Några bilder från sommaren 2015

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Några bilder från sommaren 2015

Inlägg av Lennart 12 »

Några blandade bilder jag tog utanför pansarmuseet i Boden förra sommaren. 912 :an var kul att köra. Vi hade sådana att transportera oss till P 5:s strv garage , och turades om att köra .Museet var tyvärr stängt !//Lennart
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Janne Nilsson

Re: Några bilder från sommaren 2015

Inlägg av Janne Nilsson »

Haha, nostalgi. Vi brukade arbeta med vår lastbilar där 85-86.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Aha, där ser man :) Då kanske du vet vad det är för strv på första bilden/ skrothögen" som står under tak ? För jag har inte en susning ? Det har för övrigt varit mycket prylar där under taken som tagits bort . Vart det tagit vägen vet jag inte . Har hört av en officer i Boden att det skall stå 6 st Scania strv dragare från kalla krigets dagar i Kalix, helt i nyskick som endast varmkörts vid olika tillfällen. Möjligen om man levererat dem söderut ?
Det kom väl nån förordning att man inte skulle ha en massa materiel spridd i landet , eller hur det nu var. Men ni som kan det här, och besöker arme museet, vet säkert hur det förhåller sig? //Lennart
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Lennart 12 skrev:Aha, där ser man :) Då kanske du vet vad det är för strv på första bilden/ skrothögen" som står under tak ? För jag har inte en susning ?
Jag misstänker att du menar den stora i mitten?
Det är (eller snarare var) ingen stridsvagn, utan en pansarvärnskanonvagn. Nu är jag inte expert på svenska pansarfordon men jag skulle säga att det är en Pvkv m/43. Rätta mig gärna ifall jag har fel!

/Gabriel
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Den större i mitten må vara en Pvkv m/43 http://ointres.se/pvkv_m43.htm
Den lilla risiga ser ut att vara en Sav m/43 http://ointres.se/sav_m43.htm
Stellan Schroeder Englund
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Jo jag tänkte på den i mitten på första bilden, men det var intressant att få veta vad det båda vraken" var. Måste ha varit jobbigt att rikta in i sidled " ? Tack ska ni ha //Lennart
Skriv svar