Game-changers!

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Janne Nilsson

Re: Game-changers!

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag tror fruktan var den största faran med brännare. Att många var så rädda för vad den skulle kunna ställa till med. Var det inte dödstraff att vara oförsiktig med eld till sjöss ända tills dödsstraffet togs bort helt?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

Jag använde mig faktiskt av denna frågeställning när jag undervisade i militärhistoria på aspirantskolan på F 18. Jag begränsade tidsperioden från Napoleon fram till våra dagar. Förutom flera av de som redan nämnts skulle jag vilja lägga till följande:
  • - Räfflade pipor på både handeldvapen och artilleri; dramatisk ökning av skottvidd och precision
    - Bakladdare och enhetspatron
    - Ångmaskinen; leder till tågen och fartygsmaskineri
    - Maskindrivna fartyg av stål i st f segelfartyg av trä
    - Taggtråd (!)
    - Allmän värnplikt; infördes i Frankrike visserligen strax före Napoleon, men han kom att förfina systemet. Men att sätta vapen i händerna på "pöbeln" och utbilda den militärt, var skrämmande otänkbart för många av dåtidens övriga europeiska härskare!
    - Napoleon införde också systemet att indela armén i armékårer. Armékårerna var allsidigt sammansatta "miniarméer" som kunde operera självständigt, men vid behov sammanföras till "La Grand Armée" för maximal kraftsamling. Detta var ett helt nytt operativt tänkande.
    - Otto- och dieselmotorn
    - Elektricitet
    - Telekommunikationer; telegraf, telefon, radio och radar
    - Matematikmaskinen; dvs de första datorerna
Edit: Genant franskt grammatiskt fel rättat.
Senast redigerad av Sten Ekedahl den 26 mar 2013, 18:02, redigerad totalt 2 gång.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Någon som nämnt tramp-/fordonsminor? Maskingeväret?
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Sten Ekedahl skrev: men vid behov sammanföras till "Le Grand Armé" för maximal kraftsamling. Detta var ett helt nytt operativt tänkande.
[/list]
Hejsan Sten,
Den stora armén var faktiskt feminin, La Grande Armée om det ska vara korrekt franska eftersom armée är
ett feminint ord ;-)

http://sv.wikipedia.org/wiki/La_grande_arm%C3%A9e

tjo / Robin
FredrikAlmlöf
Namn: Fredrik Almlöf

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Sten Ekedahl skrev:Jag använde mig faktiskt av denna frågeställning när jag undervisade i militärhistoria på aspirantskolan på F 18. Jag begränsade tidsperioden från Napoleon fram till våra dagar. Förutom flera av de som redan nämnts skulle jag vilja lägga till följande:
  • - Räfflade pipor på både handeldvapen och artilleri; dramatisk ökning av skottvidd och precision
    - Bakladdare och enhetspatron
    - Ångmaskinen; leder till tågen och fartygsmaskineri
    - Maskindrivna fartyg av stål i st f segelfartyg av trä
    - Taggtråd (!)
    - Allmän värnplikt; infördes i Frankrike visserligen strax före Napoleon, men han kom att förfina systemet. Men att sätta vapen i händerna på "pöbeln" och utbilda den militärt, var skrämmande otänkbart för många av dåtidens övriga europeiska härskare!
    - Napoleon införde också systemet att indela armén i armékårer. Armékårerna var allsidigt sammansatta "miniarméer" som kunde operera självständigt, men vid behov sammanföras till "Le Grand Armé" för maximal kraftsamling. Detta var ett helt nytt operativt tänkande.
    - Otto- och dieselmotorn
    - Elektricitet
    - Telekommunikationer; telegraf, telefon, radio och radar
    - Matematikmaskinen; dvs de första datorerna

Vilken fantastisk lista och precis som många andra varit inne på tidigare så är det kanske inte alltid den vapenteknologiska utvecklingen som lett till verkliga förändringar inom krigföringen.

Apropå den allmänna värnplikten som Sten nämnde, skulle jag vilja lägga till att en förutsättning för den var den begynnande nationalismen. Möjligheten att sätta vapen i händerna på pöbeln hängde i stor grad ihop med att man såg folket som medborgare som satte nationen högre än någonting annat och för att detta skulle inträffa är vi tvungna att börja se människan som jämlik och med samma möjligheter, dvs. upplysningens grundidéer. Så det är ju ingen slump att värnpliktsarmén uppstår i Frankrike.

Mvh
Fredrik
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Tja, ska man få folk att kriga och riskera livet så gäller det att komma med en trovärdig orsak. Religion går ju för all del (bekämpa de onda hedningarna eller dylikt) men när moståndaren har samma religion och variant av religionen så gäller det att hitta någon annan bärande idé, t.ex. Nationen. Tanken att kriga, och dö, för att den nuvarande "rövarbaronen" ska få fortsätta att suga ut befolkningen istället för att det kommer en annan "rövarbaron" och suger ut befolkningen var troligen inte så lätt att entusiasmera lokalbefolkningen med. Om den "fientlige" "rövarbaronen" däremot kunde antas vara, eller utmålas som, elakare än den nuvarande så kanske det gick (propaganda !)
Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

Robin Nilsson skrev:
Sten Ekedahl skrev: men vid behov sammanföras till "Le Grand Armé" för maximal kraftsamling. Detta var ett helt nytt operativt tänkande.
[/list]
Hejsan Sten,
Den stora armén var faktiskt feminin, La Grande Armée om det ska vara korrekt franska eftersom armée är
ett feminint ord ;-)

http://sv.wikipedia.org/wiki/La_grande_arm%C3%A9e

tjo / Robin
Oops! :oops: Får skylla på att det är nästan 42 år sedan jag läste franska i skolan. Fast jag borde naturligtvis ha kollat i det franska lexikon som ligger alldeles bredvid mig här på bordet ... :roll:
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Lennart

Inlägg av Lennart »

Flygplanet och dess tekniska utveckling under relativt kort tid,har förändrat krigföringen mer radikalt än nåt annat tycker jag /Lennart
Skriv svar