Resan gjordes med hustrun o dottern så en hel del handlade om riding.
Vi körde runt hela ön i princip och tittade på div sevärdheter, vattenfall, valar, sälar, lunnefåglar, geysrar, glaciärer mm.
Givetvis lyckades jag "trycka" in några museibesök o likn också, man e ju den man e!

Islands WW II museum avverkades liksom ett teknikmuseum, ett bilmuseum, ett motorcykelmuseum samt ett flygmuseum. Många konstiga o häftiga snö o terrängfordon har dom använt på ön...
Hittade också en superhäftig kyrkogård för tunga maskiner som lingrävare, drgare, bulldoxers mm, hur tufft som helst.
I Reykavik hittade jag landets enda hobbybutik, denna hade ett magert sortiment, huvudsakligen bestående av Italeri o Airfix samt lite Hekiprodukter.
I ett antikvariat hittade jag ett tredelars bokverk från femtiotalet om WW II på island, inhandlades naturligtvis.
Sedan begicks misstaget av astronomiska propotioner...gick till Reykaviks hippa antikvitetsaffär/loppisbutik mitt i centrum, massor av häftiga artdeco grejor, kändes som att det kunde bli hur dyrt som helst... plötslugt frågar hustrun om jag "sett dessa" och visar mej 9 inbundna volymer av "The War Illustrated från WW II (sammanlagt 254 tidskrifter!!!), vi pratar om en engelsk tidning utgiven från 1939 till 1947 fullspäckad med foton, ca 17 000 st för att vara exakt!
Kunde inte låta bli och fick klartecken från hustrun att börja förhandla, fick hosta upp en del till sist men fick dom iaf men sedan kom nästa problem, vi skulle naturligtvis flyga hem o volymerna vägde runt 20 kg....
Men det gick bra, handbagaget var lite tungt bara...

Öken-Erik