På'n igen...SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller
Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller
Nu är väl iofs din ambition att bygga ganska original, men hur mycket plats är det i motorrummet? Med hjälp av skohorn och vaselin (egentligen är väl det enklaste att flytta kylarpaketet) kan man ju få ner en v6:a i 96:orna. Skulle detta överhuvudtaget kunna gå på SAAB Sonett?
Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller
Visst har man fått ner V6:or i 96'orna men allt jag läst om det är att man får ingen väghållning. Motorn sitter ju framför framaxeln så det blir för mycket vikt fram. Sonetten är ju ännu lättare så risken är väl att bakhjulen inte når ner till marken 

-
- Inlägg: 439
- Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
- Namn: Johan Erlandsson
Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller
Varför två burkar till när man kan överladda;-)
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=114851
Det kan kanske bli lite varmt, men något får man väl offra för konsten!
Johan i Hok
Saab-nörd
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=114851
Det kan kanske bli lite varmt, men något får man väl offra för konsten!
Johan i Hok
Saab-nörd
Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller
System-check. Motorn som senare ska i SAAB 95an provas i Sonetten först.
Då kan vi samtidigt testa en del system i Sonetten, t.ex. det nya elsystemet.
http://baecklund.eu/sonett/images/firststart.mp4
Första provstarten av motorn gick bra. Dom delar av elsystemet som kunde testas funkade ganska bra. En kabel på torkarspaken fick flyttas för att parkeringsfunktionen av torkararmarna skulle fungera. Däremot får jag nog plocka isär ett av instrumenten som glappar, troligen p.g.a. oxid. Att motorn måste lyftas ut och flyttas till den andra bilen gör inte så mycket. Det verkar som armen till kopplingen är böjd så motorn måste ur i alla fall. Trots det kändes det bra när den startade så snällt.
Då kan vi samtidigt testa en del system i Sonetten, t.ex. det nya elsystemet.
http://baecklund.eu/sonett/images/firststart.mp4
Första provstarten av motorn gick bra. Dom delar av elsystemet som kunde testas funkade ganska bra. En kabel på torkarspaken fick flyttas för att parkeringsfunktionen av torkararmarna skulle fungera. Däremot får jag nog plocka isär ett av instrumenten som glappar, troligen p.g.a. oxid. Att motorn måste lyftas ut och flyttas till den andra bilen gör inte så mycket. Det verkar som armen till kopplingen är böjd så motorn måste ur i alla fall. Trots det kändes det bra när den startade så snällt.
Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Då var motorn urplockad igen

och vi kunde ta en titt på armen till kopplingen. Den ligger nästan under hålet

jämfört med reservlådan jag plockade fram.

Den övre armen verkar ha fått riktigt med stryk. Vad har den stackars bilen varit med om?

Efter att ha parkerat Sonetten på tvären så långt in i garaget som möjligt var det dags att vinscha in den motorlösa 95'an.

Vi fick sänka ner motorn på plats med garagedörrarna öppna sedan kunde vi flytta undan motorlyften.

Sedan kunde vi rulla fram 95'an så långt som möjligt

och kunde få igen dörrarna med lite marginal. Det kommer vara varmare att montera slangar och kablar nu.
Modellbygget ligger på sparlåga av någon anledning.
Senast redigerad av Björn B den 18 apr 2018, 17:07, redigerad totalt 2 gång.
-
- Inlägg: 439
- Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
- Namn: Johan Erlandsson
Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller
Trevligt garage du har, dessutom med bilar av rätta märket! Jättekul att följa dina framsteg!
Johan i Hok
Johan i Hok
Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller
Det går mycket smidigare om man tar bort fronten...
Inte många skruvar och blodtrycket håller sig på rätt sida säkerhetsventilen;)
Z
Inte många skruvar och blodtrycket håller sig på rätt sida säkerhetsventilen;)
Z
Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller
Det var inga problem med att få varken i eller ur motorn. Det är värre på Sonetten. Där är det trångt och balkarna i fronten går inte att ta bort.
Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller
Det går ju inte alltid som man tänkt. Motorblocket vi tänkte använda till att bygga en motor till Sonetten visar sig vara överdimensionerad så 1700-kolvarna är för små. Det blir till att använda Sonettens originalmotorblock trots allt.
Nåja. Inte har det varit mycket tid för modellbygge på slutet men jag har ändå fått arbeta med plast.

Kåpan över rattstången var sönderdragen som är ganska vanligt så överdelen gick inte att skruva fast. Det gör inte så mycket eftersom jag bytte ut blinkersspaken till en nyare och den får inte plats under kåpan som är konisk.

Jag kommer att anpassa en rak modell från en SAAB 99 istället men den gamla kommer till användning ändå. Jag limmade ihop över och underdel och kapade lite. Funkade bra att limma med etylacetat så det kändes som modellbygge.

Varför då detta. Jo då kan jag montera den under instrumentbrädan.

Jag har köpt en gammal klocka och hade tänkt montera den bredvid radion men jag fick "dåliga vibbar" innan jag borrade hålet och gjorde en attrapp för att kolla och det visade sig att klockan inte skulle få plats. Eftersom jag gillar klockan ville jag ha den i bilen så en ny lösning behövdes.
Nåja. Inte har det varit mycket tid för modellbygge på slutet men jag har ändå fått arbeta med plast.

Kåpan över rattstången var sönderdragen som är ganska vanligt så överdelen gick inte att skruva fast. Det gör inte så mycket eftersom jag bytte ut blinkersspaken till en nyare och den får inte plats under kåpan som är konisk.

Jag kommer att anpassa en rak modell från en SAAB 99 istället men den gamla kommer till användning ändå. Jag limmade ihop över och underdel och kapade lite. Funkade bra att limma med etylacetat så det kändes som modellbygge.

Varför då detta. Jo då kan jag montera den under instrumentbrädan.

Jag har köpt en gammal klocka och hade tänkt montera den bredvid radion men jag fick "dåliga vibbar" innan jag borrade hålet och gjorde en attrapp för att kolla och det visade sig att klockan inte skulle få plats. Eftersom jag gillar klockan ville jag ha den i bilen så en ny lösning behövdes.
Senast redigerad av Björn B den 18 apr 2018, 17:06, redigerad totalt 2 gång.
Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller
Så händer det nåt med vraket?

En ny motor byggs

och till slut kom dom renoverade topparna så motorn kunde slutföras.

Den startade på första försöket och vi har kunnat provköra den

Så är det dags för plastbygge. Slipar bort all färg och spackel. Den har lackats om två gånger och även reparerats.
Jag vill ner till glasfibern för att se hur skadorna är och kunna reparera.
I morse fick jag en dipp i motivationen. Jag visste att vänstersidan skulle vara dålig och kände att jag fått nog av det här. Bara att bita ihop och sätta igång.

Mycket riktigt. Under 5 mm Plastic Padding döljer sig eländet. Hela bakstammen verkar någon gång ha bytts ut eller i alla fall varit bortkapad.

Med allt spackel borta försvann även misströstan. Nu vet jag vad jag har att göra. Plastbygge!

En ny motor byggs

och till slut kom dom renoverade topparna så motorn kunde slutföras.

Den startade på första försöket och vi har kunnat provköra den


Så är det dags för plastbygge. Slipar bort all färg och spackel. Den har lackats om två gånger och även reparerats.

Jag vill ner till glasfibern för att se hur skadorna är och kunna reparera.
I morse fick jag en dipp i motivationen. Jag visste att vänstersidan skulle vara dålig och kände att jag fått nog av det här. Bara att bita ihop och sätta igång.

Mycket riktigt. Under 5 mm Plastic Padding döljer sig eländet. Hela bakstammen verkar någon gång ha bytts ut eller i alla fall varit bortkapad.

Med allt spackel borta försvann även misströstan. Nu vet jag vad jag har att göra. Plastbygge!
Senast redigerad av Björn B den 18 apr 2018, 17:09, redigerad totalt 1 gånger.