Game-changers!

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Lurifax

Re: Game-changers!

Inlägg av Lurifax »

Janne Nilsson skrev:
Lurifax skrev:
Lurifax skrev:Hästen
Jag ska kanske förtydliga mig här ... jag menar hästen som transport- ooch dragdjur. Inte hästen ur den Finduska betydelsenm dvs som proviat åt de stridande. :D
När det gäller hästens bidrag så var de första hästarna inte så stora. Inte så att man kunde rida på dem men att de parvis kunde dra en vagn. De första stridsvagnarna. Jag tror att du skulle uppskatta Keegans, Krig och Kultur, där bla detta och Falangen tas upp och analyseras.

Till hästen kommer sen sadeln och stibygeln. Vi barn från det 20e århundrande som har växt upp med explosionsmotorn glömmer lätt bort hur viktig hästen har varit och hur den har dominerat samhällsbilden de senaste 2500 åren.

Janne Nilsson

Hehe ... jag har läst Keegans Krig och kultur, det är lite därifrån jag hämtat information.
Och eftersom vi båda läst den, "Don't mention stigbygeln" :-)

Falangens uppkomst blir nästan en marxistisk analys av produktionsförhållandena eftersom falangen bestod av bönder som inte kunde vara borta från åkrarna särskilt länge. Tiden för krig var knapp. Då utvecklade man en krigföring som koncentrerade sig till ett enda våldsamt slag. Den västerländska krigföringens uppkomst.
holst

CU@C4
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Precis! Särskilt intressant är hur det utvecklas från de tidigare stam och klansamhällen, där konflikter kunde pågå i åratal och väldigt få dödades.

Det var mera revirmarkeringar.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

En alldeles uppenbar game-changer som missats i denna tråden:

La bombe atomique!

Särskilt tillsammans med uppfinningen "ballistisk robot".

Förstöra hela städer hade man kunnat redan innan, men det var kostsamma affärer som krävde 1000-tals flygplan under flera räder. Med en robot och en atombomb kunde man snabbt, enkelt och framför allt, relativt billigt utrota en hel stad.

Sen så skulle jag vilja säga att kriget (och behovet av organisation, räkenskaper mm) uppstod i samma ögonblick som människan fick för sig att bli bofasta och ÄGA saker och ting, som odlingsmark och husdjur. Då uppstod ju behovet av att kunna räkna sina tillgångar, organisera klanen inför skördetid, försvara sina ägodelar från andra som gärna ville ha dessa.
denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Erik_G skrev:En alldeles uppenbar game-changer som missats i denna tråden:

La bombe atomique!

Förstöra hela städer hade man kunnat redan innan, men det var kostsamma affärer som krävde 1000-tals flygplan under flera räder. Med en robot och en atombomb kunde man snabbt, enkelt och framför allt, relativt billigt utrota en hel stad.

Sen så skulle jag vilja säga att kriget (och behovet av organisation, räkenskaper mm) uppstod i samma ögonblick som människan fick för sig att bli bofasta och ÄGA saker och ting, som odlingsmark och husdjur. Då uppstod ju behovet av att kunna räkna sina tillgångar, organisera klanen inför skördetid, försvara sina ägodelar från andra som gärna ville ha dessa.
Jag skulle gissa på att konflikter fanns även tidigare. Även en kringstrykande flock ser sitt närområde som ett revir.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

ubåten då?
Stellan Schroeder Englund
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

denstore skrev:
Erik_G skrev:En alldeles uppenbar game-changer som missats i denna tråden:

La bombe atomique!

Jag skulle gissa på att konflikter fanns även tidigare. Även en kringstrykande flock ser sitt närområde som ett revir.
Konflikter fanns säker innan också. Men kriget uppkom förmodligen samtidigt som man blev bofast elller investerade tid i ett uppodlat område.
holst

CU@C4
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Stellan skrev:ubåten då?
Mmm, på sätt och vis. Fast jag undrar om inte torpeden var viktigare. Ubåten skrämde slag på flottorna till en början men med tiden lärde man sig att hantera dem. Och utan torpeden hade ubåtarna varit tandlösa.
holst

CU@C4
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Befring, hur tänker du med Monitor?

Som andra varit inne på så är det inte nödvändigtvis rent militära innovationer som alltid ger störst genomslagskraft för krigföringen, så mitt bidrag blir:

Järnvägen.

Innan länderna bands samman med räls så sågs ofta stora landområden som ett hinder för militära operationer. Det var långt lättare att förflytta trupp och materiel med hjälp av fartyg.
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Joakim Hultman skrev:Befring, hur tänker du med Monitor?

Som andra varit inne på så är det inte nödvändigtvis rent militära innovationer som alltid ger störst genomslagskraft för krigföringen, så mitt bidrag blir:

Järnvägen.

Innan länderna bands samman med räls så sågs ofta stora landområden som ett hinder för militära operationer. Det var långt lättare att förflytta trupp och materiel med hjälp av fartyg.

Järnvägen ligger precis i linje med hur jag resonerar i ämnet. Järnvägen var ju orsaken till 1VK, vilket osökt får mig att minnas ett citat av Barbara Tuchman (Guns of August):
"De intelligentaste tyska militärerna placerades i järnvägsdetaljen och slutade på dårhus".

När Wilhelm II kom instormande och ville överföra två divisioner från väst till öst under mobiliseringen skriver Moltke i sina memoarer att "något som brast inom mig". Moltke lär aldrig ha hämtat sig från chocken, visionen av hjälmar, gevär och surkålskonserver på väg åt ett hål, manskapet åt ett annat. Överbelastade broar, trafikkaos vid omlastningsstationer, sönderkörda växlar mm.

Efter kriget skrev dock chefen för den tyska järnvägsdetaljen en bok som hävdade att omgrupperingen skulle ha varit möjlig. Tuchman nämner dock inte om denna bok skrevs på dårhus ...
holst

CU@C4
Plasticbattle

Inlägg av Plasticbattle »

Propaganda and the use of it, could be included here as well? :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Skriv svar