Tråden om Öl och Cider.

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Thord Wedman

Re: Tråden om Öl och Cider.

Inlägg av Thord Wedman »

Kilkenny, liksom Guinness dricker man på burk hellre än flaska.
Det krävs också att man har rejäla stoutglas att hälla upp ölen i.
Rätt glas gör en stor skillnad oavsett vilken öltyp man dricker, från lager via ale till stout.

/Thord
Plasticbattle

Inlägg av Plasticbattle »

Kilkenny, liksom Guinness dricker man på burk hellre än flaska.
.... From the people that brought you Pripps! :roll: :lol:

Guiness in its three forms; draught, bottles and cans is almost like three different drinks. The quality is in the same decesnding order. :D
I do agree with choice of glass being very important ... and usually why breweries sponsor glasses to support their own beer types. I hate getting Guinness in anything else but a tulip glass.
An older glass with lots of sctratches in the bottom will keep the "head" (scum) better than a new glass. Guinness make Harp Lager (Mariastads/Norland guld-type), and again they have their own glass for this. New Harp glasses have some details etched into the glass bottom in a way that functions like an old glass (called nucleation).
:geek:
Senast redigerad av Plasticbattle den 17 jun 2012, 09:05, redigerad totalt 1 gånger.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Thord Wedman

Inlägg av Thord Wedman »

Njae.
Jag tycker du får en bättre och fylligare skumkrona från burkarna då dom har en kolsyrepatron och inte är kolsyrade som flaskorna.
Naturligtvis är det allra bäst på tapp men jag har ingen sån hemma tyvärr.
Micke A

Inlägg av Micke A »

Janne Nilsson skrev:Inte alls. Den vanliga Magners finns i butik på tex Regeringsgatan och Drottninggatan. Går alltid att beställa hem till den lokala butiken.

Skall testa Naked Apple.

Janne Nilsson
Tack för tipset! Ska kolla nån dag på hemvägen, kanske blir ett flak till slut ändå ;)

Micke
Jens Tornblad
Namn: Jens Tornblad

Inlägg av Jens Tornblad »

Innis & Gunn är en stor favorit för mej tillsammans med Guinness. När det gäller ljusare öl måste jag nog säga att Erdinger Weissbier är det godaste. Vin och grogg har jag aldrig varit nån fantast av förutom Gin o tonic samt Pimm's and lemonade. Den senare är en helt fantastisk dryck för bersån på sommaren. Whisky är också nåt jag gillar och då främst Speyside och i synnerhet Glenmorangie och Glengoyne. Scapa är en annan fantastisk whisky och just nu har jag en flaska 15-årig cask strength i gömmorna. Nej, den går varken att köpa på bolaget eller taxfree då jag har en av 231 tappade flaskor från ett fat som ägs av The Scotch Malt Whisky Society.

Markus, jag har sett Spitfire på tapp på Bishop's Arms i Karlstad men det var ett tag sen så det är möjligt att de bytt den mot nåt annat.
En obyggd modell är också en modell...
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Vi hade After Work på jobbet med kubb i Rålandhovsparken. Så jag passade på att testa Naked Apple. Riktigt god cider. Magners är fortfarande favorit med Kopparbergs är betydligt mer lättillgänglig.

Ett annnat tips nu när sommaren faktiskt vågar visa sig lite då och då är Italienska Peroni. Lättdrucken och ljust. Sprang på den när jag var på World Expo i Rom 2003 och brukar fortfarande avnjuta den på sommaren med lite Italiensk mat.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Jan Holmqvist
Kontakt:

Inlägg av Jan Holmqvist »

Erdinger Weißbier står högt upp på min lista.

Hefe-Weizen går bra men helst Dunkel.
Samma här att rätt glas gör sitt till
mvh, Janne
IPMS Sydost
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Weissbier är gott, speciellt en varm sommardag i Tyskland med en limeskiva på glaskanten.

Tyvärr för min del så har nästan alla Weissbier bottensats, precis som många färsköl vilket brukar ge mig en djävulsk baksmälla. Ibland trots att jag bara har druckit så få som två?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Hefe Weissbier... Grymt gott!

Och sedan har vi ju förstås alla tjecker. Snacka om brett hantverkskunnande i det landet! Fantastiska modeller, lysande eftermarknadsdelar, underbar jugendarkitektur i huvudstaden och grymt god bira, vad mer kan man önska sig? :) Även slovakerna kan, Zlaty Bazant är både god och prisvärd.

Bland lite udda upplevelser på bolaget kan jag rekommendera ryska Zjiguli, för övrigt samma namn som Lada-bilarna hade på hemmamarknaden. Inte så mycket för smakens skull (även om det inte är så illa) som för att det är lite kul med något annorlunda.
Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

En verkligt god sommardrink som Pål B lärde mig är torr cider (riktigt torr - inte sån där sötsliskig svensk soppa) med lite Schweppes Russian och massor med is i glaset.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Skriv svar