Mahatma G skrev:Lennart skrev:...Men då handlar det om en annan disskussion...
Inte nödvändigtvis. Vetenskap och religion tenderar att vara kommunicerande kärl. När det ena går framåt går det andra bakåt och vice versa.
Vetenskap förutsätter öppenhet och utbyte, vilket främjar tolerans som i sin tur främjar fred.
/G
Det stämmer inte alltid,Irans motvilja mot insyn av sitt atomprogram visar precis på motsatsen av detta.Och det finns många fler exempel.Vapenindustrins vetenskapsmän och tekniker forskare,vill kappast ha öppenhet och utbyte i sina göranden.
Jag håller helt med Plasticbattle,korruption är inte Sverige förskonad från.Där är vi nog i förhållande till folkmängd lika goda kålsupare som andra.Och den har ju inget samband med vilken religion man har,där är det andra faktorer som spelar in.
Men min ståndpunkt är helt klar då det gäller religion,och på det sätt den används för att påverka individer.Det finns många exempel i Sverige idag,där religiösa ideer och förhållingsätt skapar onödiga konflikter.För varje religion har ju sin egen agenda för hur man bör och skall leva enligt gällande norm.När så opposition mot ena eller andra falangen visar sig,då kommer problemen eller konflikten.Det som jag tycker är mycket bekymmersamt med ett land som Sverige,som värnar om så många andra ,det är att vi har ca 35000 bostadlösa uteliggare.
Och att Svenska staten lägger ca 900 miljoner kr per år i form av bidrag och ersättningar till rennäringen.En näring där ca 0,1 % av Svenska folket äter renkött.Det måste vara Europas största skyddade vekstad,för att vissa skall lalla omkring i skogen och passa renar.Lägg det pengarna på bostäder och socialvård i stället/Lennart