Janne Nilsson skrev:När det gäller hästens bidrag så var de första hästarna inte så stora. Inte så att man kunde rida på dem men att de parvis kunde dra en vagn. De första stridsvagnarna. Jag tror att du skulle uppskatta Keegans, Krig och Kultur, där bla detta och Falangen tas upp och analyseras.Lurifax skrev:Jag ska kanske förtydliga mig här ... jag menar hästen som transport- ooch dragdjur. Inte hästen ur den Finduska betydelsenm dvs som proviat åt de stridande.Lurifax skrev:Hästen
Till hästen kommer sen sadeln och stibygeln. Vi barn från det 20e århundrande som har växt upp med explosionsmotorn glömmer lätt bort hur viktig hästen har varit och hur den har dominerat samhällsbilden de senaste 2500 åren.
Janne Nilsson
Hehe ... jag har läst Keegans Krig och kultur, det är lite därifrån jag hämtat information.
Och eftersom vi båda läst den, "Don't mention stigbygeln"

Falangens uppkomst blir nästan en marxistisk analys av produktionsförhållandena eftersom falangen bestod av bönder som inte kunde vara borta från åkrarna särskilt länge. Tiden för krig var knapp. Då utvecklade man en krigföring som koncentrerade sig till ett enda våldsamt slag. Den västerländska krigföringens uppkomst.