Tråden om Öl och Cider.

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
denstore
Namn: Magnus Berggren

Re: Tråden om Öl och Cider.

Inlägg av denstore »

Tja, dricker så sällan öl nuförtiden att nästan vad som helst av lagertyp går bra.
Steinlager på fat är fina minnen.
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Igår blev det en gammal klassiker jag alltid återkommer till. Carlsberg Hof. På flaska dock. På tapp kan den ibland vara vattnig med en svag smördoft.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Janne Nilsson

Tjae, hemkommen från Cykladerna där jag hade chansen att prova det lokala ölet, Mythos.
http://img1.photographersdirect.com/img ... 669016.jpg

Kanske lite vattnigt men passade bra i värmen.

Amstel var också populärt men själv finner jag det inte så god.
Något engelsk pub eller liknande stod inte att finna. Det enda modellrelaterade var lite ruiner från antiken.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
TuveB

Inlägg av TuveB »

Dricker inga mängder öl, men oftast blir det Mariestad, kompletterat med Guiness. Seinlager har det druckits en del och Carlsberg Hof också. Drack ett amerikansk öl för ca 20 år sedan som var riktigt gott, och dyrt, Anchor Steam Beer.

När det gäller alkoholhaltiga drycker blir det ändå mest Bowmore Mariner 15 årig eller Drambui, Lagavullin 16 årig finns också i barskåpet.
Thord Wedman

Inlägg av Thord Wedman »

Ska nog belöna mig själv med en Innis & Gunn Scottish pale ale i kväll.
Janne Nilsson

Testa Kopparbergs Naked Apple som Micke rekomenderade tidigare i tråden. Riktigt god.

Man kan aldrig belöna sig till tillräckligt mycket med öl.

Janne Nilsson
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

öl.... cider....
menvafan....
Death in the Afternoon, de e riktig sommardricka det:

"Pour one jigger absinthe into a Champagne glass. Add iced Champagne until it attains the proper opalescent milkiness. Drink three to five of these slowly."

den som får i sig mer än tre skulle jag vilja träffa

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Bigsweed
Namn: Örjan Karlsson
Kontakt:

Inlägg av Bigsweed »

ztriker skrev:Jamen Lars, åker du ner till Budapest och inhandlar då? (tror jag iallafall om jag minns rätt) som är det enda stället i hela iallafall europa som riktig Absint fortfarande får säljas, på övriga ställen klassas det som narkotika :)

Kent-Eric
Tror inte att Absinthe är olagligt någonstans nu mer efter att Frankrike var sist med att ta bort en gammal lag som ingen har följt som förbjöd det...

Absinthe är en helt vanlig kryddad starksprit, primärt anis (liknande ouzo och pastis) som drickes på bit (sockerbit) finns att handla på närmaste systembolag, inte billigt då den oftast är väldigt stark :)

Absinthe har varit olagligt lite här och där i början på 1900-talet men att det skulle vara olagligt numer är mest en gammal och svår dödad myt.

/Örjan
Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

ztriker skrev:Jamen Lars, åker du ner till Budapest och inhandlar då? (tror jag iallafall om jag minns rätt) som är det enda stället i hela iallafall europa som riktig Absint fortfarande får säljas, på övriga ställen klassas det som narkotika :)

Kent-Eric
Varför åka utomlands för att köpa absint? Finns åtta olika absint att köpa på systemet: http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/? ... ry%2c&ny=1
Det är en myt att absint skulle vara förbjudet att sälja. I Sverige har det i alla fall aldrig varit förbjudet. Själv köpte jag en flaska i Prag för några år sedan. Där fanns hur många olika fabrikat som helst att välja mellan. Och brist på butiker som sålde det var det definitivt inte!
För utförlig historia om absint och dess historia, se http://www.absinthe.se/
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Janne Nilsson

Hrmrm....Topic-diciplin.

Janne Nilsson
Skriv svar