Book Description
Forget the cud. They want blood...an outrageously entertaining and original take on the 'zombie apocalypse' - joint winner of the first Terry Pratchett 'Anywhere But Here, Anywhen But Now' Prize...
Sommarens boktips
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Re: Sommarens boktips
Ser nu att jag kom ihåg rätt
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
What is the color when black is burned? - Neil Young
Jag lägger en liten illustration till Lars boktips om ingen misstycker...

-
- Namn: Lars Befring
jepp!Urban Gardini skrev:Visst är det vinnarbidraget i en bokskrivartävling i fjol där Sir Terry Pratchett var inblandad?Lars Befring skrev:senast lästa bok: Apocalypse Cow
muuuuuu
cows rule!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
-
Christoph Andersson: "OPERATION NORRSKEN - om STASI och Sverige under kalla kriget". (Har fortfarande ett kapitel kvar) Mycket läsvärd och samtidigt både tänkvärd och skrämmande.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Rule Britannia!
Har just läst Henrik Arnstads Skyldig till skuld. Om hur olika länder har förhållit sig till sin inblandning i andra världskrigets krigföring. En del nyheter för mig om Finland och Italien bla. Offerrollen och mytbildning får stort utrymme.
Stellan Schroeder Englund
Stellan skrev:Har just läst Henrik Arnstads Skyldig till skuld. Om hur olika länder har förhållit sig till sin inblandning i andra världskrigets krigföring. En del nyheter för mig om Finland och Italien bla. Offerrollen och mytbildning får stort utrymme.
Henrik Arnstad som ljög om sin akademiska examen....
https://www.flashback.org/t2022139
Verkar vara en stor vän av Stalin också........
Stefan
-
Oh, det är en milt sagt mycket omtvistad författare. Som än presenterar sig själv som historiker och när hans källor och slutsatser ifrågasätts så är han plötsligt istället "idejournalist". Om Arnstad påstår att att jorden är rund skulle jag börja tvivla på det också.Stellan skrev:Har just läst Henrik Arnstads Skyldig till skuld. Om hur olika länder har förhållit sig till sin inblandning i andra världskrigets krigföring. En del nyheter för mig om Finland och Italien bla. Offerrollen och mytbildning får stort utrymme.
Diskussioner finns inte bara på Flashback, tex på Skalman och andra historieforum.
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Jo, du har rätt Janne. Dock finns det intressanta vridningar i tankesättet vilket gör att man kanske just funderar på vad som sägs från alla källor, vad som presenteras och vad som inte presenteras, även från Arnstad. Om Hr Arnstad har rätt i faktiskt mening kan jag inte avgöra, då får man nog gå igenom alla källor som vanligt. Bryr mig inte om hans eventuella politiska hemvisst lika lite som hans sexuella läggning om det inte är så att det påverkar det hans skriver. Det som skulle kunna fattas i boken är just mer av öststaternas behandlande av sin historia.
-
Om du vill veta vad som sägs i källorna så är nog inte Arnstad rätt person att fråga. I de få fall han har konsulterat dem är hans slutsatser rent av märkliga.
Finnarna är väl ändå i mitt tycke de som har hanterat historieskrivningen bra av de som fanns på "förlorarnas" sida. Finland var aldrig en av axelmakterna och gjorde tidigt klart för tyskarna vilka deras mål var. Något som inte tummade på ens under de stora framgångarna. Speciellt med tanke på att de hamnade mitt emellan två onda regimer. Vi kan ju se hur det gick för Baltikum, Polen, Jugoslavien, Ungern mm.
All kritik avfärdar Arnstad som att det är finska nationalister eller fascister över huvud taget. När han dessutom är intellektuellt ohederlig som när han postade bilder av lägerfångar och påstod att det var från ett finskt koncentrationsläger när det i själva verket rördes sig om finska civila som sovjeterna hade internerat? Så vitt jag vet hävdar han det fortfarande?
Att jämföra finnars med ryssars historieskrivning är inte rättvist. Så stor är skillnaden även om där finns vissa frågor angående Finlands agerande så finns det inget som kan försvara Sovjets anfallskrig på Finland 1939.
Vi skall inte heller glömma att Sverige var stödde Finland som icke krigförande part.
Något som vore intressant vore om en riktig historiker tittade på inbördeskriget mellan Vita och Röda i Finland. Där finns det mycket att hämta i den här typen av frågor. Tyvärr faller ofta den Röda sidans brott i glömska och man kommer mest ihåg de läger som de Vita hade för rödgardisterna.
Janne Nilsson
Finnarna är väl ändå i mitt tycke de som har hanterat historieskrivningen bra av de som fanns på "förlorarnas" sida. Finland var aldrig en av axelmakterna och gjorde tidigt klart för tyskarna vilka deras mål var. Något som inte tummade på ens under de stora framgångarna. Speciellt med tanke på att de hamnade mitt emellan två onda regimer. Vi kan ju se hur det gick för Baltikum, Polen, Jugoslavien, Ungern mm.
All kritik avfärdar Arnstad som att det är finska nationalister eller fascister över huvud taget. När han dessutom är intellektuellt ohederlig som när han postade bilder av lägerfångar och påstod att det var från ett finskt koncentrationsläger när det i själva verket rördes sig om finska civila som sovjeterna hade internerat? Så vitt jag vet hävdar han det fortfarande?
Att jämföra finnars med ryssars historieskrivning är inte rättvist. Så stor är skillnaden även om där finns vissa frågor angående Finlands agerande så finns det inget som kan försvara Sovjets anfallskrig på Finland 1939.
Vi skall inte heller glömma att Sverige var stödde Finland som icke krigförande part.
Något som vore intressant vore om en riktig historiker tittade på inbördeskriget mellan Vita och Röda i Finland. Där finns det mycket att hämta i den här typen av frågor. Tyvärr faller ofta den Röda sidans brott i glömska och man kommer mest ihåg de läger som de Vita hade för rödgardisterna.
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Tråkigt om det är som du säger. Man ska vara påläst för att läsa saker uppenbarligen. Dock finns det saker i boken som påminner en som läsare att alltid vara kritisk till det mesta och det var nog det som fastnade mest. Kanske blir det då extra ironiskt om det är så att det som står i boken är ren osanning och att det är därför läge att vara kritisk även mot det?