Sommarens boktips
-
Re: Sommarens boktips
Ja, det är ju onekligen intressanta ämnen både i den boken och hans senaste. Analyser av Finlands roll och fascismen i Skandinavien finns det nästan inga av. I alla fall som ser det på ett neutralt sätt. Ofta slår det igenom åt antingen det ena eller det andra hållet.
Men kolla för all del upp diskussionerna på Skalman om både Arnstad och hans böcker. Det finns mycket sakligt i Flashbacktråden men även mycket annat som inte är värt så mycket ur ett akademiskt perspektiv.
Janne Nilsson
Men kolla för all del upp diskussionerna på Skalman om både Arnstad och hans böcker. Det finns mycket sakligt i Flashbacktråden men även mycket annat som inte är värt så mycket ur ett akademiskt perspektiv.
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Jag har läst den här i sommar:

Köpt på Amazon och levererad elektroniskt till Kindle-appen på min telefon.
Jag har läst många sådana här böcker, problemet med de flesta är att författarna har varit mycket bättre på att flyga än på att skriva. Med den här skulle jag drista mig till att säga att det är tvärt om! Man får följa med författaren till Vietnam som 23-årig F-105 pilot och fast 105:an är ensitsig så finns det plats för läsaren att åka med och uppleva flygningen från cockpit. Man kan hämta hem ett "smakprov" gratis via Kindle, efter några sidor så insåg jag att den här måste jag läsa!
Nu läser jag ytterligare en pilotbiografi av Yiftach Spector, efter det tänkte jag hugga in på Lars tips, Apocalypse Cow!
Hälsningar
Magnus

Köpt på Amazon och levererad elektroniskt till Kindle-appen på min telefon.
Jag har läst många sådana här böcker, problemet med de flesta är att författarna har varit mycket bättre på att flyga än på att skriva. Med den här skulle jag drista mig till att säga att det är tvärt om! Man får följa med författaren till Vietnam som 23-årig F-105 pilot och fast 105:an är ensitsig så finns det plats för läsaren att åka med och uppleva flygningen från cockpit. Man kan hämta hem ett "smakprov" gratis via Kindle, efter några sidor så insåg jag att den här måste jag läsa!
Nu läser jag ytterligare en pilotbiografi av Yiftach Spector, efter det tänkte jag hugga in på Lars tips, Apocalypse Cow!
Hälsningar
Magnus
-
- Namn: Lars Befring
Magnus, du kan få min =)
o den där F-105 boken... så dålig pilot verkade han ju inte vara...
kanske en aning frustrerad efter ett tag, men han verkade ju veta vad han höll på med
/L
o den där F-105 boken... så dålig pilot verkade han ju inte vara...
kanske en aning frustrerad efter ett tag, men han verkade ju veta vad han höll på med
/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Är det Loud and Clear? Gillar du den vill jag tipsa om Fire in the Sky av Amos Amir.magnusf skrev:Nu läser jag ytterligare en pilotbiografi av Yiftach Spector ...
Och för den som ännu inte läst den, en av de absolut bästa (i mitt tycke) pilotmemoarerna är First Light av Geoffrey Wellum. Finns på svenska som Jaktpilot I RAF.
/G
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Mahatma G skrev:Och för den som ännu inte läst den, en av de absolut bästa (i mitt tycke) pilotmemoarerna är First Light av Geoffrey Wellum. Finns på svenska som Jaktpilot I RAF.magnusf skrev:Nu läser jag ytterligare en pilotbiografi av Yiftach Spector ...
/G
Instämmer till fullo! Det är en mycket bra bok där författaren lyckas med konststycket att inte skönmåla sina egna insatser och skriver brutalt ärligt om sina upplevelser.
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
Lars! Nej, han var, och kanske framförallt blev, en väldigt bra pilot. Och återvände för ytterligare en tour över Vietnam i Phantom.
Göran och Urban! Visst är det "Loud and clear". Den är absolut intressant men det är egentligen inte så mycket flyg, jag gillar när man får åka med och det får man inte, trots att det borde finnas plats för en liten lönnfet skåning i baksitsen på Phantom nummer 10... Tog genast ner smakprovet på både Amos Amirs bok och Geoffrey Wellums (som jag vetat om i många år men inte blivit färdig att läsa) till Kindle för att ha som påminnelse!
Nu blev det inte som jag lovade Lars med läsningen, det blev den här istället efter att ha lyssnat på radio där Lotta Lundgren rekommenderade den:

Ja, jag gillar Harry Potter och Terry Pratchett och den här passar precis in i de mallarna! Och böcker är som mat, man kan inte köra samma kost hela tiden. En kompis som satt och läste en massa på krigsarkivet insåg att det blivit lite väl mycket när han stod i kafeterian och letade efter sina ransoneringskuponger
!
Hälsningar
Magnus
Göran och Urban! Visst är det "Loud and clear". Den är absolut intressant men det är egentligen inte så mycket flyg, jag gillar när man får åka med och det får man inte, trots att det borde finnas plats för en liten lönnfet skåning i baksitsen på Phantom nummer 10... Tog genast ner smakprovet på både Amos Amirs bok och Geoffrey Wellums (som jag vetat om i många år men inte blivit färdig att läsa) till Kindle för att ha som påminnelse!
Nu blev det inte som jag lovade Lars med läsningen, det blev den här istället efter att ha lyssnat på radio där Lotta Lundgren rekommenderade den:

Ja, jag gillar Harry Potter och Terry Pratchett och den här passar precis in i de mallarna! Och böcker är som mat, man kan inte köra samma kost hela tiden. En kompis som satt och läste en massa på krigsarkivet insåg att det blivit lite väl mycket när han stod i kafeterian och letade efter sina ransoneringskuponger

Hälsningar
Magnus
-
- Namn: Lars Befring
Apocalypse-Cow botskänkes
Eftersom Magnus redan har trillat ner i Zombie-ko-träsket så erbjuder jag Apocalypse-Cow till den som är intresserad, hyllan är nertyngd nog som det är
svara här eller PM:a
svara här eller PM:a
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Definitivt intresserad! Har precis läst ut Duel - James Landale (för övrigt en riktigt bra och intressant bok) och skulle behöva något helt galet som omväxling på altanen.
Modellbyggare gör det med modeller.
Urban! Det verkar som om alla modellbyggare snubblar runt kring samma litteraturhylla - just Duel läste jag en recension av häromdagen och noterade som intressant! 
Hälsningar
Magnus

Hälsningar
Magnus