Ulf Lundberg , bor du nära ?

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Ulf Lundberg , bor du nära ?

Inlägg av Lennart 12 »

Bor du i närheten Ulf Lundberg ;) ?
Departement 12 verkar vara värt ett besök ?

http://www.bstu.bund.de/EN/AccessToRecords/inhalt.html
Ulf Lundberg

Re: Ulf Lundberg , bor du nära ?

Inlägg av Ulf Lundberg »

40 minuter till fots eller en kvart med spårvagnen.
Uffe
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Har du besökt arkivet i något sammanhang ? //Lennart
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Nej, arkivstudier är inte min starka sida. Jag är inte ens säker på att man som besökare kan promenera in och be att få titta i arkiven. Jag tror att man måste skicka in en ansökan om att få se sin egen akt, vilket man har lagstadgad rätt till.

Däremot har jag besökt ett flertal muséer som behandlar DDR. DDR muséet, Museum des Alltags in der DDR, Minnesmärket av muren längs Bernauer Straße, Stasi-muséet och rannsakningsfängelset i Hohenschönhausen. Det sista var en mycket tillnyktrande upplevelse. Man blir guidad av en tidigare intagen, som berättar om hur Stasi gick tillväga för att psykiskt knäcka de intagna. Därvidlag var de mycket framgångsrika. 90% av de intagna erkände vid första förhöret. Guidningen började med ett par citat från DDR ledningen:
"Feind ist wer anders denkt". Fiende är den som tänker annorlunda. Yttrat av Stasichefen Erich Mielke, om jag minns rätt.
"Alles muss demokratisch aussehen." "Allt måste se demokratiskt ut" Jag tror att det var Walter Ullbricht, den förste partiordföranden, som sade det.

I slutet av guidningen sade guiden: "I väst använde man psykologi för att försöka hjälpa människor. I DDR använde man den för att knäcka folk."

Efteråt frågade jag guiden om han efter murens fall träffat några av de som förhört honom. Jo, han hade stött på några av dem. De hade känt igen honom men undvikit honom. Själv kände han ingen vrede mot dem. "De är andligt fattiga människor, högintelligenta men andligt fattiga." (Sie sind geistig arme Leute...)

Deutsches Historisches Museum, där jag har årskort, behandlar även DDR tiden grundligt.
Generellt gäller att tyskarna har bearbetat sin historia bättre än de flesta. Jag tror det är anledningen till att inget nationalistiskt/populistiskt parti lyckats ta säte i Bundestag. Däremot är NDP företrätt i delstatsparlamentet i Mecklenburg-Vorpommern.
Uffe
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Intressant att ha så nära till en del av vår nutidshistoria. En historik som verkligen var av avgörande betydelse för många människor, och som i ditt inlägg, sätter sin prägel på dem än idag. Har vi lärt nåt, nja....? //Lennart
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Kulturutbud och historia var viktiga skäl att jag flyttade till Berlin.
Uffe
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Bättre anledning än så kan man knappast ha //Lennart
Skriv svar