stigma' som ibland känns svårt att bära och omöjligt att tvätta bort. MEN, i 99% av fallen existerar detta endast inom den egna kretsen. Vi fullkomligt älskar att ömka oss själva och rulla oss i all den smälek vi inbillar oss att andra känner för oss. Helt i onödan!

För utomstående bär oftast på en, om än motvillig, beundran/avund. Antingen inför själva alstren men oftare för det faktum att det numer är ovanligt att ha en hobby, eller ett djupt intresse för någonting, och de faktiskt önskar att de också hade ett.

Face it, alla som har ett djupt intresse riskerar i viss mån att få nörd- eller kuf-stämpel. Sen spelar det faktiskt ingen roll vad det är. De flesta av oss är trots detta ganska väl fungerande sociala varelser och den som lär känna oss som sådana kommer också inse att vårt intresse faktiskt är värt beundran mer än något annat. I motsvarande grad är det nog önskvärt att vi som gillar modellbygge i vilken form det nu må vara också har respekt för alla andra ÄNNU nördigare intressen...

/H
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: Hur blev det så??

Inlägg av Erik Liljegren »

Nu rör detta Meccano men som modellbyggare har man ju ofta en rejäl stash med obyggt. Jag har det. Men visst är detta lite på samma tema?
http://www.dn.se/ekonomi/anmalde-modellbygge-i-lagenhet
http://www.folkbladet.se/nyheter/defaul ... id=6048273

Erik L
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Hur blev det så??

Inlägg av Sten Ekedahl »

Lite sent inhopp i tråden. Jag ser två starkt bidragande orsaker till att en del ser negativt på vår hobby:
1. Under många år var de huvudsakliga inköpsställena för byggsatser leksaksaffärer = plastbyggsatser är leksaker för barn. ("Riktigt modellbygge" görs med balsaträ och Japanpapper!)
2. Kampanjen mot "krigsleksaker" (hänger därmed delvis ihop med 1.) stämplade alla modeller med militär förebild som moraliskt förkastliga. Vendettan dog ut för flera år sedan, men uppfattningen fick fäste hos många och värderingarna lever till viss del kvar.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Skriv svar