Sanningen om SAAB 29 Tunnan eller "konspiration 29"...

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Andre B.
Inlägg: 3600
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Sanningen om SAAB 29 Tunnan eller "konspiration 29"...

Inlägg av Andre B. »

Emil kom med fler intressanta upgifter den 6 november 2012...

Under 1950-talet var behovet av flygbaser stort, men ekonomin var skral. Dessutom var ju flygbaser, och i synnerhet dess start-/landningsbanor, förhållandevis känsliga för angrepp. Därför testade man på J 29 något liknande det nedanstående. Projektet kallades J 29S

http://youtu.be/azGqtgjJZ6k

http://youtu.be/qEXO5eW69oA
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3600
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Sanningen om SAAB 29 Tunnan eller "konspiration 29"...

Inlägg av Andre B. »

Den 10 november 2012 visar Lars Befring upp en bild på en västtysk J 29 med en beväpning som inte är svensk. Något som tyder på att minst en tysk "Jachtgeschwader" (Richtofen?) utrustats med SAAB 29...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3600
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Sanningen om SAAB 29 Tunnan eller "konspiration 29"...

Inlägg av Andre B. »

Fram till den 1 februari var det rätt tunt med information om SAAB 29. Det kan nästan tyckas som en större mörläggningsoperation utförts av någon eller några hemliga myndigheter.

Hur om helst så fram till detta datum hade jag själv fått ihop en hel del information om J 29T. Mitt inlägg gav rätt omgående fler upplysningar...



Arbetet med att hitta underlag för mitt J 29T(rä) bygge har inte varit helt enkelt. Det verkar som att SAAB, Flygvapnet med flera har viljat dölja och glömma detta "fattigmansprojekt" i en tid som allt handlade om att flyga fortare, länge och högre. Att då komma med en flygmaskin, och en jetflygmaskin som delvis var byggd av trä ansågs nog vara lite skämmigt. Något som man inte vile tala högt om. Helst som tidigare nämnt glömma...

Prototypen till Saab 29 flög som bekant 1 september 1948. Den första J 29T flög tydligen någon gång i slutet av 1950. Anledningen till att man byggde denna variant som delvis bestod av trä och plywood var att man befarade en brist på aluminium som visat sig bli ett stratiskt material efter kriget. De första serieflygplanen började levereras 1951. Sammanlagt 224 stycken J 29A levererades mellan 1951 och 1953 men ett antal av dessa skall alltså ha varit J 29T.

Från 1954 och framåt byggdes alla jakt- och attackplan om och fick efterbrännkammare. Under denna tid hade det visat sig att aluminium inte skulle bli den bristvara som befarat. De J 29T som fortfarande fanns ute på F9 (som fått alla J 29T som tillverkats) skrotades i samband med arbetet att utrusta övriga flygplan med efterbrännkammare. Man befarade att J 29T inte skulle hålla för de högre farter som EBK:n skulle ge.

Av flygvapnets 661 Tunnor avskrevs 242 på grund av haverier där sammanlagt 99 piloter omkom. Den relativt höga olycksfrekvensen i början berodde på bristande kunskap om pilvingens egenskaper, i kombination med att det inte fanns någon tvåsitsig skolversion. Sannolikt kan de i delvis trä byggda J 29T bidragit till den olyckliga statistiken.

Enligt uppgift provflögs J 29T av Al "Teak" Woodstock från De Havilland som även provflugit "trämaskiner" som Mosquito och Vampire. De J 29T som tillverkades hamnade som nämnt på Säve, F9 i Göteborg. Inofficiellt blev den flottilj som fick alla J 29T kallad "Träflottiljen".

Flygplanet fick på F9 snabbt smeknamnet J 29T(rä) och det var inte ovanligt att maskinerna "döptes" till namn som 2tum4, Knaggen, Kvisten, T-gul och Monark. Något som dock inte var sanktionerat från högre ort. Att "Träflottiljen" var uppe i luften ibland framgick när radiodisciplinen brast och man kunde höra anrop till Gul Asp, Gul Furu och Gul Björk.

Ett rykte säger att Anders Björk skall ha varit malaj på F9 Säve under den tiden "Träflottiljen" flög. Men det är sannolikt ett illasinnat rykte som jag i vilket fall inte kunnat bekräfta.

Någon har nämnt att Per Cederqvist skulle ha flugit J 29T innan han började flyga Lansen men det har jag heller inte kunnat bekräfta.

Tyvärr har jag inte kunnat finna något skrivet om J 29T. Inte ens i boken om J 29 Tunnan nämner man något om J 29T. Man förmodar att man var lika effektiv och grundlig med att städa bort spåren av J 29T som när man gjorde sig av med alla SAAB 18 och Caproni vid ungefär samma tidpunkt. Kan hända kan man ha turen att hitta någon havererad J 29T på någon sjöbotten. Men om det kan bara framtiden förtälja...

Vänligast!
Andre B.

Ps.
Kan någon bidra med bekräftade underlag till historien o J 29T(rä) så tas alla informationer emot hjärtligt. Något som skulle vara intressant är vilka delar av flygplanet som bestod av trä och plywod. Kan tänk mig att vingarna och fenan var helt eller delvis täckta med plywood medan de delar som var i närheten av jetmotorn sannolikt inte bestod av trä. Det är svårt att se på de bilder som skulle kunna vara tagna på J 29T. De var ju i allmänhet målade i silver för att inte skilja sig mot övriga J 29:or. Har inte hittat någon bild än på någon J 29T under produktionen...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3600
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Sanningen om SAAB 29 Tunnan eller "konspiration 29"...

Inlägg av Andre B. »

Ja, det var en liten sammanställning av de ledtrådar som finns rörande "okända tunnor". Helt klart verkar det finnas sånt som inte skrivits rörande SAAB 29's historia.

Fortsättningen på den här "historien" går att läsa i originaltråden.

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... 722#p20722

Jag hoppas att nämnda personer inte tar illa upp för att jag nämnt deras inlägg rörande SAAB 29 och de intressanta och tydligen okända delar av detta flygplans historia. Jag vill även passa på att tacka dem för allt arbete de lagt ner som bidragit till att föra fram alla intressanta uppgifter om SAAB 29. Jag hoppas att de fortsätter med att skriva inlägg så att vi någon gång kanske kan skriva den fullständiga historien om SAAB 29 och dem som flög dem...

Vänligast!

Andre B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5677
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sanningen om SAAB 29 Tunnan eller "konspiration 29"...

Inlägg av Stellan »

Andre, jag tror att du bör kolla upp Area 29 lite, kan innehålla intressanta spår.

Säger inget mer.
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3600
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Sanningen om SAAB 29 Tunnan eller "konspiration 29"...

Inlägg av Andre B. »

Hej Stellan!

Area 29 säger du? Skall lägga det på minnet. Rädd att jag får lägga ner lite tid på min J 29T(rä) ett tag nu bara. Ifall den skall få en sportslig chans att få delta med alla andra tunnor... *ler*

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5677
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sanningen om SAAB 29 Tunnan eller "konspiration 29"...

Inlägg av Stellan »

Mmmm, Area 29 är ett ställe få, om någon, pratat om med livet i behåll. Sägs att E-byrån är inblandad i detta...
Stellan Schroeder Englund
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Sanningen om SAAB 29 Tunnan eller "konspiration 29"...

Inlägg av Daniel_A »

Intressant att en sån här tråd kommer upp. Då kanske det passar att ta upp en "affär" som inte många har hört talas om.

Sedan barnsben har jag hört rykten i min hemtrakt om att ett par J29F initialt målades upp i spektakulära färgscheman. Det ska varit under en julfest på Saab som en högre tjänsteman, lätt överförfriskad, ska ha kritiserat de förslag på ett målningsschema som skulle användas vid uppvisningar under sommaren därpå. "Mina små döttrar skulle kunna komma på bättre idéer än våra designers" ska han ha yttrat med julsnapsen i högsta hugg.
Morgonen efter vaknade han, med en påtaglig huvudvärk, av ett telefonsamtal från sin chef. Han uppmanades att lämna in ritningarna på den nya designen i slutet på veckan, annars fanns där ett jobb som pitotpolerare ledigt.
Efter den kanske mest omfattande muthärvan i företagets historia, övertalades de bägge döttrarna att måla i den målarbok som pappa hade tagit med hem från jobbet. Även om de hellre målade hästar än flygplan, fick den nervöse fadern till sist med sig några alster att utgå från.
Detta ska sedan ha resulterat i att två kärror målades upp och med lite hjälp av killarna på målningsverkstan blev resultatet riktigt bra.

Problem ska sedan ha uppstått när bägge piloterna som skulle genomföra uppvisningen vägrade att flyga i den ena kärran som var "uppenbart fjollig" enligt de båda. Den andra ska ha varit blå och ganska häftig, men det gjorde det bara ännu svårare för dem att komma överens. Det hela påstås ha utmynnat i ett våldsamt handgemäng, där den ene piloten ådrog sig skador som hindrade flygning i över en månad. Den andre fick mottaga en spark som enbart medgav enklare flygning och då med en modifierad dyna att sitta på. Hela historien ska ha slutat med att planen ställdes undan och avlutades senare.

Den ena individen ska ha varit 29441 som poserar tillsammans med en Lansen vid Linköpings södra avfart på E4. Det finns de som påstår att man vid fullmåne kunde se märkliga ränder utmed flygplanskroppen som etsats fast i metallen. Detta ska vara anledningen till att man sedan monterade en magentafärgad belysning för att undvika ett avslöjande. En affär som innehåller både mutor, resursslöseri, våld och ett mycket tveksamt genusresonemang, vill man från Saabs sida givetvis hålla dolt för allmänheten.

/Daniel
Andre B.
Inlägg: 3600
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Sanningen om SAAB 29 Tunnan eller "konspiration 29"...

Inlägg av Andre B. »

Trådarna verkar vara många. Tror vi börjat nysta upp mer än ett garnnystan när det handlar om SAAB 29...

Hörde något om att de österrikiska tunnorna egentligen var de italienska. Italienarna hade tydligen flugit soppatorsk under en navigationsövning av divisionsnivå under "inflyggningen" på tunnorna. Som tur var kunde de landa i närheten av Wien. De kunde ju lika gärna ha kommit ut över medelhavet. Men som bekant skyr ju även den italienska flottan havet och stannar hellre kvar i hamn. Så man får förmoda att det medverkade till att de i alla fall landade på "landbacken" om än i ett annat land.

Varken italienarna eller österikarna önskade någon stor diplomatisk affär av det hela så de italienska piloterna fick åka buss hem över alperna medan österikarna behöll flygplanen. Italienarna var naturligtvis snabba på att säga att de svenska flygplanen inte klarade klimatet när de blev tvungna att förklara hur en hel division med nya tunnor försvunnit. Undrar hur många italienska politiker som mutades under den här "affären" ?

Rykten säger vidare att piloten som höll i kartan under navigationsövningen sedermera fick jobb som testpilot på Fiat och flög G.91 som sedan såldes till både det italienska och västtyska flygvapnet. Man bara undrar...

/ Andre
Senast redigerad av Andre B. den 04 feb 2013, 18:19, redigerad totalt 2 gång.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3600
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Sanningen om SAAB 29 Tunnan eller "konspiration 29"...

Inlägg av Andre B. »

Mmm...

Har ju läst om hur SAAB 29 blev till av överingenjör Lars Brising några gånger. Allt går att läsa i "Från tanke till Tunna" på J 29 klubbens hemsida. Brising nämner hur den tekniska information (tyskt nattjaktplan?) som man fick från Tyskland påverkade designen och konstruktionen av SAAB 29.

Vidare kan man även ana varför det blev trä istället för dural i J 29T. Man kände på SAAB till den i USA utexperimenterade och förbättrade legeringen 75S. Men man var osäker på om man kunde få tillräckliga leveranser i tid av detta ämne. Antar att det var en stor orsak till J 29T. Som tidigare nämnt så var aluminium eller "dural" ett strategiskt viktigt material. Svenska Metallverken i Finspång räddade dock situationen med att få fram ett likvärdigt material. Dock inte i tid för att bygga alla SAAB 29 i metall. Det var viktigt att få ut SAAB 29 på förband vilket gjorde att ett antal J 29T färdigställdes och hann upp i luften innan produktionen ställdes om för att tillverka ett flygplan helt i metall.

Man visar även på nämnda sida intressanta bilder på en cockit som delvis är av trä. Man kan ana att några av bilderna kan vara tagna inuti just en J 29T även om man i bildtexterna skriver något annat...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar