Jag har funderat vidare lite på ursprungsfrågan från Ulf. Frågan är vad du syftar på när du skriver "hörn av jorden"? Är det bara Skandinavien? För är det inte möjligt att säga att i princip hela Västeuropa passar in på att vara fredligt, demokratiskt och relativt okorrumperat?! Definitionen av dessa tre nyckelbegrepp blir avgörande för hur stora delar av världen som vi kan inkludera, för även stora delar av Nordamerika, Oceanien och resten av Europa kan nog sägas passa in även på en ganska snäv definition. Vad blir kvar i sådana fall? Tjaa... mer eller mindre de delar av världen som vi européer koloniserade och kanske fortfarande dominerar. Det kanske är så att bristen på fredlighet, demokrati och tydlig samhällsstruktur och tillgången på utrymme för korruption i andra hörn av världen hänger ihop med vår (svårt att definiera vad vår är här, se nedan) önskan att kontrollera och utnyttja andra delar både historiskt och idag?!Ulf Lundberg skrev:..fredligt, demokratiskt och relativt okorrumperat hörn av jorden?
Jag har tänkt mycket på den frågan den senaste tiden, men varje gång jag kommer på ett bra argument kommer jag strax på ett lika bra motargument.
Vad tror ni?
Uffe
(Vår = väst, javisst, men också länder som Ryssland och Kina och Japan. Dvs. länder som på något sätt tjänar på en ojämn fördelning av världens resurser, på ett bevarande av den rådande världsordningen.)