När "ryssen blev sjövild"

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Lennart

När "ryssen blev sjövild"

Inlägg av Lennart »

En gång under sjuttiotalet låg vi i hamn i Rostok. Hamnen var full av ryska kabel fartyg och mindre patrullbåtar.Så fort mörkret kom på kvällen började patrullbåtarna
åka runt i hamnen och spela över vattnet med sina enorma stråkastare. En kväll kom vi på att spela "ryssen ett spratt.Vi tillverkade nere i maskin verkstade två dykare.
Fyllde två linnesäckar med trasor och trassel. Knöt en tamp så att varje säck fick ett huvud. Satte på det två figurerna var sitt par svetsglasögon,och en gummislang som snorkel. Borrade ett hål i en träbit och drog en stor bult i träbiten så den gick rakt upp i säcken med trassel. Inväntade mörkret och hivade "gubarna över bord.
Vår 2:e maskinist hade preparerat ett litet oljefat,målat i grå färg med texten US Navy i stora vita boktäver. Vi stod ca 15 minuter vid relingen och väntade.Så blev det fart på patrullbåtarna.Dj..la vad det tutade och lyste.Skrek och gormade ombord .Så tändes en riktigt stor strålkastare i hamnen och belyste hamn inloppet.
Efter ca en timme kom ett par Ryska höjdare ombord och ville kolla samtliga hytter,och det var uppriktigt sagt inte glada av tilltaget. Dagen efter fick vi be om ursäkt uppe hos skepparn,och lova att inte göra om det .Men kul hade vi :D Lennart
Emil_Juhl

Re: När "ryssen blev sjövild"

Inlägg av Emil_Juhl »

Haha!

Underbar historia!
Mvh
Emil Juhl
Lennart

Inlägg av Lennart »

Det är slående hur stor den sovjetiska dominansen var under den tiden. Hamninloppet till Gdansk te.x var på båda sidor belamrat med taggtrådsstängsel och vaktorn.Kanalerna fullproppade med Marina kabelläggare och ubåtar.Gdynia,Stettin Murmansk likaså. Vid kajen stod beväpnad Rysk" vakt.Skulle man gå iland så blev man utrustad med en lite plastficka,och fick lämmna ifrån sig sjöäfarts boken.Plastficka skulle man lägga alla eventuella pengar i som blev över efter besöket.Det var ju förbjudet att föra valuta ur landet.Rubel och Sloty var inget det ville ha,man frågade bara efter Dollar :? Lennart
Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

Oxelösunds hamn våren -85 var vi ett 60-tal elever från dåvarande militärhögskolan som skulle embarkera HMS Visborg för färd till Gotland. Akter om Visborg låg ett större sovjetiskt fraktfartyg förtöjt. Medan vi väntade på kajen gick vår lärare i underrättelsetjänst runt bland de av oss som hade kameror med rejäla objektiv. Med en elak glimt i ögat uppmanade han oss att gå på kajen längs med ryssen och låtsas omsorgsfullt fotografera fartygets alla olika antenner - vilket vi naturligtvis med glädje gjorde. Vi gick där och diskuterade vitt och brett sinsemellan och pekade och "fotograferade". :twisted: Låt oss säga så här; vi erhöll inte några större bevis på uppskattning från den ryska besättningens sida. :lol:
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Lennart

Inlägg av Lennart »

Ha ha,! När man passerade Doggers på väg in mot Engelska kanalen såg man ofta ett pärlband med "Ivans fiskeflotta" . Det hade mestadels sällskap av en större trålare,och ett stort konserveringsfartyg. Men så här i efterhand kan man förstå att det konserverade mer än färsk fisk.För antalet radomer och antenner på fartygen
var helt sanslös. Lennart
Lennart

Inlägg av Lennart »

En annan kul historia, men lite mer ekivok i sammanhanget . Min första "långresa gick till Rotterdam .För en 15 årig kille som knappt varit längre än till korvmojen hemma i Luleå med moppen så var det ruskigt långt bort. Nåväl ,på kvällen då vi låg i hamn var alla utom sjövaktena lediga.Jag var motor elev och fick frivakt. Eftersom jag var yngst ombord skulle det äldre mer erfarna visa mig staden och dess begivenheter.Några av dem var väl endast i 20 års åldern,men för mig var det i gubbstadiet!
Vi tog taxi från gaten,och skulle besöka ett diskotek som alla snackat om ,som var kanon.Bra öl och massor av flickor. Såg fram emot kvällen och när vi kommer in på stället så var det ungefär som ett vanligt större disko var på den tiden.Pulserande lampor och massor av musik och folk.Men det som var konstigt var att så många tjejer dansade med varandra?? Det var väldigt få killar på stället. efter ett antal öl så besökte jag muggen,och medan jag står där så kommer en "läcker blondin in.Hivar upp kjolen ,och gör det hon/ han ska i rännan. Jag blev förstenad,då först fattade jag vad det lurat mig till för disko.Det var Rotterdams största Transvetit ställe.
Snabbt som ögat pep jag ut från toaletten, mina kompisar var borta från lokalen.Jag fixade en taxi och åkte ombord.
På morgonen dagen efter när jag kommer in i mässen för att äta frukost,då kommer det från maskinkillarnas bord.

God morgon Sailor,"Blev det nåt fett på sylen i går kväll" och allmänt as garv från borden rumtom. Snacka om att jag var Torpederad!
Lennart
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Lennart, det är då man blixtsnabbt finner sig i situationen och svarar "skojjar du, jag hade fullt upp hela kvällen". Kul historier!
Stellan Schroeder Englund
Lennart

Inlägg av Lennart »

Jag tog en gruvlig hämd 3 månader senare i Newcastle.Vi låg vid den gamla kolkajen,en stor eländig träkonstruktion.Med kolsotade magasin runt ikring.
Under denna konstruktion höll det "lösa gardet och uteliggarna till nattetid.Man såg eldarna från deras oljefat som brann ständigt.Jag mutade en av damerna att följa med ombord sent på natten.Hon var inte vacker,det skall jag säga.Bäst före datumet var passerat sedan årtionden. Killen som drog igång det hela tidigare låg och sov,och jag lotsade in madamen i hans hytt.Förklarade viskande att du måste vara snäll med honom då han vaknar,hans mamma har dött. Hon satte sig i hytten och jag stängde dörren.Glad att slippa odören hon omgav sig med.Vid fyra tiden på morron varknar så gott som alla av att någon skriker på bredaste Helsingborg dialekt .,GE F.N I ATT KLADDA ,DIN DJ..la SKATA INNAN DU ÅKER PÅ EN LUSING" Gissa vem som fick sig ett gott skratt vi frukosten :lol: Lennart
Skriv svar