Sommarens boktips
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Re: Sommarens boktips
Snubblade över den för fem år sen i bokhandeln och köpte den handlöst men har inte kommit mig för att läsa den förrän nu i sommar! Klart läsvärd. BBC har dessutom gjort ett specialprogram om händelserna i boken men jag missade det då det gick på Svensk TV för några år sedan.
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
What is the color when black is burned? - Neil Young
-
Min lilla rekommendation är 'Grunts!' av Mary Gentle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Grunts!
Bokens hjältar är orcher
så det handlar om den klassiska kampen mellan det Goda och det Onda fast från orchernas synvinkel.
Orcherna är inte snälla, i bollspelet orc-ball (tänk amerikansk football men helt utan regler) är bollen ett färskt orc-huvud.
http://www.goodreads.com/book/show/10585212-grunts
/ Robin
http://en.wikipedia.org/wiki/Grunts!
Bokens hjältar är orcher

Orcherna är inte snälla, i bollspelet orc-ball (tänk amerikansk football men helt utan regler) är bollen ett färskt orc-huvud.
http://www.goodreads.com/book/show/10585212-grunts
/ Robin
-
- Namn: Lars Befring
Robin... Grunts är riktigt riktigt rolig! Jag hade t.ex ingen aning om vilket själsligt djup Orcer var kapabla till.
på skruvade-historier-listan kan vi ju lägga till Anonymus Rex, om vad som egentligen hände med dinosaurierna.
=)
på skruvade-historier-listan kan vi ju lägga till Anonymus Rex, om vad som egentligen hände med dinosaurierna.
=)
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Jag skrämmer upp den här, det är ju trots allt sommar igen!
Får jag rekommendera "Väster om friheten" av Thomas Engström? John le Carré with a twist. Bland det mer underhållande jag läst på rätt länge. Finns att låna elektroniskt från ditt bibliotek!
Hälsningar Magnus
Får jag rekommendera "Väster om friheten" av Thomas Engström? John le Carré with a twist. Bland det mer underhållande jag läst på rätt länge. Finns att låna elektroniskt från ditt bibliotek!
Hälsningar Magnus
Jag har mina funderingar på att låta The Sleepwalkers bli sommarläsning, aktuell som den nu är. Är det någon som läst den och kan ge ett omdöme?
/G
-
- Namn: Kalle Nordlund
Har just läst ut Ensam i Berlin av Hans Fallada. Kan utan tvekan säga att det är det bästa jag någonsin läst om den ensamma människans uppror mot nazismen. Fallada skrev boken på begäran av kulturministern i den sovjetiska delen av Berlin 1946.
Huvudpersonerna baseras på de verkliga människorna Otto och Elise Hampel vilka avrättades 1943 i Plötzensee eftersom de under början av 40-talet skrev lappar och brevkort vilka uppmanade till motstånd mot Hitler. I boken får man en god insikt i ett krigstida Berlin och med vilken brutal järnhand medborgarna styrdes. Grymheterna och förföljelserna mot vanligt folk med annan åsikt som begicks av Gestapo och SD beskrivs på ett synnerligen obehagligt men samtidigt fängslande sätt.
Det är svårt att beskriva denna bok på ett sätt som gör den rättvisa. Språket är fantastiskt, karaktärerna är mycket fint beskrivna, miljöerna är otroligt väldetaljerade, oberoende om det handlar om vackra gatustråk i Berlin eller en fuktdrypande cell i källaren vid Prinz Albrecht strasse 8.
Boken har ganska nyligen översatts till svenska och finns i pocketformat. Jag ger den 5/5 limburkar i betyg
Vill man läsa något mer lättsamt men ändå riktigt spännande kan jag rekommendera Lekplatsen av Tomas Sanders.
Boken har efter många spekulationer visat sig vara fiktiv men i mina ögon gör det ingenting då den bjuder på många nervpirrande stunder.
Den handlar om en grupp soldater ur Bundeswehr som specialutbildas i USA i två år för att sedan ingå i de nystartade förbandet Elitkommando Ost. Deras uppgift är att utföra uppdrag bakom järnridån, i detta fall Östtyskland och Östberlin.
En riktigt spännande och lättsam läsning.
Trevlig sommar!
Huvudpersonerna baseras på de verkliga människorna Otto och Elise Hampel vilka avrättades 1943 i Plötzensee eftersom de under början av 40-talet skrev lappar och brevkort vilka uppmanade till motstånd mot Hitler. I boken får man en god insikt i ett krigstida Berlin och med vilken brutal järnhand medborgarna styrdes. Grymheterna och förföljelserna mot vanligt folk med annan åsikt som begicks av Gestapo och SD beskrivs på ett synnerligen obehagligt men samtidigt fängslande sätt.
Det är svårt att beskriva denna bok på ett sätt som gör den rättvisa. Språket är fantastiskt, karaktärerna är mycket fint beskrivna, miljöerna är otroligt väldetaljerade, oberoende om det handlar om vackra gatustråk i Berlin eller en fuktdrypande cell i källaren vid Prinz Albrecht strasse 8.
Boken har ganska nyligen översatts till svenska och finns i pocketformat. Jag ger den 5/5 limburkar i betyg

Vill man läsa något mer lättsamt men ändå riktigt spännande kan jag rekommendera Lekplatsen av Tomas Sanders.
Boken har efter många spekulationer visat sig vara fiktiv men i mina ögon gör det ingenting då den bjuder på många nervpirrande stunder.
Den handlar om en grupp soldater ur Bundeswehr som specialutbildas i USA i två år för att sedan ingå i de nystartade förbandet Elitkommando Ost. Deras uppgift är att utföra uppdrag bakom järnridån, i detta fall Östtyskland och Östberlin.
En riktigt spännande och lättsam läsning.
Trevlig sommar!
Ytterligare en baktanke med att återuppväcka denna är att jag går tillbaka till den när det råder litterär torka så fortsätt gärna posta!
Mahatma : Sleepwalkers har jag sett omnämnd flera gånger i olika sammanhang men inte läst själv. Jag utnämner dig till försökskanin (franska : lapin d'essaye...) och räknar med en fullödig recension här inom kort
!
De här plockade jag upp i Montpellier häromdagen :

Hälsningar Magnus
Mahatma : Sleepwalkers har jag sett omnämnd flera gånger i olika sammanhang men inte läst själv. Jag utnämner dig till försökskanin (franska : lapin d'essaye...) och räknar med en fullödig recension här inom kort

De här plockade jag upp i Montpellier häromdagen :

Hälsningar Magnus
Två bra boktips som jag läst nyligen.
En man som heter Ove och Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.
Båda är lika absurda fast på olika vis, man kan bara älska Ove och Allan. Två personer som liksom kör sitt eget race i respektive bok och inte riktigt passar in i den grå vardagen.
/Niclas
En man som heter Ove och Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.
Båda är lika absurda fast på olika vis, man kan bara älska Ove och Allan. Två personer som liksom kör sitt eget race i respektive bok och inte riktigt passar in i den grå vardagen.
/Niclas
-
- Kontakt:
En helt okej bok som lästes på en helt okej plats. Lämplig sådan också med tanke på innehållet. Malta hade även ett mycket trevligt flygmuseum, återkommer med lite bilder därifrån. Ett litet land som rekommenderas varmt (i dubbel bemärkelse), en fantastisk blandning av sol och bad och massor av historia.

Ser härligt ut Björn!
Hälsningar Magnus
Hälsningar Magnus